geluid over 1output of verspreid over meerdere?

KeesVerkerk

Ouwe rot
Ik heb een theoretische vraag.

Stel ik heb in mijn mpc een drumkit,, en deze doe ik over 1 stereo output. Soms heb ik het gevoel dat dat anders klinkt, dan wanneer ik alle geluiden los over 8 outputs doe ookal laat ik alle instellingen verder hetzelfde.

Waardoor zou dat verschil komen?? Heeft dat iets met headroom te maken ofzo??
Kan iemand mij meer vertellen over de theorie hier achter???

Ik vraag me dit ook weleens af. Wat is beter,,,, alles over 1 stereo output\\ Of alle geluiden zo veel mogelijk spreiden ( er vanuitgaande dat je geen eq en fx nodig hebt en alle volumes hetzelfde houdt)

Ik ben benieuwd of iemand hier nog iets over te melden heeft, want dit heeft volgens mij wel invloed op het gebruik van de headroom

dudes, waarom hebben alle goeie recorders (otari, sony, etc..) meerdere uitgangen? precies wat je zegt.. al 't geluid hoeft niet door een (stereo) spoor te worden gefrot. en dat hoor je....ademen en dynamiek van je muziek onderscheid je van alle zolder-studio's. de meesten valt 't niet eens op...dus wees blij..jij hoor 't tenminste... blijf maar door zoveel mogelijk sporen uitsturen, moet je wel een goeie mengtafel hebben anders heb je er nog niets aan. ik ben overigens altijd een spreid-je-geluid-aanhanger geweest, tot de aanschaf van een mac. toen merkte ik dat die " ongewilde " compressie toch eigenlijk alles wel lekker compact maakte.

Je kan het ook anders bekijken.
Als je al die geluiden verspreid over meerdere outputs,,, heb je van al die kanalen een ruisvloer erbij. Dit zou ook ten koste kunnen gaan van de dynamiek(hangt idd af van de tafel)

Wat heeft ruis met dynamiek van het geluid te maken?

IMO zou het geen mallemoer uit moeten maken of je nu alles over 1 stereokanaal eruit gooit of over 8 losse.
Als je alles maar exact op 0 zet en geen eq aan hebt staan op je mixert zou het exact hetzelfde moeten klinken.
maar idd, je krijgt wel extra ruis cadeau.

En Kees stuurt alle 8 naar z'n mixer, misschien dat daar de volumes niet helemaal 100% hetzelfde staan.
Dat probleem heb ik ook altijd. dan moet ik met een vergrootglas zowat alle gainknoppen goed zetten en de schuiven exact op 0 wil je hetzelfde volume hebben als dat je ze over 1 stereo output naar je tafel gooit.

Misschien dat dit het probleem is ?

Back