Stage-piano kopen voor band, wat is er verder nodig?

DKasemier

Stamgast
Ik ga overstappen van keyboard naar stage piano voor in een band. Eerst wou ik een synth kopen, maar ivm de stukken die ik speel ben ik erachter dat 88 zware toetsen wel fijn gaan zijn, synth komt later wel erbij. Ook vind ik het thuis superleuk om een beetje piano te hebben. Ik zit nog steeds aan de korg SP200 of SP300 te denken, en aan de roland RD170.

Ik ga me gewon laten adviseren in feedback natuurlijk, geen probleem. Maar ik wil toch van te voren gaan weten waar ik aan toe ben. Als ik met een beginnend bandje ben, wat moet ik verder hebben? Ik hoor af en toe dingen over "DI" vallen? Op zich sluit in nu in de oefenruimte gewoon mn keyboard met een jack op de installatie aan waar de zang ook op staat.

Verder natuurlijk usual shit.. stevige standaard, tas enz :)

Elke deftige geluidstechnicus met dito apparatuur heeft normaal al het nodige materiaal mee. Wat je wel kan gebruiken is een eigen monitor waar je jouw geluid moet kunnen inpluggen evenals het geluid (terugkomend van de mengtafel) van de rest van de band. Dan kan je zelf lekker regelen dat je jezelf goed hoort met de rest van de band erbij op een iets lager niveau. Maar wees niet tevreden met een actief monitortje van 60W of zo, daar blaast de rest zo over. 100W is echt een minimum, ik spreek uit ervaring...

[herlees]
uiteraard heb ik het nu over live optredens...
om te oefenen gebruik je gewoon je eigen monitor. geen DI of wat dan ook nodig. gewoon zien dat je monitor sterk genoeg is om niet te worden overschreeuwd door de drummer bvb.
[/herlees]

Waar op te letten? Vooral op wat je ermee wil gaan doen.

Wat zoek je?

Alleen een erg goed pianogeluid en een paar geluidjes (EP, strings, etc) erbij? Koop dan een stagepiano (Yamaha P-serie, Roland RD170, etc)

óf

Een compleet arsenaal aan geluiden, van piano tot brass tot synth tot belletjes tot strings tot EPs tot... Koop in dat geval een 88-toetsen-synthesizer (Yamaha S08, S80 of S90, Roland RD700, of een 88-toetsenversie van een workstation - Triton, Motif, Fantom X, als je ook wil kunnen samplen en sequencen en geld over hebt :) )

Zal mijn eigen verhaal hieronder vertellen, omdat je er misschien wat aan hebt en omdat mijn uiteindelijke advies (onderaan de post) dan een achtergrond heeft.

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt, in de zin van: coverband, wilde graag 88 toetsen. Dus ik kocht een Yamaha P80, waar een erg goed pianogeluid in zit. Uiteindelijk heb ik het ding verkocht, omdat het ook veel beperkingen bood:
* beperkt arsenaal aan geluiden (dus toch een synth of module ernaast nodig),
* weinig controllerfuncties (geen aansluiting voor controlepedaal maar alleen voor sustainpedaal, geen pitch bend en modulatiewielen, etc)
* een ietwat te donker pianogeluid om bij een band te gebruiken. Solo erg mooi, overigens
* daarnaast een te zware aanslag, maar da's erg persoonlijk natuurlijk

Uiteindelijk heb ik een Roland RS-9 synthesizer gekocht (al uit de markt) voor een goeie prijs, die meer sounds aan boord heeft en (belangrijkst) 88 toetsen heeft, maar veel (zowat 50% tov gemiddelde stage piano) lichter is. Het ding is namelijk semi-weighted. Ik kon verder de klanken meer veranderen, hoewel de RS-9 daarin alsnog vrij beperkt is tov veel andere synths. Eigenlijk gebruik ik 'm bijna alleen maar als MIDI-controller en haal ik er weinig sounds uit. Ik ben draagbaarheid wel gaan waarderen (12 kilo of 22 kilo, dat scheelt een hoop ergernis).

Voor de geluiden heb ik toe een 61-keys synth gekocht (Yamaha S30) en voor de vintage geluiden (Hammond, Rhodes, Clavinet, Wurly) die ik veel gebruik, heb ik een Nord Electro Rack gekocht. Ook heb ik een Roland RD700 stage piano, die echter veel meer geluiden aan boord heeft dan veel andere stage piano's, die uitbreidbaar is met geluidenkaarten en waarbij je ook het een en ander aan de geluiden kunt veranderen. Vandaar dat ik het ding in het bovenstaande voor het gemak bij de synths heb gezet. De RD700 komt mijn huis echter nauwelijks uit, die is ook vooral voor het thuis spelen bedoeld (ipv een echte piano).

ADVIES
Wil je een all round apparaat voor een "standaard" pop/rock-coverband, zoek een van de genoemde 88-toetsen synths.

Wil je met twee toetsenborden werken, dan nog het volgende: als je één 88-gewogentoetsensynth met een polyfonie van 128 koopt (de recentere modellen hebben dat, maar die zijn ook duurder dan de goedkopere stage piano's), dan kun je er een relatief goedkoop MIDI-keyboard bijkopen als tweede toetsenbord en via MIDI alles uit je grote synth halen. Kost wat instellingenwerk, maar kan wellicht het ei van Columbus voor je zijn. Het kan ook andersom: koop een goeie 61-keys-synth met een polyfonie van 128 en koop er een MIDI-controller met 88 gewogen toetsen bij.

Misschien haal je deze constructie ook wel met 64-stemmen-polyfone synths, maar dan loop je iets meer risico om door je polyfonie heen te raken (64-stemmige polyfonie neemt hard af bij intensieve en natuurgetrouwe sounds zoals gesamplede piano's, en ook bij gelayerde sounds). De Yamaha S08 is er al voor 1000 Eur, de S80 moet ook wel te vinden zijn (nieuw of tweedehands) voor iets meer. Een tweedehands XP-synth van Roland is misschien ook wat (er is in de XP-serie ook een 88-toetsenversie, geloof ik).

Een 64-stemmige synth kun je later evt aanvullen met een kleinere synth erboven, die dan (vanwege de sounds etc) wel weer duurder is dan een leeg MIDI-controller-keyboard.

Voor de vintage keys is de Nord Electro erg goed, maar dan heb je een vrij specifiek instrument (alleen die 6 of 7 vintage toetsinstrumenten als Hammond, Rhodes, etc, en geen strings, brass, etc, etc) voor een vrij hoge prijs én geen 88 gewogen toetsen (maar 61 of 73 waterfalltoetsen vanwege het hammondgebeuren, wat een stuk lichter speelt dan echt gewogen toetsen).

De opmerkingen over de monitoring (vorige post) onderschrijf ik overigens ook, alsmede het verhaal van de goede behuizing. Over DI etc hoef je jezelf geen zorgen te maken: als je een PA-bedrijf inhuurt, kun je gewoon vragen om DI-boxjes (is bij grotere snoerafstanden nodig om tussen je instrumenten en de mengtafel te zetten, zeg ik maar even kort door de bocht) en om een monitor. Eigen actieve monitor (i.e. met ingebouwde versterker) is uiteraard wel handig, die kun je (evt met een klein mengpaneeltje ertussen) ook als versterker gebruiken bij het oefenen.

Overweeg in het hele verhaal ook het verschil tussen graded hammer action toetsenborden (lage toetsen spelen iets zwaarder dan hoge, zoals op een echte piano) versus balanced hammer action toetsenborden (weerstand over het hele klavier gelijk).

Tot slot: de geluidskwaliteit en het klaviergevoel zul je uiteraard zelf moeten beoordelen. Die is, zeker voor pianosamples en voor gewogen klavieren, zeer persoonlijk. Ik vind Yamaha's vaak niks (te zwaar spelen), maar Yamaha is bij velen juist erg populair vanwege het klaviergevoel.

Hoop dat je er wat aan hebt ('t is wel een hele preek, merk ik :D )en veel succes en plezier met proberen en kiezen.

Denk ook eens aan Kurzweil, vindt het zelf de mooiste pianoklank, je hebt de keuze uit de goedkope SP-serie en de duurdere PC serie, ik heb zelf een SP-76 (76 toetsen vindt ik beter 'handteerbaar', 88 toetsen passen bij mij niet in de auto, moet ik de bank neerklappen en moeilijk doen). Verspuy heeft volgens mij nog een 2e handse staan.
versterking doe ik met een Roland JC, ik heb er gelukkig 2 (70 en 120W) meestal is 70 watt genoeg is mijn ervaring.
Nieuw zijn de Kurzweils in Duitsland het goedkoopste, Thomann vind ik zelf een erg pretiige zaak.

Ik heb zelf een Promega 3 van Gem. En die heeft twee voordelen tov zijn concurrenten (vind ik):
+superieur qua klanken (piano en vintagekeys als rhodes en clavinet)
+ge-wel-dig toetsenbord

Let wel: ik ben klassiek geschoold pianist, dus geen toetsenist (wat niet is, kan nog komen) en over dit apparaat ben ik echt enthousiast, niet van de modellen die in deze draad eerder genoemd zijn (jaja, daar heb ik op gespeeld, ik lul niet uit m'n nek).
Alleen, LET OP!: hij is dus ongelooflijk groot, als je er mee wil gaan touren kan dit wel eens een probleem voor je zijn (om er een kistje omheen te bouwen), maar speel eens op dit ding, misschien is het wat voor je, misschien ook niet.

Origineel geplaatst door Gertje
Ik ben draagbaarheid wel gaan waarderen (12 kilo of 22 kilo, dat scheelt een hoop ergernis).

Ik heb een paar jaar een Kurzweil SP-88 gehad. Als je vaak moet optreden is gewicht inderdaad iets om over na te denken. En het moet ook nog eens in de auto passen, niet onbelangrijk ;)

Qua sounds zou mijn advies zijn om een meer allround synth te kopen. De Kurzweil heb ik dit jaar weg gedaan omdat die te beperkt is qua sounds en het klavier vond ik ook niet top. Maar goed, hij kost ook een pak minder.

Origineel geplaatst door Frer!k
Ik heb zelf een Promega 3 van Gem. En die heeft twee voordelen tov zijn concurrenten (vind ik):
+superieur qua klanken (piano en vintagekeys als rhodes en clavinet)
+ge-wel-dig toetsenbord

Let wel: ik ben klassiek geschoold pianist, dus geen toetsenist (wat niet is, kan nog komen) en over dit apparaat ben ik echt enthousiast, niet van de modellen die in deze draad eerder genoemd zijn (jaja, daar heb ik op gespeeld, ik lul niet uit m'n nek).
Alleen, LET OP!: hij is dus ongelooflijk groot, als je er mee wil gaan touren kan dit wel eens een probleem voor je zijn (om er een kistje omheen te bouwen), maar speel eens op dit ding, misschien is het wat voor je, misschien ook niet.

Nja, t zal waarschijnlijk wat voor me zijn, ik vind t een prachtig ding. Maar ik heb t geld niet.. had ik dat wel, dan kocht ik misschien een S90, misshcien ook niet.. de S08 heb ik geluiden uit horen komen, en die geluiden ach ja.. t blijft eenhoog nintendo gehalte hebben hoor. Nee S80/S90 zijn denk ik enige reele synthesizer-opties hier. Maar met een RD170, een korg SP200 of een yamaha P60 (moet nog kijken welke het beste bevalt) heb je denk ik een aardige stage piano. Tegen de tijd dat ik die andere 1000 euro heb koop ik wel een 6x toetsen synth voor de rest :)

Origineel geplaatst door DKasemier
Nee S80/S90 zijn denk ik enige reele synthesizer-opties hier. Maar met een RD170, een korg SP200 of een yamaha P60 (moet nog kijken welke het beste bevalt) heb je denk ik een aardige stage piano.

S90 is wel duur, ja, ook tweedehands nog wel. Maar kijk eens uit naar een (tweedehands) S80. Wellicht is die qua prijs vergelijkbaar met de RD170, heb je misschien veel meer waar voor je geld. Tenzij je de RD170 of de andere modellen (Korg etc.) beter vindt klinken, uiteraard.

Succes.

P.S. Ik heb geen Yamaha-aandelen, trouwens ;)

Sterker nog: op marktplaats.nl staat heden een S80 mét flightcase voor 1050 Eur te koop. RD170 is bij Feedback 1049 Eur, zonder case. 't Is maar een tip...

Ik heb vandaag in een pianowinkel op wat stagepiano's en digitale piano's gespeeld, en nou weet ik zeker dat ik een stage piano wil ipv. een S80 :halleluja :halleluja :halleluja

op welke stage piano's heb je gespeeld dan?

en welke gaat jouw voorkeur naar uit?

Casio 300 dingen, Yamaha P90 en roland Rd170 en mn voorkeur gaat absoluut uit naar de roland.. Korg SP200 heb ik nog niet geprobeerd maar ik verwacht er weinig van, kijken of ik dat in de feedback kan regelen.. Buiten dat vind ik de Roland veruit het mooist :) Het is minder belangrijk dan het speelgemak, maar het weegt uiteindelijk wel mee dat het zo'n mooi apparaat is :)}:|

Maar goed ik heb net ook een rekening van 1800€ gekregen, waarschijnlijk ten onrechte, en ik moet eerst even dat recht zetten. Hopenlijk is de RD170 nog 899 bij de feedback tegen de tijd dat dat recht staat.

Daarna dump ik zo snel mogelijk een goeie bak ernaast voor strings :P

Als je toch naar feedback gaat luister dan ook eens naar de Kurzweil KME-61 (of de module ME-1 voor 445 euri), is helaas een gewoon synthklavier maar wel de 'triple-strike' piano, deze vind ik echt de beste klank na de Promega, de 76 toetsenversie van de KME met wat meer mogelijkheden en hamerklavier is de PC2, kost in Duitsland zo'n 1500 euri.
Kurzweil rules.......

Ik heb vandaag in een pianowinkel op wat stagepiano's en digitale piano's gespeeld, en nou weet ik zeker dat ik een stage piano wil ipv. een S80 :halleluja :halleluja :halleluja

Casio 300 dingen, Yamaha P90 en roland Rd170 en mn voorkeur gaat absoluut uit naar de roland..

In dat geval: veel plezier met de RD170, als het wil lukken met die rekeningen e.d.!

Re: Stage-piano kopen voor band, wat is er verder nodig?

Ik ga overstappen van keyboard naar stage piano voor in een band. Eerst wou ik een synth kopen, maar ivm de stukken die ik speel ben ik erachter dat 88 zware toetsen wel fijn gaan zijn, synth komt later wel erbij. Ook vind ik het thuis superleuk om een beetje piano te hebben. Ik zit nog steeds aan de korg SP200 of SP300 te denken, en aan de roland RD170.

Ik ga me gewon laten adviseren in feedback natuurlijk, geen probleem. Maar ik wil toch van te voren gaan weten waar ik aan toe ben. Als ik met een beginnend bandje ben, wat moet ik verder hebben? Ik hoor af en toe dingen over "DI" vallen? Op zich sluit in nu in de oefenruimte gewoon mn keyboard met een jack op de installatie aan waar de zang ook op staat.

Verder natuurlijk usual shit.. stevige standaard, tas enz :)

Een goeie stagepiano kan ik je aanraden om Roland RD series aan te schaffen.
De pianosounds zijn heel erg realistisch en puur!
Ikzelf heb een RD 170 te koop staan omdat de Motif die ik sinds kort heb aangeschaft ook mooie pianosounds bezit.
Aangezien ik niet de pianist ben van de band maar de toetsenist, is het zonde om de RD 170 dan alleen te gebruiken als een masterkeyboard.
De RD 170 staat te koop voor €775,00 en is eigenlijk weinig gebruikt. (8 maanden jong)

Succes!!

Syncopate

Re: Re: Stage-piano kopen voor band, wat is er verder nodig?

Re: Re: Stage-piano kopen voor band, wat is er verder nodig?

Origineel geplaatst door Syncopate
Een goeie stagepiano kan ik je aanraden om Roland RD series aan te schaffen.
De pianosounds zijn heel erg realistisch en puur!
Ikzelf heb een RD 170 te koop staan omdat de Motif die ik sinds kort heb aangeschaft ook mooie pianosounds bezit.
Aangezien ik niet de pianist ben van de band maar de toetsenist, is het zonde om de RD 170 dan alleen te gebruiken als een masterkeyboard.
De RD 170 staat te koop voor €775,00 en is eigenlijk weinig gebruikt. (8 maanden jong)

Succes!!

Syncopate

ik zou m best van je willen kopen maar ik heb pas tussen de 20e en 30e dat financieel rond..

Al gedacht aan een Kawai MP9500? Echte houten toetsen...:{

Of aan een GEM Promega? Een Promega 2 is erg goed betaalbaar vind ik -> 1600 euro bij de mannen van Feedback dacht ik.

Ik zweer het je eens je op een Promega gespeeld hebt wil je niks anders meer. Zo'n ding is gewoon bloedmooi (qua looks, qua super logische interface, qua sounds, qua keyboard - al is dat laatste natuurlijk erg persoonlijk), liefde op het eerste gezicht gewoon... En ik kan het weten :luv:

Origineel geplaatst door Steven V
Of aan een GEM Promega? Een Promega 2 is erg goed betaalbaar vind ik -> 1600 euro bij de mannen van Feedback dacht ik.

Ik zweer het je eens je op een Promega gespeeld hebt wil je niks anders meer. Zo'n ding is gewoon bloedmooi (qua looks, qua super logische interface, qua sounds, qua keyboard - al is dat laatste natuurlijk erg persoonlijk), liefde op het eerste gezicht gewoon... En ik kan het weten :luv:

Aja de Promega 2... was ik maar zo slim geweest dié te kopen (ipv de 3, die trouwens wel van die geile houten zijkanten heeft, de 2 niet), had me dus 1200 euro gescheeld gvd...
even een biertje drinken om mezelf te troosten.

Back