ms-10/doepfer modules

falafelbiels

Learning to wiggle
Hallo,

Nou, ik heb nou die Korg MS-10 en zat te denken: ZOu je nou een extra oscilator van bijv. doepfer erin kunnen zetten? Ik geloof dat je er dan wel voeding bij moet kopen en ik wil best e.e.a. in een keurig kastje bouwen. Ik zat ook te denken aan een extra envelope en een extra LFO natuurlijk. Wat ik me afvroeg is of die systemen enigszins compatibel zijn wat betreft de hoogte van de stuurspanning etc. Ik kan daar op die doepfer site maar weinig over vinden namelijk.

De stuurspanning van Korg zijn exponentieel(Hz/V) en die van doepfer(V/Oct) zijn lineair, dus de VCO kun je niet meteen gebruiken. De gate van korg is negatief de van de doepfer positief, alleen de doepfer LFO werkt zonder aanpassingen samen met de MS-10. Ik weet niet hoe je de MS-10 aanstuurt, met een midi naar cv converter is het wel te doen als die zowel Hz/V en V/oct aan kan sturen.

Er zijn ook wel schema's te vinden om Hz/Volt om te zetten naar Volt/Oct en vice versa. Tevens zijn er schema's te vinden om de positie triggers van doepfer om te zetten in negative triggers en andersom. Dit laatste is trouwens heel eenvoudig. Het eerste is wat moeilijker.

Harstikke bedankt. Welke merken zouden wat handiger compatibel zijn met Korg? Ik hoef natuurlijk niet persee Doepfer te gebruiken.

Ik heb geen ervaring met moderne modulaire systemen dus ik weet niet welke van die merken nog met het "korg" principe werken.

Ik weet wel dat de oude Yamaha en Moog synths op dezelfde manier werken. (Ik weet niet uit mijn hoofd of Moog met Hz/volt werkt. In ieder geval wel met de negatieve trigger (op enkele uitzonderingen na zoals de Rogue)).

En volgens mij heeft Doepfer wel een module in zijn arsenaal zitten waarmee het verbinden van Doepfer met oude Korg mogelijk wordt. Maar ook dat weet ik niet zeker...

Re: ms-10/doepfer modules

Je kunt de CV's van Doepfer LFO, EG, etc. prima gebruiken voor je MS-10 en omgekeerd

De aansturing van de MS serie is idd linear (Hz/V) ipv logarithmisch (Oct/V)
Dus je hebt dan twee verschillend werkende midi-CV converters nodig als je zowel een Korg VCO als een doepfer VCO wilt aansturen (bv de Pro2000 van kenton)

evt. kun je ook de CV modulatie input van de VCO op de MS10 gebruiken die is namelijk wel lograrithmisch

Een gate omzetten van +/- is niet zo moeilijk
Doepfer zelf heeft er evt. ook een module voor

Alle moderne analoge (modulaire) synths zijn oct/V
dus zijn er niet echt systemen die beter compatible zijn met KORG MS dan doepfer.
Alleen de oude PAIA systemen volgens mij

Groet
Joost

Origineel geplaatst door falafelbiels
Hallo,

Nou, ik heb nou die Korg MS-10 en zat te denken: ZOu je nou een extra oscilator van bijv. doepfer erin kunnen zetten? Ik geloof dat je er dan wel voeding bij moet kopen en ik wil best e.e.a. in een keurig kastje bouwen. Ik zat ook te denken aan een extra envelope en een extra LFO natuurlijk. Wat ik me afvroeg is of die systemen enigszins compatibel zijn wat betreft de hoogte van de stuurspanning etc. Ik kan daar op die doepfer site maar weinig over vinden namelijk.

Waarom zou je die perse in een ms-10 willen bouwen. Een losse kast met een VCO is uiteindelijk net zo effectief en tenminste 'echt' modulair... Want na die extra vco wil je misschien ook een ander filtertje of een envelope erbij en dat is dan veel handiger, en je hoeft dan ook geen mooie vintage synth te slopen, ik bedoel verbeteren! ;)

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Waarom zou je die perse in een ms-10 willen bouwen. Een losse kast met een VCO is uiteindelijk net zo effectief en tenminste 'echt' modulair... Want na die extra vco wil je misschien ook een ander filtertje of een envelope erbij en dat is dan veel handiger, en je hoeft dan ook geen mooie vintage synth te slopen, ik bedoel verbeteren! ;)

O joh, daar had ik het toch niet over? Een kassie erbovenop is prima wat mij betreft. En het gaat me vooral om extra modulators, want veel kun je er toch niet in patchen. Dus ik zit te denken aan een Env en een LFO, misschien zo'n sampler/wavetable osc of iets anders heeeel speciaals. Als ik het goed begrijp is de stuurspanningg die de doepfermodules leveren gewoon voor de ms-10 te gebruiken en werkt alleen de cv op de pitch afwijkend (d.w.z. vanaf een extern keyboard in de CV-input en niet de VCO-frequency -input aangestuurd gaat het mis). Ik ga eerst nog maar eens heel lang nakijken wat er zoal op de markt te vinden is, want ik heb er nu geeneens geld voor...

allemaal bedankt!

Back