tc electronics m300

bobaphat

Ouwe rot
Ik ben al een tijdje op zoek naar een goeie effectenbak. Ik zat al een tijdje te twijfelen tussen de lexicon mpx100 en boss vfx of se,,, maar ik kwam laatst de tc electronics tegen op het internet en dat lijkt me ook wel een aantrekkelijke bak

Kan iemand die hem heeft hier iets meer over vertellen??
Hoe klinkt ie (ik maak abstracte techno)
ruisvloer??
bedieningsgemak?

nedelen versus voordelen

bijvoorbaat dank

Klank is zeer goed, voor zover ik kan beoordelen.
(m'n vergelijkingskader is bij mij niet zo heel erg groot, maar ik ben wel een enorme kritische nitpicker).
Ruisvloer stukken beter als m'n Boss SE50, maar da's geen verrassing. :D

In het algemeen: de effecten zijn niet 'extreem', en je hebt niet veel keuze, maar wat-ie doet doet-ie goed. :)
Wil je echt 'extreme' effecten (distortion, bitcrushers, wazige dingen) dan moet je verder kijken.

Maar goed: je hebt dus fixed 1x reverb en 1x multi effects in één 19" unit. (voeding ingebouwd trouwens)
Reverb klinkt prima, multi effects zijn ook vrij goed (fijne delays, chorus en phaser haal ik liever uit m'n Boss SE50, compressor vind ik vrij waardeloos).

Bedieningsgemak is groot, duidelijk bedieningspaneel, grote knoppen. Geheugens, maar die gebruik ik nooit...
Programmeerbaarheid is echter vrij laag.
Flexibiliteit is wel behoorlijk: fx parallel of serieel in te zetten, analoge en digitale uitgangen, MIDI etc.
Verder is het apparaat stevig gebouwd en doet 't gewoon altijd.
Prijs is helemaal right.

Qua vergelijkingsmateriaal: de genoemde Lexicon doet ongeveer hetzelfde, meen ik me te herinneren.
Nadruk ligt vooral op 'n goeie galm. MPX-110 was nog iets beter, geloof ik.
Zie ook deze thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=28150

De Bossen (SE's etc.) gaan een andere kant op: extremere effecten, maar de galm is minder. (blikken emmer)
Ze zijn wel behoorlijk diep programmeerbaar trouwens.
Alternatiefje: Ensoniq DP2/DP4?

hey stadgenoot.

mischien zou het voor mij toch beter zijn om een boss se50 voor de weirde fx en een lexicon mpx100 of 110 voor de cleane fx.

Die dp2 is net ff buiten mn budget ben ik bang

zit er in de boss se50 trouwens eq?

Ik heb de M300 nu ook ongeveer een jaartje, en ben er zeker tevreden mee waar ik het voor wil gebruiken. Hij is ontworpen voor snelle hands-on resultaten, dus makkelijke draaiknoppen en is snel te bedienen zonder de eindeloze instel-menutjes., dus ideaal voor live gebruik, maar ook prima vooralleen thuis. De reverbs en effectjes vind ik ook erg goed.
Handig is wel dat je de M300 ook als AD of DA converter kan gebruiken als dat gewenst is, aangezien de M300 zowel analoge als digitale (SPDIF) in- en uitgangen heeft. Verder is alles via midi te bedienen (in/out) en heeft ie ook geheugeninstellingen (presets) die ik ook nog nooit heb gebruikt.
Ik heb helaas geen ervaring met andere soortgelijke kastjes, dus ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal voor je. Voor de geluidskwaliteit vind ik de prijs reuze meevallen.

:W

Ook ik ben van plan als de tijd rijp is een TC M300 te kopen, om de simpele reden dat het een rechttoe-rechtaan apparaat is. Ik heb het niet zo op menu's begrepen. Gebruiksvriendelijkheid troef dus bij de M300, en dat vind ik heel belangrijk.

Voor die prijs is er voor mij dus geen beter alternatief.

Klik hier voor een review.

Prima apparaat hoor die M300. Ik gebruik hem nu ook al een hele tijd met veel plezier.

Over ruis hoef je je geen zorgen te maken, het bedieningsgemak is groot en de klank gewoon goed, zeker voor die prijs (maar dat had je al begrepen).

Ik vind het voor een effectapparaat nogal moeilijk om aan te geven voor welke muziekstijl het geschikt zou zijn; zeker waar het galm betreft. Als je het mij vraagt is de M300 gewoon voor alles inzetbaar; er valt nog genoeg te tweaken om hem naar smaak aan te passen. Wel vind ik de galm erg geschikt voor "onhoorbaar" gebruik, waarmee ik bedoel te zeggen dat het pas opvalt als je hem uitzet en ineens het droge signaal hoort. Voor mij is dit een soort van graadmeter voor de kwaliteit ervan.

De geheugens heb ik overigens ook nog nooit gebruikt, die hadden ze van mij achterwege mogen laten.

Deze effect proc is het enige apparaat waarvan ik spijt heb dat ik hem heb weg gedaan.
Goeie no nonsens effect proc, redelijk veelzijdig inzetbaar, en leuke tapedelay!

heb de M-300 ook een paar maanden in huis.... bediening is erg easy.. en daar ben ik blij mee:)

de multi-effects gebruik ik eigenlijk niet op de delay na dan...

reverb : tja het is mn eerste reverb kassie en heb dus voorheen met Vst reverb's gewerkt.. en OMFG wat ben ik blij dat ik dit ding aangeschaft heb.. teminste niet meer dat shhhshshshsh achter je reverb aan8)

voor het geld...:biertje: zekers dus

Ik heb nu 2 maanden een M300, en vind het voor het geld een echte aanrader

voordelen:
galm + efecten zeer goed voor z'n prijsklasse
echt goede S/N ratio
makkelijke bediening
ingbouwde netvoeding

nadeel:
een van de twee effecten is altijd galm;
een delay + chorus combi is bv niet mogelijk

Kan die m300 nou veel meer dan de mpx100??

Heeft die m300 nog een eq-instelling voor reverb en delay???

Origineel geplaatst door bobaphat
Heeft die m300 nog een eq-instelling voor reverb en delay???

Nope - what you see is what you get. Het enige wat er dichtbij komt is de "color" van de reverb.

Wat is een betere koop.. de mpx100 voor 100 euro, of de m300 voor 200 euro??

Kwa midi is de m300 wat uitgebreider, maar klinkt de mpx100 niet beter dan de m300??

Wat ik wel weet, is dat je de MPX100 overal 2e hands te koop ziet, en een MC300 bijna nooit..
zegt ook iets..

Origineel geplaatst door levka
Ik heb nu 2 maanden een M300, en vind het voor het geld een echte aanrader
nadeel:
een van de twee effecten is altijd galm;
een delay + chorus combi is bv niet mogelijk

Je kunt er natuurlijk ook twee kopen i.p.v. één. Mede door de zeer gemakkelijke bediening zou ik dat wel willen. Maar goed da's toekomstmuziek, eerst een eerste halen :P

Los daarvan ben je met twee van die units er nog steeds relatief goedkoop van af.

Ik heb er ook in staan en ben ook erg tevreden. Super snel werken, top geluid. Nadeel is idd dat je niet 2 multieffecten kan hebben. Idd maar eens een 2e scoren :)

zit er in de boss se50 trouwens eq?

ja, maar is vrij simpel uitgevoerd in combinatie met andere fx. De dsp kracht stelt ook niet zo veel voor. Inmiddels begint dit ding een beetje cultstatus te krijgen vanwege de enorme geluidsverkrachting die je ermee kan brouwen. Maar een M300 is dan ook een apparaat van een paar generaties fx processoren later. Eigenlijk kan je dat niet vergelijken.

Wat is een betere koop.. de mpx100 voor 100 euro, of de m300 voor 200 euro??

Kwa midi is de m300 wat uitgebreider, maar klinkt de mpx100 niet beter dan de m300??

Ik heb geen ervaring met de M300, maar mijn MPX100 klinkt heeeeel deftig voor het geld. Ik heb ook 'n MPX1, en in het verleden veel andere FX gehad.

De ideale combi lijkt mij een MPX100 voor de 'mooie' FX (beste galm voor die prijs, mooie volle chorus en mooie delays), en dan een ranzig bakje ernaast voor de smerige en weirde FX - Boss SE50, SE70, of zelfs een Zoom 1201 (plenty ranzige weirdness). Voor weirde dingen had ik ooit een Boss VF-1. Die is wat duurder maar erg fijn voor alles behalve galm, goeie amp-simulator en phasers en lo-fi FX en meer van die ongein.

Ik had de M300 nooit beluisterd en omdat hij te koop stond voor maar 150 euro heb ik hem snel gekocht.

Op zich ok apparaat, maar ik ben echt niet tevreden over de galm.
Ik had eerlijk gezegd iets veel beters verwacht van TC en als je de galmtijden wat langer zet krijg je weer die typische
vervelende metaal achtige "ring" sound door de galm heen.

Het is voor mij al lang duidelijk dat er geen echte goede en betaalbare galm- apparaten bestaan buiten een paar duurdere MPC types van Lexicon.
Je vind ze wel 2de hands, maar ze blijven dan toch nog duur.

De oude Roland SRV galm is ook welkom maar je vind hem amper en niet onder de 500 euro.

Maar voor de rest vind ik de M300 dik ok.

ik heb ook een tcm300, ik vind de galm net een sampletje, heel raar, de spx990 die ik heb vind ik een stuk beter.
de delays en andere dingen zijn best goed!

Ik gebruik al een tijdje lang de MPX100, deze gaat verouderings verschijnselen vertonen.
De pitch gaat steeds meer rommelen en in sommige reverbs verschijnt steeds meer ruis.
Waarschijnlijk dat daarom ook de MPX110 verschenen is.

Back