SH-101 + MC-202 Midi

mike nolan

Stamgast
vraagje:

ik heb een sh-101 en een mc-202, alleen ik merk dat ik ze te weinig gebruik omdat ik ze niet in mijn midi setup kan gebruiken (en dat is spijtig natuurlijk). Hoe kan ik ze het best intergreren in mijn midi gebaseerde setup?
Oftewel welke midi to cv/gate module is het beste voor deze 2 apparaten? Doepfer mcv-4?

Bij voorbaat dank!!!

Als je bij MC-202 de interne sequencer wilt blijven gebruiken, dus syncen aan MIDI, raadt ik je in elk geval de Doepfer MSY2 (MIDI to DIN Sync) aan.
Met MIDI to CV/Gate heb ik (nog) geen ervaring dus kan ik je daar ook geen gericht advies in geven.

Je kan de SH101 met een midi to cv converter aansturen. Dit werkt gewoon goed met bijvoorbeeld een Doepfer MCV1 of MCV4. (Let op...met een MCV4 kan je maar 1 synth aansturen niet 4 ofzo..).

De goedkoopste optie is die MCV1. Of een tweedehands Midi-CV converter.

Waar je op moet letten:

De SH101 werkt met een CV signaal van het type V/Oct (=volt per octaaf). Dit is een lineaire stuurspanning.
En de SH101 heeft een positieve gate van ongeveer 5 volt nodig.

Raak niet teveel geintimideerd door deze technische praat. Deze combinatie is namelijk de meest gangbare soort CV/Gate aansturing. Bijna elke Midi-CV/gate converter kan dit gewoon leveren.

dus midi to cv/gate is uitgebreider dan midi to sync? Wil zo uitgebreid mogelijk controle hebben over de synth's via midi.
Mischien apparaten die zowel sync als cv/gate kunnen converten?

Sync en CV zijn 2 heel verschillende dingen. Met sync leg je het tempo van het ene apparaat gelijk aan het andere, je synchroniseert ze dus. CV staat voor control voltage en is dus een spanning waarmee iets aangestuurd wordt. Bijvoorbeeld, 0 volt is de laagste noot, en 5 volt de hoogste. Dan heb je ook nog gate, dat is een signaaltje dat niets meer en minder doet dan wel of geen waarde aangeven. Om een oude synth zonder midi aan te sturen wordt vaak CV/gate gebruikt, waarbij de CV dus de toonhoogte bepaald, en de gate hoe lang een noot aangehouden wordt.
Overigens kun je met CV nog veel meer aansturen, bijvoorbeeld de waarde van een filter, maar als je dat extern wilt doen moet je synth daar wel een voorziening voor hebben, een plugje dus waar je bijvoorbeeld zo'n midi-cv converter insteekt. Een duidelijk voorbeeld waarbij veel van CV gebruikt wordt gemaakt voor allerlei signalen zijn natuurlijk modulars. En in analoge synths ook het interne signaalpad. Hier komen natuurlijk ook de termen VCO en VCF vandaan, voltage controlled...

Om een lang verhaal samen te vatten, met je 101 en 202 kun je met een converter de interne sequencer syncen of CV/gate gebruiken om er met je computer of een midi-keyboard noten op te spelen.
Veranderingen aan bijvoorbeeld envelope en filterwaardes zoals je dat bij midi-apparaten hebt kun je vergeten dus. Tenzij je zwaar gaat modden en voor elk schuifje een plugje gaat maken.

Wel nog een tipje, je kunt een tweede CV signaal naar de modgrip in van je 101 sturen, als je nu de VCF-schuif bij je bender open zet, kun je op deze manier ook nog je filter enigszins besturen. Denk er dan wel aan dat je een converter hebt met minimaal 2 cv-uitgangen. De MCV-4 bijvoorbeeld, die heeft er 4, de MCV-1 maar een als ik me niet vergis.

Voor DIN-SYNC, zoals dat officieel heet zou ik je een ouder type sequencer aanraden.
Zelf gebruik ik drie MSQ700's van Roland, dat ding vertaalt MIDI CLOCK naar DIN-SYNC en andersom.
Ook heeft hij een DCB poort voor een Juno 60 of mooier nog een Jupiter 8A.
Die dingen kosten bijna niks, en leveren zo'n mooi pulsje dat je het gevoel krijgt dat alles binnen MIDI loopt.

Voor CV/GATE zou ik kiezen voor de MCV8, van Doepfer, omdat je vast wel meer wil aansturen in de toekomst en dan kun je dat allemaal centraal doen.

Zelf gebruik ik een Kenton PRO2 of zoiets, maar dat ding verloopt snel qua tuning en scaling.

Bovendien is zo'n MSQ700 ook nog een mooie steptime sequencer voor die lekkere 8) |||-I-T-A-L-O-||| 8) baslijntjes.

Succes!

Attachments

• msq700.jpg
    msq700.jpg
    18,4 KB · Bekeken: 102
IK vind de sequencer van de 101 zelf geniaal.
Ik zou die gewoon triggeren ipv de 101 met cv/gate aan te sturen.
Zo kan je ook lekkere makkelijk glides programeren wat via cv/gate niet gaat.

Origineel geplaatst door mono-poly
Zo kan je ook lekkere makkelijk glides programeren wat via cv/gate niet gaat.

Jawel,

de portamento/slide van de 101 werkt, in tegenstelling tot veel andere analoge synths, gewoon wanneer je hem aanstuurt via cv/gate. Portamento op "auto" zetten en je krijgt vanzelf slides wanneer je legato speelt.

Origineel geplaatst door OnAcid
Jawel,

de portamento/slide van de 101 werkt, in tegenstelling tot veel andere analoge synths, gewoon wanneer je hem aanstuurt via cv/gate. Portamento op "auto" zetten en je krijgt vanzelf slides wanneer je legato speelt.

:erm:

Ik krijg alleen nog maar noten op de hele tel op de interne sequencer, dus geen afwijkende patternz,
zie voorbeeld:

Dat kan dusch wel?

Maar t blijft een DIKKE! bak :halleluja

Attachments

• sh101.mp3
    609 KB · Bekeken: 103
Origineel geplaatst door =XTRECIST=

Ik krijg alleen nog maar noten op de hele tel op de interne sequencer, dus geen afwijkende patternz,
zie voorbeeld:

Dat kan dusch wel?

Ja, maar ik had het niet over de interne sequencer.

De 2 rechtse knopjes zijn voor een "rust"en voor "legato/slide". Voor een slide moet je het desbetrefende knopje indrukken en tegelijkertijd de gewenste noot ingeven.

Zie manual: p33 p34 p35

http://www.vintagesynth.org/roland/sh101/indexfr.html

MC-202 via cv/gate

MC-202 via cv/gate

Let wel; de standaard cv/gate inputs op de MC-202 lopen eerst via de processor, wat resulteert in een kleine vertraging. Deze inputs zijn bedoeld om noten via een extern toetsenbord in de 202 sequencer te programmeren.

Middels een kleine modificatie is dit echter op te lossen. Als je in deze mod geinteresseerd ben kan ik de beschrijving hiervan wel voor je opzoeken.

Je kan ook nog even kijken naar de Midi jack van Synhouse http://www.synhouse.com/midijack.html

Voordeel is dat de midi-interface op de meeste synths mooi weg te werken is in de behuizing. Maar een Philip Rees midi-cv converter is wellicht handiger, kan je ook in de toekomst eventueel voor andere synths met cv/gate gebruiken die je aanschaft.

Origineel geplaatst door =XTRECIST=

zie voorbeeld:

Dat kan dusch wel?

Maar t blijft een DIKKE! bak :halleluja

Ja ei, haal die distortion dan weg man ! ;) :dubbel: zo klinkt alles dik...:D

OnAcid: Thnx. Zal de manual nog maar eensch goed doorlezen :)

Bass: vet toch. Maar zonder klinkt ie bijna net zo, en alsnog vet. :D

bedankt voor alle info!

Die Doepfer MCV1 of MCV4 wordt vaak genoemd, Philip Rees zal ik ook eens onder de loop nemen,
ik denk dat ik een van die 2 eens aan ga schaffen, (dus midi to cv/gate) en als het me bevalt nog 1 (zo duur zijn ze niet), of anders eens kijken of het syncen niets voor me is, (maar ik vindt de sequencer van de 202 absoluut niet fijn werken, dus probeer eerst maar eens met cv/gate)

NOGMAALS BEDANK!

Accent via CV/Gate

Accent via CV/Gate

Waarschijlijk een domme vraag, maar ik neem aan dat de accent van de MC-202 niet via CV/Gate aan te sturen is, toch?

Re: Accent via CV/Gate

Re: Accent via CV/Gate

Origineel geplaatst door UserTronix
Waarschijlijk een domme vraag, maar ik neem aan dat de accent van de MC-202 niet via CV/Gate aan te sturen is, toch?

Ik geloof het niet (heb er geen). Maar met zo'n Kenton kit (worden die nog gemaakt?) is het denk ik wel mogelijk.
Er is op forum genoeg te vinden over de 202 en cv/gate. Bypassen cpu, etc....

Mike,

op de 101 kun je vrij gemakkelijk "cv ins" maken voor modulatie en filter. Met een MCV4 zou je dit dan ook allemaal via midi kunnen aansturen.

Nee, accent is niet via de CV/Gate aan te sturen. Dit kan alleen via de interne seq. van de MC202

Toch wel een gemis als je de accent niet kan aansturen, vind ik. Mijn 202 heeft overigens een CV input naar de filter cutoff, als iemand interesse heeft kan ik de beschrijving van deze mod wel even zoeken. Oh ja, en een audio input naar het filter. Beide waren vrij makkelijke modificaties, zelfs voor een soldeerbarbaar als ik :-)

Dan programmeer je toch het zelf op de 101 en dat je alleen het tempo synct. Dan heb je wat je wilt.

Of kan dit niet?

Back