Modular: wel of niet aan beginnen?

probeer gewoon eens wat demo's uit of koop een tweede hands micro modular om te kijken of het was is. demo's kan je gratis scoren maar dan heb je wel een hoop beperkingen natuurlijk, een micro kanj eal kopen voor +/- 250 euri.

greetz,
chielos

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Bericht door een moderator:
Welkom bij ons forum. Reageer bijvoorkeur in twee volzinnen. Discussiëren met kreetologie als basis is nutteloos

Ook hallo. (Ik wil niet moeilijk doen maar ik zie toch wel vaker hier dat mensen met maar een zin reageren, zelfs nog in deze topic... Anywayz!) Kreetologie, tja het is maar hoe je het bekijkt, als het algemeen geaccepteerd zou zijn niet he...

Origineel geplaatst door Hazes
G2 is fantastisch! De nord modular classic is ook al een beest. Reaktor heb ik ook mee gewerkt, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de Nord, omdat deze voor mij intuitiever werkt. Gewoon eens checken.

Kijk deze man begrijpt het! Ga gewoon voor de hardware... :W

Origineel geplaatst door Albino
Kijk deze man begrijpt het! Ga gewoon voor de hardware... :W
Wat je riep is onzin en daardoor is 1 zin niet voldoende.

"Tja, als je een beetje goede muziek wilt maken zou ik toch voor analoog gaan, ha software is toch niets..."
A) Goede muziek maken heeft niets met de apparatuur te maken.
B) Vervolgens zeg je voor analoog gaan... ik denk dat je hardware bedoeld, aangezien je de G2 geweldig vind..
C) software is toch niets... alle software? Ook de software in synths, in zelfs analoge synths?

Hardware heb je dus ook in twee varianten.. G(tw)eemuleerde modulars en echte modulars. Welke hardware bedoel jij? Analoog of Digitaal? Of beide?

Realiseer ik me nu even dat 2 a 3 jaar geleden hier de meerderheid nog overtuigd was dat hardware beter was. Maar d'r is nu een minderheid denk ik wel.
Denk nu dat een meerderheid wel doorheeft dat het er maar net afhangt wat je wilt met je hard/software. En soms het ene beter is en soms het andere.

Clavia's modulars is erg interessant maar ik vind de (volledige) software alternatieven zoals Reaktor en VAZ ook wel OK hoor. Je moet wel oppassen dat je niet verzand in te diep geedit want idd dat Reaktor uren aan tijd vreet.
Maar voor al deze modulars zijn er ook massa's presets te downloaden zodat je daar mee kan gaan stoeien en heel veel dingen kan leren. Want aan modulars heb je alleen iets als je er ook daadwerkelijk iets van snapt.

En echte analoge modulars? Er is op het forum te lezen dat diverse mensen toegeven dat ze hiermee meer alleen geluiden dan muziek mee maken. Niet dat het niet kan maar denk dat je net zoals met software al snel te diep gaat graven in wat allemaal kan en je niet meer aan muziek toekomt. Het is ook niet te ontkennen dat analoge modulars hun eigen karakteristieke geluid hebben. Maar als je dan een leuke setup bij elkaar wil verzamelen ben je al lang voorbij de prijs van een Clavia G2 of een deftige muziekcomputer plus softies. Daartegen staat dat het wel waardevaster is dus over 10 jaar zul je er meer terug voor krijgen dan die andere dingen die wellicht niet eens meer verkoopbaar zijn.
En als electronerd kun je ook zelf je eigen modulars bouwen met DIY kits. Als je veel tijd en gedult hebt.

En als je twijfelt moet je gewoon op pad gaan en winkels en mensen bezoeken om nou eens met je eigen ogen te zien wat er allemaal mogelijk is.

Origineel geplaatst door fuse
Realiseer ik me nu even dat 2 a 3 jaar geleden hier de meerderheid nog overtuigd was dat hardware beter was. Maar d'r is nu een minderheid denk ik wel.

Zonder dat ik me aangesproken of aangevallen voel, hardware is voor mij beter, omdat ik al iets van 10 uur per dag achter zo'n computerscherm zit. De uitdaging om een apparaat met een soms behoorlijk lastige interface onder controle te krijgen, de knopjes en lampjes, de geur van een stuk of 10 adapters in een klein warm donker kamertje, met een hardware sequencer nummers bouwen etc etc heeft voor mij zo zijn charme.

Software dankt imho ook zijn populariteit aan het makkelijk illegaal verkrijgbaar zijn.

Maar om effe weer ontopic te gaan en de Hard vs Soft discussie niet verder aan te wakkeren:

Ieder zijn ding! En modulars zijn gewoon vet.
Ik heb met de nieuwjaarsmeeting staan kwijlen bij JohnnyBusca's doepfer speelgoedjes.
En weet je? Aanraken, pielen en patches aan zo'n modulair systeem is toch anders dan op je schermpje kabeltjes aansluiten en met je muis (of controller) de knopjes bewegen.

-C-

Een hoop reakties! Echt wel gaaf dat er zoveel mensen met ervaring (de meeste dan) bereid zijn om te reageren!

Op dit forum zijn geloof ik Reaktor en de Clavia Modulars de echte favorieten. VAZ wordt toch vrij weinig over gepraat. Ik heb die eerste twee dus maar geprobeerd; de Reaktor 4 demo en de Modular Editor (die laatste hebben ze wel slim gedaan. Je kunt hem gewoon installeren maar je hebt er niets aan als je de hardware niet hebt :)

Mijn eerste reaktie: Reaktor is echt f*cking uitgebreid (vooral die Math blokjes), en ook veel meer basic dan Clavia (hoewel zo'n Grain Cloud delay wel weer erg uitgebreid is). In de Nord modular editor zitten veel meer 'affe' modules, met Reaktor moet je die eerst zelf maken (afgezien van de vele standaard macro's die meegeleverd worden). Groot nadeel van de modular editor is dat er helemaal geen samples mee te gebruiken zijn. Is ook logisch natuurlijk want die zou je dan eerst in je synth moeten laden.

Je programmeert een sound op de je PC/Mac, laad het in de clavia en neem het mee naar een andere (project)studio of live on stage.
Dit is inderdaad wel een hele fijne 'bijkomstigheid' van de G2.

Ja, natuurlijk. Het is alleen wel zo dat de 1-2-3-4p filters wel een gelijk algoritme erachter hebben, terwijl een 4p al een Moog, Arp, Oberheim, Jupiter-filter kan zijn - dus wel 4p maar toch een andere klank.
ohkee, dus die zijn ook nog verschillend per type.. hmm ja, daar zit natuurlijk al de eerste beperking aan een modular synth. Je kunt niet je eigen filter algoritmes gaan zitten programmeren. Zou ook een beetje te ver gaan.

Over de Moog modular:
Eigenlijk moet dat skin-gedeelte naar wens gemodificeerd kunnen worden.
Inderdaad.. De skin is echt een grote belemmering voor me. Als ik zie hoe ze dat in Reaktor gedaan hebben spreekt me dat veel meer aan. Waarom zou je kabeltjes nadoen als je ze helemaal niet nodig hebt. Kost alleen maar geheugen lijkt me.

Dat je een dikke computer nodig hebt vind ik niet zo'n probleem, temeer omdat ik al een 'dikke' pc (Athlon 2600) en een 'dikke' geluidskaart (Delta 66) nodig had voor andere vst software.

G2 engine! Die heb je nieuw voor ergens rond de 850
Dat is niet eens zoveel meer dan reaktor dus. Hmm.. ik heb het idee dat je wel meer krijgt als je reaktor koopt. Vooral het sample-werk, maar ook de mogelijkheid om helemaal je eigen interface te bouwen, het nestbare karakter, en niet te vergeten het hele OSC gebeuren (dat het koppelbaar is met andere Reaktor systemen en zelfs met andere software). Daar tegenover staat natuurlijk weer de afschrijfwaarde van je computer zodra je die op een podium zet..

Waarom zoek jij eigenlijk iets modulairs? Waarom denk jij dat je daar betere, vettere, bredere sounds uit kunt halen. Misschien is het wel zo, maar ik vraag me af waarom jij dat denkt?
Ik zoek iets modulairs omdat ik met één VST zo snel uitgekeken ben en ik het gevoel heb dat ik op den duur VSTs blíjf kopen, terwijl je met een modulair pakket meteen klaar bent.

Dat vind ik ook vaak zo jammer van modular demo's - ze klinken over 't algemeen niet leuk of muzikaal.
Um.. dat ben ik toch niet met je eens. Heb je die Junatik synth in de reaktor demo wel eens bekeken?

En als je twijfelt moet je gewoon op pad gaan en winkels en mensen bezoeken om nou eens met je eigen ogen te zien wat er allemaal mogelijk is.
Zeker, èn mensen die er verstand van hebben vragen wat zij ervan vinden. Op een forum bijvoorbeeld :)

Te veel editen is dus een risico in Reaktor.. Zijn er mensen die puur alleen maar Reaktor gebruiken om muziek te maken? (en misschien een sequencer, want de sequencers die daar in zitten zijn niet genog om een compleet nummer mee te maken)

En modulars zijn gewoon vet.
Dat moet voor mij nog blijken ;) Ik neem echter aan dat je bedoelt hardware modulars. Maar daar zie ik echt het voordeel niet van in, juist dat ongelimiteerde is wat ik wil om de steeds uitdijende collectie van VST's te vervangen.

Origineel geplaatst door Acidfever
Plus mis je als je gewoon op je mixer wilt mixen toch altijd dedicated outs. Leuk een geluidskaart met 8 outputs, maar als je Moog modular + Reaktor + FM7 wilt draaien en dan ook nog met allen dedicated outputs kun je goed in de zak graaien naar een zeer vette computer specificatie.

Mede hierom neig ik steeds vaker naar hardware en nu ook naar een modulair systeem (G2 waarschijnlijk). JE hebt de veelzijdigheid van een computer met de voordelen van hardware.

!!Supersterk!!

ik deed ook alles op de pc, totdat mensen mij vroegen eens op te treden. Dat doe ik dus niet met een pc. Kzie t al voor me sta je daaro met je muisje te pielen achter je lompe 21 inch scherm. nope!! en hoewel computers steeds stabieler worden, ik vertrouw meer op de dedicated hardware,

maar als je erachter wil komen of modulair iets voor je is kan ik me t beste aansluiten bij de mening probeer t eens

nb. nord modular is imo erg makkelijk te begrijpen in tegenstelling tot reaktor (mijn mening dus), mocht je willen langskomen om t te proberen dan ben je welkom (en die fles sterke drank van je natuurlijk ook ;)

koediman:
shit... ik zie nou dat ik heb geschreven "rechter rijtje is van hem"... moet dus linker rijtje zijn... doh!!!

:P dan vind ik jouw muziek dus vet :) Ik zal het linker rijtje ook ff beluisteren..

Origineel geplaatst door Matthew
Dat is niet eens zoveel meer dan reaktor dus. Hmm.. ik heb het idee dat je wel meer krijgt als je reaktor koopt. Vooral het sample-werk, maar ook de mogelijkheid om helemaal je eigen interface te bouwen, het nestbare karakter, en niet te vergeten het hele OSC gebeuren (dat het koppelbaar is met andere Reaktor systemen en zelfs met andere software). Daar tegenover staat natuurlijk weer de afschrijfwaarde van je computer zodra je die op een podium zet..

Als je lief bent verklap ik je zelfs waar je hem nieuw voor 750 kan kopen (niet dat dat een geheim is ofzo)

Wat je zegt over vst' s kan ik me bij aansluiten. Je blijft maar andere proberen tot je er bij neervalt. En veel hebben net niet dat gene waar je genoegen mee neemt. (Veel NI software heeft dat voor mij wel overigens)

Ik wil gewoon ook de flexibiliteit van reaktor of wat voor modular dan ook beschikbaar hebben op tijden dat ik mijn computer voor andere zaken aan het gebruiken ben. De G2 Engine naast reaktor gebruiken is dan ideaal. Vooral omdat de G2 zo breed inzetbaar is. Ook lekker als filterbankje/audio processor maar ook gewoon als synth. Met didicated i/o is dat toch net iets flexibeler dan de software modular vindt ik. Vooral omdat je beide tegelijk kunt gebruiken maar ook je computer voor een andere taak kunt inzetten terwijl je nog steeds een modular ter beschikking hebt.

Als je lief bent verklap ik je zelfs waar je hem nieuw voor 750 kan kopen (niet dat dat een geheim is ofzo)

Wat? Reaktor of de G2 engine?

Met didicated i/o is dat toch net iets flexibeler dan de software modular vindt ik.

Daar heb je een goed punt..., het allerbeste zou zijn als je een Reaktor setup in je modular zou kunnen laden :{

sjeijk:
er is een apparaat op de markt waarmee dat kan

Serieus??

Denk nog es ff goed na hoe het heet, want dat klinkt wel erg interessant!

koediman:

:P dan vind ik jouw muziek dus vet :) Ik zal het linker rijtje ook ff beluisteren..

bedankt voor het compliment matthew!... ik vind persoonlijk de muziek van die vriend van me nog een stuk beter.

succes met je modular (welke het ook moge worden :))

Wat? Reaktor of de G2 engine?

Daar heb je een goed punt..., het allerbeste zou zijn als je een Reaktor setup in je modular zou kunnen laden :{

De G2 voor 750 Euro idd

Acidfever: Volgens sjeijk is er een apparaat op de markt waar je een reaktor setup in kunt laden. Ik kan niets vinden op internet.. klinkt alsof hij gewoon een laptop bedoelt (1500 euro ;)). Jij hebt Reaktor: weet jij hier iets van? Het klinkt voor mij als de ultieme combi: de mogelijkheden van reaktor in een kistje. Ben eerlijk gezegd wel benieuwd hoe ze dan sample data, event table data etc willen downloaden en in het geheugen zetten. Met een pc met 512 Mb ram zit je toch boven de meeste hardware specs.. *D

Origineel geplaatst door sjeijk
tis geen laptop, kheb met mario10 erover geluld, je kan dacht ik 6 vst slots vullen ook dit weet ik niet 100% zeker. kheb al gezocht via google maar ik kom er niet uit

Je bedoelt de MUSE receptor denk ik, eigenlijk een hardware VST plugin host:

http://www.museresearch.com/

Acidfever: Volgens sjeijk is er een apparaat op de markt waar je een reaktor setup in kunt laden. Ik kan niets vinden op internet.. klinkt alsof hij gewoon een laptop bedoelt (1500 euro ;)). Jij hebt Reaktor: weet jij hier iets van? Het klinkt voor mij als de ultieme combi: de mogelijkheden van reaktor in een kistje. Ben eerlijk gezegd wel benieuwd hoe ze dan sample data, event table data etc willen downloaden en in het geheugen zetten. Met een pc met 512 Mb ram zit je toch boven de meeste hardware specs.. *D

Zal inderdaad een hardware VST host zijn. Die zijn inderdaad vrij prijzig en ik dacht dat de software de host ook specifiek moet ondersteunen. Zo niet dan is zo'n hardware oplossing nog altijd gewoon een pc in een mooi doosje.
Vst plugins zijn geschreven voor x86 cpu's en zullen dus niet zomaar op dsp's lopen. Daarvoor moeten echt serieuze aanpassingen worden gemaakt.

Dus dan kun je net zo goed je computer gebruiken.

Back