[Roland] SH-101 onstabiel live?

JohnnyBusca

rocket scientist
Ola...

Wij hebben nooit problemen gehad in de studio met een SH-101 qua onstabiliteit. Live echter was ie totaal ontstemt en onstabiel. Heeft iemand soort gelijke ervaringen?
We hebben ook vaker een MC-202 meegenomen live en die was naar mijn gevoel veel stabieler.

p.s. We gebruikten een Philip Rees MCV-1 als MIDI2cv converter.

Ik heb eens in de zoveel weken dat mijn 101 ook echt niet gestemd wil zijn. Heeel raar want meestal zet ik 'm aan en huppa, klaar. Maar heel soms dan speel ik wat en denk ik "uuhhhhh, dat is nie helemaal goed". De volgende dag is ie dan meestal weer beter. Heel gek....

ik neem mn 101 vrijwel altijd mee op het podium en ik heb werkelijk nog nooit problemen met het beessie gehad

Re: [Roland] SH-101 onstabiel live?

p.s. We gebruikten een Philip Rees MCV-1 als MIDI2cv converter.

daar zal het toch niet aan liggen?

Volgens mij hebben jullie dan een vrouwlijke SH101 :)

Trouwens je hebt toch ook van die gitaarstem kastjes? Als je dat circuit nou eens aan de regelknop van die SH101 zou kunnen bouwen dan hoefde je alleen maar een nootje te spelen. Moet je wel met je tengels van de pitchbend afblijven. ;)

Maar het probleem was dat het frequentie verschil tussen de Hoge C en lage C niet correct was... En natuurlijk de pitch ook... Normaal kun je dat met die Philip Rees regelen, maar het probleem was dat het een kwartier later weer heel anders was.

Moet je wel met je tengels van de pitchbend afblijven.

Dat probleem had ik eerst met mijn Pro-One. Die was ook vaak ontstemd, toen kwam ik er achter dat het door de pitchbend kwam. Ik heb die nu losgekoppeld en nu issie retestrak. Er is ooit iets op het pitchwiel gevallen ofzo denk ik.

Wat ik soms merk bij mij 101 is dat de keyboardtracking van de pitch niet helemaal klopt. Een hoge C klinkt dan inderdaad anders dan een lage C. Ik merk dat de 'hoge' toetsen (rechts dus) meestal meer out of tune zijn dan de lage. Nu las ik ooit in een oude SOS dat dat een bekend probleem is met de 101 en dat je dus beter op het onderste stuk van het toetsenbord kan spelen. Die japanners toch....

Omiel vertelde me dat er dat niet bij elke SH-101 het geval is. Helaas hebben we er in de studio (en dus bij het aanschaffen van dat ding) er nooit last van gehad. Ik weet nu niet of ik hem de volgende keer live mee moet nemen. Waarschijnlijk wel..... Noise open en de resonance gebruiken :) Aciiiid

zal wel een exemplarisch verhaal zijn, zoals bij alle analoge apparatuur voorkomt.....

zelf in studio/live nooit problemen gehad (na uurtje opwarmen) met de 101

Laatst gewijzigd:
een paar van mijn synths hebben hier ook last van.
Het heeft volgens mij ook te maken met temperatuur verschillen enzow.
Ik laat het spul altijd even opwarmen.
Soms heb je inderdaad ook gevallen dat een synth superonstabiel is, meestal is dat na een uurtje wel verholpen of er is echt iets mis.
Als ik ergens moet spelen sluit ik mijn synths direct aan om op te warmen.
in veel synths zitten ook draaiknoppen waarmee je kan tunen en scalen.
Mijn rogue en 100p moeten eens in de maand weer ff bijgescaled worden en mijn 60f heeft af en toe echt een paar uur nodig om helemaal stabiel te zijn.
En soms heb ik er maanden geen last van:confused:

haha me toms van me 909 doen soms gek
echt grappig !

is ie echt alle tune kwijt !

moet ik maar eens samplen alla Pole

maar ontopic

dit komt denk ik toch door warmte en opstart probleempjes zoals hierboven werd gemeld

Ligt dat niet aan de temperatuur? In de studio zal die niet veel veranderen maar live kan ik me voorstellen dat dat wel zo is. Zeker als je een goeie set neerzet zal die wel wat stijgen :)

Ik heb er weer last van gehad, en nu niet in een live situatie, maar gewoon thuis. Na een paar keer aan en uit zetten was ie weer correct. Ik vind het vreemd. Zou het aan de CEM3340s liggen?
Ik heb namelijk een soort gelijk probleem bij mijn Bohm VCOs en dat zijn ook CEM3340s.
Ik weet dat die nogal eens kapot gaan, maar hoe uit zich dat dan. Door soms vals te zijn, zoals bij mij het geval is, of geven ze dan helemaal niets meer?
Als je een CEM3340 vervangt dan moet je waarschijnlijk ook die CEM3340 tunen of niet??

Misschien je voeding?
Die van mij was nooit 'out of tune'.

SH101 onstabiel

SH101 onstabiel

Heeft denkelijk te maken met een te groot temperatuursverschil. In 1987 heb ik ook mijn tot nu toe enige concert gegeven en toen was de SH101 van mij ook in het begin redelijk ontstemd. Later in het concert begon hij normaal te worden. In mijn thuisstudio heb ik er nu ook af en toe last van, maar als hij warmer wordt, verdwijnt het item.:halleluja

Re: SH101 onstabiel

Re: SH101 onstabiel

Origineel geplaatst door phochos
Heeft denkelijk te maken met een te groot temperatuursverschil
idem

tis algemeen bekend denk ik dat je met die analoge bakken idd veel van dit soort problemen tegenkomt... Iemand die ik beetje ken die heeft ook altijd problemen met zijn synths. Ander persoon heeft ook met zijn quadra problemen en naja gitaar tuner is idd de oplossing...

(Voor mij dus goede reden om of soft of digitale synth the gaan maar goed das offtopic...)

Back