Hardware synth met uitgebreide arp?

SCD

Gearlust [on]
Wie heeft hier suggesties voor een hardware synth met uitgebreide arp mogelijkheden?
Heb zelf de Q gehad en die staat voor zover *ik* weet nog steeds bovenaan.
Ik zoek dus een andere hardwaresynth met een zo uitgebreid mogelijke arpeggiator.
Belangrijk/wensen:
– de midinoten *moeten* uitgestuurd kunnen worden
– zoveel mogelijk richtingsmogelijkheden (up, down, up/down, down/up random, order of played notes etc.)
– Als het kan zowel polyfoon en multitimbraal
– programmeerbaar qua note on/off per stap
– programeerbaar qua timing per stap
– programeerbaar qua velocity per stap

Iedere suggestie is welkom.

Kawai K5000S.

De XL-7 van Emu heeft ook zeer uitgebreide en volledig te programmeren arpeggiators (ik geloof dat je er 16 tegelijk kan gebruiken of iets in die orde) maar misschien dat die buiten jouw vraag valt; heeft natuurlijk geen klavier.

Korg Z1 dekt ook alle door jou geformuleerde arp requirements af.

Alesis Ion

- Gaat zo'n beetje al de richtingen op.
- Tempo sync

Verder weet ik het niet, gebruik vrijwel nooit een arpeggiator.

Roland sh32

heb ik destijds alleen gekocht voor de uitgebreide arpeggiator!! erg leuk (en goedkoop)

Heb ook wel gehoor dat de Kawai een uitgebreidde Arp heeft maar 16 tegelijk en realtime manupilatie van notelenght en swing en dergelijk kan bijvoorbeeld een Access Virus ook prima. En deze stuurt het ook naar de midi uit.

Een Roland Sh-32 heeft ook een verbazingwekkend uitgebreidde arp. Dat zou je in ieder geval niet verwachten.
Volledig programmeerbaar en ook nog chord memory. Of deze naar de midi out gestuurd wordt weet ik niet.

Ik denk dat vele machines heel goede arpegio's hebben. Sommige apparaten hebben alleen een heel beperkte arp (veel yamaha gear bijvoorbeeld) maar dat zie ik niet altijd als negatief. Niet teveel instant muziek is ook wel eens goed.

Ik heb een quasimidi cyber 6 dat is geen synth maar een masterkeyboard:2 onafhankelijke arps,1sequencer...mogelijkheden zat:richting,gate,velocity,etc...Ik geloof dat de raven dezelfde arp heeft,alleen maar 1...
Visueel ook makkelijk instelbaar,per stap,ook kan per noot een ander midikanaal gekozen tot 32!!!!Dit geeft heel veel mogelijkheden..:okdan: :okdan:

Origineel geplaatst door pal
Roland sh32

heb ik destijds alleen gekocht voor de uitgebreide arpeggiator!! erg leuk (en goedkoop)

Hmmm......dus hij zend ook de arp naar de midi out?

Ik geloof trouwens dat de MC909 exact dezelfde arp heeft als de SH-32 (wel een heel andere prijsklasse trouwens)

Zo! Dat zijn even een paar antwoorden in no time zeg! Dank :D

Dit geeft mij wat studiemateriaal :geslaagd:

Boele

De Ion heb ik ook maar de arpeggiator daarvan is naar mijn mening een beetje vreemd geimplementeerd (de voorgeprogrammeerde patronen vind ik weinig muzikaal). Daarnaast stuurt deze volgens mij niet uit via MIDI, maar daar kan ik me in vergissen.

Maar goed, eigenlijk gebruik is die arpeggiators ook bijna nooit. Eigenlijk alleen soms als ik een bepaalde sound aan het editten ben. Het mooie van de K5000S vind ik daarbij wel de dedicated knoppen - het doet denken aan de synths van vroeger en werkt heel snel om even iets uit te proberen.

Overigens vergat ik nog de Fizmo te vermelden; die heeft ook een zeer uitgebreide arpeggio-afdeling. Ik weet niet hoeveel weirde patronen daar in zitten, compleet met stereo effecten en noem maar op.

de q vind ik echt een kut arp en seq hebben .. ik wil dedicated knoppen ! :L

Origineel geplaatst door Hooihuis
De Ion heb ik ook maar de arpeggiator daarvan is naar mijn mening een beetje vreemd geimplementeerd (de voorgeprogrammeerde patronen vind ik weinig muzikaal). Daarnaast stuurt deze volgens mij niet uit via MIDI, maar daar kan ik me in vergissen.
Komt nog in een OS update :P. Staat bij Alesis op de ToDo list, alleen denk ik dat ze eerst even de release van de Micron achter de rug willen hebben eerdat ze daar weer aan verder gaan.

Overigens vergat ik nog de Fizmo te vermelden; die heeft ook een zeer uitgebreide arpeggio-afdeling. Ik weet niet hoeveel weirde patronen daar in zitten, compleet met stereo effecten en noem maar op.
Klopt, maar ik weet niet hoe "preset" de Fiz is. De Ion in ieder geval heeft geen echte polyfone arp en gate time e.d is ook niet in te stellen, de Z1 heeft er een hele mooie (programmeerbaar) maar ik weet niet hoe diep die gaat.

Ik denk dat de ideale arpeggiator nog niet is uitgevonden... misschien een idee voor een nieuw product?

De Nova schijnt ook een schijtlading presets te hebben, om over de Motif maar te zwijgen - iets van 1500. Maar Yamaha telt wel op de manier dat Up 1 Oct, Up 2 Oct, Up 3 Oct wel -3- presets zijn. Zo kan ik er ook veel bij elkaar sparen. De arp van de JV-serie is helaas beperkt, zeker qua polyfonie (of chords, of niks) maar heeft geen pretenties wat betreft de Octave range.

De Q arp is inderdaad top, maar lastiger te bedienen en helaas dat 'ie alleen maar Chord of Mono kan. Ik wil liever iets dat noothoogten pakt en vervolgens m.b.v. een toonschaal ze onafhankelijk rond laat springen, noem 't een soort contrapunt-Bach-arp :).

Origineel geplaatst door Acidfever
Ik denk dat vele machines heel goede arpegio's hebben. Sommige apparaten hebben alleen een heel beperkte arp (veel yamaha gear bijvoorbeeld) maar dat zie ik niet altijd als negatief. Niet teveel instant muziek is ook wel eens goed.

Yamaha heeft bij de EX5 en Motif(ES) hele uitgebreide arpeggiators zitten hoor. Ongeveer net zo uitgebreid als de Z1.
Volledig programmeerbaar tot en met CC's aan toe. Wat ik bij de EX dan mis is dat de arps wel meegaan met de midi clock maar de effecten (delays) niet.

Nadeel is wel dat je zelf veel tijd in het proggen van uitgebreide arp's moet steken maar vaak kun je die wel inspelen als een soort patterns of kopieeren van stukken pattern of een song.

Origineel geplaatst door Hooihuis
De XL-7 van Emu heeft ook zeer uitgebreide en volledig te programmeren arpeggiators (ik geloof dat je er 16 tegelijk kan gebruiken of iets in die orde) maar misschien dat die buiten jouw vraag valt; heeft natuurlijk geen klavier.

De EMU PK1, Halo, etc. hebben volgens mij ook een stel leuke arp's aan boord! Waarschijnlijk dezelfde als de XL7?

[edit] trouwens de XT die in je gierlijst staat heeft ook een meer dan behoorlijke arp aan boord![/edit]

Groet,
Roy

De Arp van de Novation Nova viel mij ook alles mee. Ook voor parts (6) simultaan te gebruiken. En beter in te stellen als de KS serie vind ik.

Origineel geplaatst door Lacertus
trouwens de XT die in je gierlijst staat heeft ook een meer dan behoorlijke arp aan boord!

Groet,
Roy
Klopt, maar geen toetsenbord. Liefst heb ik een keyboard+arp situatie.

D'r zijn toch meer mogelijkheden dan ik aanvankelijk dacht. Erg prettig, zo'n forum, voor dit soort vragen!

8)

Boele

z1 heeft idd een erg uitgebreide (en polyfone) arp. je kan tot 32 steps programmeren met tone, velocity, flam, gate, enz.
wordt in veel middens als dé arpeggiator beschouwd. alleen niet vergeten dat, om arpeggiodata over midi uit te zenden, local 'ON' moet staan. (bug)

Juistem, mijn karma hier kan de meest gekke arp's maken die je je maar kan bedenken, echt duizenden!

Origineel geplaatst door Laurens O
Juistem, mijn karma hier kan de meest gekke arp's maken die je je maar kan bedenken, echt duizenden!

Dat zijn geen arps meer maar meer styles ala wat keyboards kunnen maar dan nog uitgebreider.

Zowieso dat de grens tussen arps, patterns en (midi)phrases is behoorlijk dun. En dan ook nog de Karma erbij? :confused:

Back