Drumstation + ... om 909 na te bootsen?

TangLeFuzZ

Stamgast
Hey,

een 909 ligt op dit moment ver buiten mijn bereik, dus zit ik naar een goed alternatief te zoeken.
Ik kwam de Drumstation tegen, en hier komen aardige 909 sounds uit.

Nu vind ik het fijne van de 909 juist z'n sequencer, net als die van ReDrum uit Reason.

Ik vraag me af of het mogelijk is om een soort van andere hardware sequencer aan zo'n d-station te hangen, om zo met hardware drum patterns in elkaar te zetten op de manier waarop dat in ReDrum bijv. ook gebeurd.

Weten jullie misschien of dit mogelijk is, en zoja, waarmee?

Korg Electribe-R of Yamaha RM1x. Die eerste is het eenvoudigste, maar beiden geven ze je de 16-step sequencing waar jij naar zoekt. Aan de andere kant, in de RM1x zitten al een buts drumsounds... er was ooit eens een MAM 16-step bakje dat dat ook kon, maar die's uit de handel, en 2ehands niet echt veel meer te vinden.

Kun je daar dus een drumstation aan hangen, en dan met meerdere geluiden tegelijk (uit de drumstation) drum patterns in elkaar zetten? Of laadt je telkens een geluid in die sequencer, om daar dan een pattern mee te maken, en even later een ander geluid, etc.

Sorry, maar ik weet nog vrij weinig van hardware sequencers... weet niet precies hoe dat in zijn werk gaat :)

Origineel geplaatst door TangLeFuzZ
Kun je daar dus een drumstation aan hangen,
MIDI OUT Electribe > MIDI IN Drumstation
en dan met meerdere geluiden tegelijk (uit de drumstation) drum patterns in elkaar zetten?
U gaat door voor de koelkast :).
Of laadt je telkens een geluid in die sequencer, om daar dan een pattern mee te maken, en even later een ander geluid, etc.
Omdat je alles via MIDI benaderd "laad" je geen geluiden in, maar stuur je ze alleen aan. Op een Electribe heb je een aantal sporen, en op elk spoor kun je een apart MIDI-kanaal aansturen. Bij de Drumstation staat dit standaard op kanaal 10. Op dat kanaal staat elke noot voor een bepaald instrument - C1 is de basdrum, D1 en E1 de snares, F#1 en G#1 de closed hihats, A#1 de open hihats. Je wilt dit hoogstwaarschijnlijk gescheiden houden van alle andere kanalen, dus op 1 de basdrum, op 2 de snares, etc. Ik weet niet of de Electribe-R het toelaat om ook andere noten te spelen, maar soit; dat negeren we even.

Okee, je kiest "part" 1 van de Electribe. Je kunt het mini-toetsenbord van 't ding gebruiken om geluiden af te spelen. Als het goed is zou je gewoon overal de basdrum van de Drumstation moeten horen. Goed. Je knalt de rubberen 1, 5, 9 en 13 aan (de heilige 4-eenheid van de TR-x0x) en hengst op "Play". Als alles klopt moet je nu een vrolijke bassdrum horen die de speakers eruitblaast.

Het kan zijn (en let wel : KAN) dat de drums van de Electribe aan andere toetsen zijn toegewezen dan de Drumstation. Over de afspraak is een soort concensus gekomen dankzij General MIDI (zie bas op C1, snare op D1 etc.) gebaseerd op eenvoud en gezond verstand (drummen met je vingers is dan niet helemaal onmogelijk) maar niet elke fabrikant denkt zo gezond na (E-mu bijvoorbeeld niet, tenminste niet in 1992). Dit moet je kunnen wijzigen op de 'tribe zelf, en al helemaal op de RM1x. Maar okee. Je vult zo elke part in, en eindigt dan met een compleet ritme. Je kopieert dat pattern een paar keer (met variaties waar alleen de bassdrum aaanstaat, of waar de snare roffelt op elke 16e noot) en brouwt er dan een track van door alle relevante patronen aan elkaar te lassen op de sequencer zelf.

Sorry, maar ik weet nog vrij weinig van hardware sequencers... weet niet precies hoe dat in zijn werk gaat :)
Zolang je de Eerste Wet in de gaten houdt kan er weinig gebeuren (namelijk : MIDI is GEEN AUDIO) ;).

Je kan voor 150 Euro natuurlijk een mc303 op de kop tikken....standaard XOX sequencer (step edit zoals de TR909) met nog een buts aan synth, drum en andere geluidjes erbij...de timing is alleen niet altijd perfect maar je hebt wel een leuke arpegiator, tig soorten groove templates en dat ding kost gewoon weinig.

ja maar bij de mc303 moet je telkens in record modus gaan voor je je step sequencer krijgt, bij de electribe kun je ze allemaal wijzigen wanneer je dat wil...

ik heb al eens mn electribe aan mn mc303 gehangen en idd, zoals hiervoor al beschreven, kon ik op midi-kanaal 10 het ritme-deel van de mc303 wijzigen, zonder op record te moeten duwen... de geluiden stonden inderdaad ook op bassdrum, snare, enzovoort. Ook het hihat-deel van de electribe stuurde op de 303 de hihats aan, evenals de crash, clap en closed hat. Da's wel al een heel stuk handiger... muten werkte ook prima... :okdan:

Tr-505 is goede cheapo x0x sequenceR.. is veel handiger dan TR-707 bvb, daar deze nie zomaar midi noten uitstuurt

Back