Modular: wel of niet aan beginnen?

tja, gebruik zelf a: een mac (vanaf ca300€) met een oudere ( en daardoor snelgenoege en goedkopere)
versie van cubase (4.1) in combinatie met een oudere versie van reaktor en max/pluggo. werkelijk een grote modulaire schroefbak. (pluggo maakt allerlei effectparameters beschikbaar als modulatie bron of destination, met reaktor bouw ik zowel de vst- instrumenten alsook de eigen effecten). reaktor kun je op grofweg 3 niveau's gebruiken : als afspeler van diverse preset synth's/effecten , er zit een grote bibliotheek bij, ook kun je je beperken tot het samenstellen van diverse combinaties van complete instrumenten of stukken daarvan of je kunt echt b.v. de synth's zelf opbouwen uit vrij elementaire componeten ( voor het nog fijnere werk moet je b.v. uitwijken naar max , de uitgebreide versie , maar dan zit je al dichter bij computerprogrameren)
b: een analoge modulair: minder nadenken en meer gewoon op gehoor (in plaats van gezicht/muis) aan je geluid schroeven, sneller tot resultaat , ondanks alle nadelen van b.v. geen geheugens.
voor b zou je kunnen denken aan b.v. een doepfer kun je langzaam bij elkaar sparen, maar er zijn meerdere opties.
de nord modular zit hier ergens tussen en vooral de micromodular komt overeen met je buget en biedt best veel

Heb de rest van de threads niet gelezen dus ff een frisse mening van mijn kant.
Als je tijd over hebt moet je zeker zo'n pakket als Reaktor aanschaffen ! Dit is een geweldig stukje software waar je heel veel kanten mee op kunt.
Heel veel mogelijkheden en je leert er nog wat van ook (je moet eigenlijk wel wat van synths weten voor je met het pakket begint anders duurt het wel ff voordat je er echt geluid uit krijgt (althans als je van scratch af aan begint)
Heb het zelf ook gehad en heb er echt spijt van dat ik het verkocht heb !

Matthew zei: Um.. dat ben ik toch niet met je eens. Heb je die Junatik synth in de reaktor demo wel eens bekeken?
Ik bedoel ook de 'harde' modular mp3 demo's :) (Technosaurus, Lassence Microventury, etc.).

Maar de software modulars zijn er beter in; Junatik klinkt wel grappig (maar waar is de PWM op de saw?) maar ik vind Carbon nog veel beter. Alleen de layout staat me absoluut niet aan (maar daar heb je een controller voor).

Heej guys, bedankt voor al jullie info! Ik heb inmiddels Reaktor gekocht. Het doorslaggevende argument is dat dit pakket gewoon de meeste mogelijkheden heeft (OSC support als summum!) en vooral de samplers zijn ten opzichte van de modulars het doorslaggevende argument!

Ik wil Reaktor vooral voor live doeleinden gebruiken, daar een hele eigen ensemble voor maken (ja, toch maar met een laptopje dus, maar de mogelijkheden zijn eindeloos!!!). Daarnaast de bestaande library (en op den duur natuurlijk m'n eigen synths) gebruiken als plugin voor een soft sequencer. Nog fijner trouwens: Ik heb nu een MPC 2000, die ik kan gaan gebruiken als hardware sequencer voor een standalone reaktor! Ik ga experimenteren!

Matthew

Post post: ga misschien wel een nieuwe thread posten over welke aspecten er (theoretisch, principiëel, algemeen gezien ;) ) eigenlijk een rol spelen bij live performances. Als je je hele eigen performance tool kunt maken wil je er natuurlijk het liefste alles mee kunnen wat je nodig hebt..

met reaktor kan je veel meer doen dan de nord (gs weet ik niet )maar je moet wel bereid zijn om met de modules te werken (daarmee maak je mac'ros en zo maak je instr;;..)het verschil metde nord is dat de kleinste bouwsteen van de nord een macro is ,het werkt veel intuitiver en je kan in eenmum van tijd een supervette filterbank of wat dan ook (re)contrueren ,als je dit inreaktor wil maken a.d.h.v.modules ben je al goauw een pâar uur bezig ,en dan mag je alle knopjes en schuifregelaartjes nog eens mooi ophun plaats zetten ook ,thanks but no thanks .
toch wel de krachtigste synth ooit gemaakt .

Back