[Emu] Emulator III keys: nog de moeite waard en ervaringen?

Thom Huisman

Ingeburgerd
Hoi, graag even jullie deskundig advies. Ik ben eigenlijk toch weer op zoek naar een sampler keys (heb een asr gehad, en mis deze toch wel), en een leuke analoge (simpele) synth.
Voor deze analoge synth ben ik er wel uit; dat wordt een juno 60 (heb ik ooit al eerder gehad).
Op sample gebied is natuurlijk tegenwoordig van alles verkrijgbaar. Ik ben wel specifiek op zoek naar een hardware sampler (vind dat toch iets prettiger werken), en heb er al een paar gehad (emu e4, akai mpc). Nu heb ik de mogelijkheid om een emu emulator III keys te kopen. Dit ding komt uit 1988, heeft wel een grote hd (500 mb) en maximale geheugen (8 mb), wat natuurlijk naar hedendaagse begrippen zeer weinig is. Er zit ook een mac bij voor soundbewerking. Vraagprijs is toch aanzienlijk (700 euro), maar de filters zijn analoog (heb sampels gehoord, en dat klinkt zeer gaaf).
Nu heb ik eigenlijk 2 vragen:
1. wat vinden jullie: is dit apparaat de moeite (en prijs) waard; en
2. heeft 1 van jullie feitelijke ervaringen met deze bak?

Alvast bedankt voor de reacties en input.

Heel simpel, 700 euro voor een goede EIII is niet te duur. Er zijn zelfs mensen die er waarschijnlijk wel wat meer voor willen betalen dus ik zou maar opschieten. De EIII heeft maar weinig geheugen maar het geheim zit hem in de analoge filters, simpel as that.

Ik was zelf ook op zoek naar een emulator 3, en 700 euro is een goede prijs. Helaas kan de leeftijd en de gebruikte onderdelen voor de nodige storingen geven, en zijn er maar weinig mensen die nog chips of onderdelen kunnen leveren. De harddisk kan gezien zijn leeftijd moeten worden vervangen en de voeding kan ook voor de nodige problemen zorgen.

De emulator 3 is een van de beste samplers (in 80's) en zat in die tijd onder de fairlight 3 en synclavier. Helaas lijkt 8 MB geheugen weinig maar (ook weer slecht verkrijgbaar geheugen), maar de samples uit die tijd waren ook kleiner.

Ja, 8 mb is niet echt veel, maar mijn asr10 had 16 mb, en daar pasten ook zeer mooie samples in. Met 8 mb zal het dus ook wel lukken.

Ik weet niet maar is dat die op Ebay stond uit Engeland.
Heb zelf de IIIXP dit is echter met een digitale filter en klinkt zeker niet slecht.
700 Euro is inderdaad wat je voor een Emulator III moet betalen , ik had er bijna
1 gekocht ook via Ebay maar achteraf toch niet gedaan aangezien de verkoper niet
kon garanderen tot hij in 1 stuk zal aankomen.
Ben er trouwens niet treurig om omdat ik een week later een Kurzweil K250 RMX kon
kopen voor de helft van de prijs die ik anders kwijt zou zijn aan de Emulator III..
En de Kurzweil K250 RMX is toch nog net iets zeldzamer dan een Emulator III.
Hoe dan ook, als je geld over hebt zal ik zeker de koop doen , de 8 mb dat
is niet zo erg omdat de hele EIII bibliotheek aan geluiden niet hoger gaat dan max 8 MB..

daarom idd wat digimod zegt. plus wat het is als tony banks er complete albums op kan maken dan lijkt me toch wel dat het een bruikbaar ding is. Overigens is dat geheugen van 8 nog naar 32 uit te breiden oid? (of was dat vanwege de tijd van toen technisch onmogenlijk...)

Helaas kan de emulator III maximaal 8 MB geheugen hebben.

Maar wat de Emulator III (keys) speciaal maakt is dat het net als de Fairlight en de Synclavier een compleet muziek werkstation is. Dus sample's laden, muziek in spelen in de eigen sequencer en je kan een heel album maken. Dit was voor de 80's een ongekende luxe.

de heer Huisman zou hem toch kopen.??????..........:confused:

Oeps, verkeerde thread, sorry. Ik had toevallig zelf ook al lang een emu III keys (uit amerika) op het oog, en ook net gekocht.Ik weet niet waar Thom Huisman zijne heeft gekocht, maar ik heb mijne gevonden in Amerika. Verzending zal alleen wel een dure grap zijn. Het is overigens de versie met 4 mb helaas, en kost 650 us dollars.

Origineel geplaatst door rodemannetje
Oeps, verkeerde thread, sorry. Ik had toevallig zelf ook al lang een emu III keys (uit amerika) op het oog, en ook net gekocht.Ik weet niet waar Thom Huisman zijne heeft gekocht, maar ik heb mijne gevonden in Amerika. Verzending zal alleen wel een dure grap zijn. Het is overigens de versie met 4 mb helaas, en kost 650 us dollars.

Gefeliciteerd , dan heb je model 6081 deze kwam met 4 MB.
Hier en daar kun je nog wel wat geheugen kopen voor de Emulator III

http://www.emulatorarchive.com/assets/PDF/EIII Memory Upgrade.pdf

Back