Sample format convertor (WAV > S1100)

Steven V

Ouwe rot
Een goede dag,

Ik zoek een computerprogramma dat WAV bestanden omzet naar Akai S1100 bestanden. Meer moet het niet kunnen.

Bestaat dergelijk programma? Liefst gratis natuurlijk. Ik heb al gekeken of Reload van Propellerheads dit kan, maar die kan enkel S1100 bestanden converteren naar Reloads of REX2 bestanden...

Alvast bedankt voor de hulp!

Tijdens het zoeken afgelopen week kwam ik dit tegen:

http://www.extranslator.com/

http://www.extranslator.com/en/formats.htm

Je kan er behalve WAV ook andere legio sampleformaten mee converteren. (Edit: oeps ik zie net dat je enkel AKAI formaten kan inlezen, niet kan exporteren)

Je kan er ook virtuele disks mee creeren als je bv. iets van een SCSI CD-ROM hebt voor je sampler.

Het is helaas niet gratis.

Je hebt ook nog dit: http://www.maxim.abel.co.uk/akai/index.htm

Specifiek voor AKAI. Ik had er wat ellende mee maar voor disks formatteren e.d is het wel geschikt.

Er staat ook een sample formaat beschrijving op die site die is mischien wel nuttig.

Je hebt ook nog cdXtract maar in hoeverre dat nuttig is weet ik niet.

Groetjes,

Raymond.

Ik ga akaidisk eens proberen, bedankt voor de hulp!

Ik heb wel nog geen sampler, dus ik zal nog niet weten of het werkt... Hoedanook laat ik het nog weten of het gelukt is.

Als je akaidisk gaat proberen... bij mij gaf het problemen onder Windows. Op mijn oude machine in DOS mode werkte het zonder problemen.

Btw, Je hebt ook nog MESA.

MESA is een applicatie waarmee je met behulp van een SCSI kaart (bv. een Adaptec 2940) en een kabel zo je sampler geheugen kan beheren. Je kan ook saven en laden van/naar devices die niet zichtbaar zijn voor windows.

Dan kan je gelijk zonder problemen .WAV, s3p en andere files importeren. Zonder tussenkomst van die vervelende floppendrive en akaidisk. Werkt goed. Ik heb vandaag een SCSI kabel gekocht om het te kunnen doen!

De vraag is wel even of dat werkt met de S1100.

Ik kwam nl. een review tegen van de S1100: http://www.harmony-central.com/Synth/Data/Akai/S1100-01.html ..waarbij vermeld stond dat MESA (nog) niet schijnt te werken met dat model. Het is echter een review van 2000, we zijn inmiddels al weer 4 jaar verder maar ik weet niet of er nog ontwikkeld is aan MESA.

Een kwestie van even uitzoeken dus ;)

Zoniet dan pech gehad, maar mocht je je zinnen op een S1100 gezet hebben zonder er eentje gevonden te hebben dan is dit mischien een heroverweging waard IMHO. Anderzijds is het een pure support kwestie. Mischien dat er een andere oplossing is, geen idee.

Ja ik ken MESA, maar het zou niet werken dus volgens die review op SOS... Trouwens gewoon een convertor programmake lijkt me veel simpeler. Komaan zeg dat moet toch lukken zeker met één of ander programma?

Ik zit met Windows XP sinds kort (gelijkaardig met NT dacht ik), zal dus waarschijnlijk niet lukken...

Converteren is inderdaad niet zo moeilijk, technisch gezien. Echter heb je dan nog het probleem dat je de resulterende sample je sampler in moet krijgen.

Je kan nl. niet zomaar Windows-geformatteerde FAT12 flops in je AKAI steken namelijk. Er is een apart diskformaat voor. Vandaar akaidisk. Je kan er ook mee formatteren. Akaidisk werkt waarschijnlijk mbv. oude MS-DOS INTs en dat werkt niet meer fatsoenlijk onder NT.

Origineel geplaatst door chromisX
Je kan nl. niet zomaar Windows-geformatteerde FAT12 flops in je AKAI steken namelijk. Er is een apart diskformaat voor.

Pff, da's wel vervelend! Werkt dus ook niet met een Zipdrive zeker? Ik bedoel, hetzelfde als met een floppie maar dan met een zipdisk in de plaats.

Akaidisk draait op mijn systeem. Maar één ding vind ik heel vreemd: blijkbaar moet je nergens vermelden in welk formaat er naar diskette geschreven moet worden...

Is dat misschien allemaal hetzelfde formaat (dacht het niet)? Of kan Akaidisk dat weten aan de hand van de diskette die je gebruikt (andere sampler zal waarschijnlijk anders een disk formatteren)?

:stupid :stupid

Q) Must I "format" removable media before using it?
Q) Why do I get errors while formatting my ZIP/Jaz/MO media?

A) You must never *ever* "AKAI FORMAT" removable media like ZIPs, JAZs, MOs, Syquests etc. It is like trying to use a DOS "Format" on an MO or any removable drive. This type of media needs specific and particular "treatment" for it's formatting, which is not a global standard (some will remember specific proprietary formatting utils for their MO media or similar). The AKAI "FORMAT" command is intended rather for HD drives, not for removable media. It is the equivalent to a "LOW LEVEL" format, which implies a more complex writing and organising routine (physical rearrangement and writing of "indexes" or sector initialisation) which is not standard for Removable media and should even be avoided on recent HardDisks. Low Level formatting can VOID warranty on some types and firms of Hard Disks and is esplicitly stated on the HD case itself; this applies to Removable Media aswell - I don't really know why AKAI put that button function command as a primary one, they should have left it as last resort only for certain HDs. All you need to do is hit the "Arrange" button and if your media is new, you can even SKIP the bad sector search process and formatting will take just a few seconds! This is the equivalent to a DOS "quick format" which is all you actually need for those devices. If you have insisted on using the "FORMAT" button too many times, you may have permanently damaged your removable media. You can try recovering from this state by using it's proprietary format and rescue utilities (like Iomega Utils for the Jaz and ZIP) and see if it comes back to "life".

Pff... ik snap het nog steeds niet! Moet je nu formatteren met je sampler, en dan een zogenaamde "quick format", of moet je toch met je computer een zipdisk of Syquest HD formatteren???

Ik voel me wel redelijk stupide op dit moment... :stupid

Bij mij herkent adisk het diskformaat als ik een flop erin steek die ik in de samper heb geformatteerd.

Bij het formatteren kan je met behulp van de parameter "/F1" aangeven dat het een S1000 disk moet worden.

als je overigens "adisk /help" doet in een shell oid dan kan je dit zien.

Wat het formatteren betreft..

..je kan op twee wijzen formatteren, net als op je PC: PC kent "full format" en "quick format." zeg maar.

De full format equivalent op mijn sampler is "FORM". De quick format equivalent is "ARR".

Bij FORM veegt de sampler de hele disk kaal. Sector voor sector wordt leeggehaald. Bij ARR worden enkel wat indices en andere relevante rommel weggeschreven tussen je bestaande data. De disk is dan ook leeg, voor de sampler, maar ouwe data is dan nog leesbaar in theorie.

Geen ramp eigenlijk.

Alleen FORM kan problemen geven bij ZIP disks volgens de FAQ.

Bij quick format op je PC schrijf je enkel een nieuwe FAT tabel en een nieuwe root directory. Alle oude data staat er in werkelijkheid nog op (en is te achterhalen met veel geduld en geklooi).

Een administratieve kwestie dus.

Groetjes,

Raymond.

awave converteert veel formaten.
het leest en schrijft akai s1100 samples.

zie hier de complete lijst:
http://www.fmjsoft.com/awfmts.html

zo kun je ineens alle soundfonts, trinity, k2000, etc patches die op internet staan op je sampler laden.

"maarrr wacht mike, er is meer!"

het converteert zelfs dingen als filter envelopes, layers, key assignment etc.

bestel nu en je ontvangt gratis een keramisch keukenmes waarmee je in een mum van tijd een tomaat in een bloem verandert! wacht niet en verbaas je familie en vrienden!

wouter.

Origineel geplaatst door NiFF

Hé dat is erg interessant!! Bedankt Wouter!

Het converteert zelfs dit : Doom/Heretic music file }:|

En dat keramisch keukenmes komt natuurlijk altijd van pas :D

Doom/Heretic .mus bestanden? Ja, dan kan ik eindelijk het muziekje van "the cathedral" (episode 1, map 5 of 6 van Heretic?) in een sequencer laden! ;)

Ik heb een shareware programma gevonden (via de Yahoo S1100 group) dat WAV bestanden doorstuurt naar bijna elke Akai sampler via MIDI. Je kunt ook het één en ander instellen, én er zit een loop editor bij. Om die te kunnen gebruiken moet je echter registreren. Om samples door te zenden moet je niet registreren.

http://www.chavonnet.claranet.fr/wavs_en.htm

Dit programma zou enkel werken op een Win95 systeem maar het draait zonder enige moeite op mijn WinXP computer.

Origineel geplaatst door Steven V
Ik heb een shareware programma gevonden (via de Yahoo S1100 group) dat WAV bestanden doorstuurt naar bijna elke Akai sampler via MIDI. Je kunt ook het één en ander instellen, én er zit een loop editor bij. Om die te kunnen gebruiken moet je echter registreren. Om samples door te zenden moet je niet registreren.

http://www.chavonnet.claranet.fr/wavs_en.htm

Dit programma zou enkel werken op een Win95 systeem maar het draait zonder enige moeite op mijn WinXP computer.

Werkt ie bij jou helemaal goed? Bij mij niet namelijk, hij verstuurd t wel, mn s2800 herkend t (midi knipperd) maar soms staan alleen de programs erop (samples niet meegecopyeerd) soms is alles wel gecopyeerd, maar zijn de samples hele verkl**t. Iemand hier meer last van?

Het programma draait op mijn computer zonder problemen. Of het ook werkt met mijn sampler weet ik niet want ik heb nog geen sampler (komt binnenkort eindelijk).

Origineel geplaatst door NiFF

zie hier de complete lijst:
http://www.fmjsoft.com/awfmts.html

zo kun je ineens alle soundfonts, trinity, k2000, etc patches die op internet staan op je sampler laden.

wouter.

Hmmm... OK. Maar hoe stop ik ze dan in m'n S1100 als ik (nog) geen SCSI-shit heb? Gewoon naar een floppy kopiëren en erin stoppen? Of denk ik nu te makkelijk?

Hallo Akai mannen, kan Soundforge jullie niet helpen?

Ik ga zo binnenkort ook mn wavjes mn A3000 inknallen nl...

Back