Digitale Piano/synth en midicontroller

StefanV

Ingeburgerd
Ik weet niet of wat ik vraag überhaupt bestaat in deze vorm, gezien ik nog niet heel erg thuis ben in alle hardware.

Ik ben al even aan het zoeken en ik vind het lastig om iets te vinden wat in mijn wensenlijstje valt.

Ik zoek namelijk een:
1. digitale piano met 88 gewogen toetsen (of een instrument wat dit ook kan maar een Synthesizer is ook goed).
2. die als midi controller voor een Dawless (en later met Daw gezien ik dat als een aparte learning curve zie en me niet aangetrokken voel tot computerwerk) setup kan dienen
3. Volledig stand alone kan werken.
4. budget vooralsnog 1500 euro, echter kan dit opgerekt worden gezien er geen haast bij zit.
5. Zonder tussenkomst van pc op de Roland mc 707 als midi controller maar ook als sound input kan worden aangesloten

Optioneel:
6. zou leuk zijn zijn als deze ook meteen een goede synth is, echter ben ik wel een beginnen met synths dus dan zou ik graag een all-rounder willen die goed duidelijk en leerzaam te bedienen is.

Wat uitleg waarom dat ik dit zoek (misschien krijg ik hierdoor beter advies of suggesties).
Ik speel voornamelijk gewoon piano, en wil met mijn recent aangeschafte Roland Mc707 wat meer electronisch muziek leren maken. Het idee is dat ik deze setup langzaam uitbreid met redelijk goed toekomst bestendig spul dat ik niet te snel wil vervangen. De piano zal ik ook gebruiken (Naast mijn akoestische) voor lessen en gewone stukken dus vandaar de 88 gewogen toetsen eis.
Ik heb verder nog nooit een synthesizer vastgehouden of meer, dus de Roland is mijn eerste oefen apparaat. En ik was toch al van plan een goede digitale piano te kopen naast mijn akoestische. Dus vandaar dat ik in efficiëntie modus ga.
Na wat advies ga ik ziezo een keer in een winkel kijken, dan weet ik lig wat modellen en naar wat voor zaken ik moet kijken.

Alvast bedankt voor het doorverwijzen/advies.

Ik ben zojuist erachter gekomen dat wat ik hierboven vraag inderdaad bestaat, en meestal in de vorm van stage piano's.
Ik weet dus nu hoe ik gericht moet zoeken en dat deze topic meer onder de categorie valt "welke synth moet ik kopen".
Ik was niet bekend met het type device dat ik specifiek nodig had. en heb inmiddels hiermee al wat voorbeelden gevonden die ook nog eens heel betaalbaar en van goede kwaliteit zijn.

Het hangt er van af wat jouw specifieke wensen zijn.
Moet het een goed piano geluid hebben?
Zelf gebruik ik thuis een Roland FP90. Deze heeft een heel mooi pianogeluid. Ook andere geluiden maar die zijn niet te wijzigen.
Voor optredens gebruik ik een Kurzweil PC3x deze heeft een minder goed piano geluid. Maar met een beedje studie heel veel mogelijkheden om geluiden aan te passen of om nieuwe geluiden te maken. beide instrumenten kunnen als midi controller functioneren. Waarbij de Roland geen pitchben/modulation wheels heeft.
Andere merken hebben vergelijkbare instrumenten Nord, Yamaha, Korg.

Wat ik als prioriteit 1 wil is een goed piano geluid en gevoel, dit is namelijk mijn nummer 1 muziek hobby en hier neem ik actief lessen voor en speel dagelijks op mijn akoestische piano.
Het synth/muziek design gedeelte is een uitprobeersel, echter als dit niet aanslaat dan heb ik nog steeds een mooie digitale piano die ik toch al wilde.

Ik wil beginnen met de Roland MC 707 waar de zen core in zit, en ik begreep dat deze voor een groot deel vergelijkbaar is met alle Roland apparaten die deze gebruiken (corrigeer me als dit niet het geval is), hier wil ik dan de de toetsen als midi en instrument input gebruiken dus op zich kan deze al aardig wat.

Dit wordt dus de eerste toevoeging.

Wat betreft budget, ik stel dat in op basis van mijn kunde en wat ik verwacht te gebruiken.
1500 euro is wens budget maar als ik daarmee niet krijg wat ik wil kan dit wel opgerekt worden naar 2000, ik heb geen haast en het niet meteen nodig zolang ik nog aan het rommelen ben met de standalone groovebox kan ik doorsparen.

Ik kende het merk Kurzweil niet, ziet in ieder geval er netjes uit. Al moet ik zeggen dat de forte 8 op dit moment meer kost dan dan Ik er voor over heb de alternatieven van dit merk stellen overigens niet teleur als ik dit zo zie.

Ik heb nu een beeld bij wat voor type instrumenten ik moet gaan bekijken/uitproberen. Wist eigenlijk niet eens dat stage Piano's een synthesizer component hadden, maar zijn dus mooie allrounders.
Zijn er verder nog pointers/eigenschappen die van belang zijn of is de din midi aansluiting, mogelijk een mixer en wat goede studiomonitoren het enige waar ik me druk om moet maken.

Als het gaat om het gevoel, wordt het een kwestie van proberen wat jij lekker vindt spelen.
Daar zitten nog echt grote verschillen in. Persoonlijk vind ik dat er vaak een compromis moet worden gemaakt tussen net iets meer piano gevoel of synth engine. Er is voor jouw bedrag best een 2e hands synth / workstation te vinden met 88 gewogen toetsen. Kurzweil, Yamaha, Korg, de vraag is of die aanslag voor jou ok is.
Wil je echt de 'aanslag', zal je toch meer naar specifieke stage piano's moeten kijken van Yamaha, Kurzweil, of Kawai.
Zelf gebruik ik een Kawai MP 11, voor mij een fantastische aanslag, maar vrijwel alleen piano klanken. De MP7 is compacter, en heeft wel weer meer klanken... Kawai heeft met haar piano;s natuurlijk jaren ervaring met toetsen...

Succes met jouw zoektocht..

met dat budget en jouw eisen zit je toch voornamelijk in de 2hands markt.
Een goede keuze voor jou zou zijn om een 2e hands motif XS 88 te gaan bekijken.

Wil je meer naar nieuw, dan moet je het budget opkrikken, oplopend in prijs zijn dan logische keuzes om naar te kijken:
- Yamaha YC88 (of de CP88)
- Roland Fantom 08
- Yamaha Montage 8
- Korg Kronos 3
- Nord stage 4

Met jouw budget zou een logischere keuze zijn om voor een Native Instruments s88 MK3 te gaan, dan heb je een goed toetsenbord en perfecte integratie met je DAW, nadeel is dat die niet standalone is, het is een midi controller die naadloos met VST's en DAW integreert. Aangezien jouw eis is dat het standalone zou moeten zijn is dit dan geen optie, maar eerlijk gezegd, ik zou er toch eens naar kijken op youtube.

Mocht je in het bezit zijn van een snelle Ipad, dan is het ook mogelijk om daar Pianoteq op aan te schaffen (je krijgt een licentie voor je DAW en voor de Ipad), en dan kun je elke midi controller gebruiken met die piano's daarin, dus dan maak je van de Native Instruments S88 MK3 een volledig standalone piano. Dan zit je net iets boven je budget, maar het lukt op die manier wel.

Dus keuze zat om naar te kijken, maar meest realistische is een 2e hands keyboard, dat moet wel lukken voor onder de 1500 euro.

Laatst gewijzigd:
Wat ik al eerder meld budget kan omhoog maar dan moet ik even geduldig wachten.

Maar ik denk dat ik waarschijnlijk genoegen kan nemen met minder en van wat ik nu online zie staan dat het wel kan onder de €2000 denk ik.
Gewoon omdat het niet nodig is, en ik niet voor publiek speel maar voor eigen genot/mindfullness. Eerdere reacties hebben ook al goede suggesties gegeven op deze prijsklasse.

Ik heb recent een gloednieuwe piano gekocht met een silent systeem en wireless/usb midi. dus heb ik eigenlijk al een goed instrument voor lessen met goed geluid. Mischien moet ik daar even genoegen mee nemen. Voor de doelstelling lessen en klassiek spel.

Dan blijft voor het 2e instrument het doel midi keybord over, en zou het leuk zijn als deze ook goed genoeg eigen geluid heeft

Maar ik heb inmiddels al veel tips en weet nu wat voor type instrument ik moet zoeken.

Dus nu gewoon een kwestie van een paar winkels binnen lopen en verschillende prijsklassen uitproberen.

Dus iig iedereen bedankt voor de suggesties en mijn blik de juiste richting op sturen.

Ga je voor nieuw of 2e hands? Mijn piano in huis heb ik nieuw gekocht. Maar de stage keyboards (Kurzweils) heb ik beiden van marktplaats.
De eerste, een sp 5-8 kocht ik voor 250,- in perfecte staat.
De tweede, een pc3x ook voor 250,- meet een paar gesmolten toetsen en een display waarvan de a htergrond verlichting niet deugde.
Voor een paar honderd euro en 2 uur knutselen was hij weer als nieuw.
Waarmee ik maar wil zeggen dat er voor een redelijk bedrag veel goede 2e hands instrumenten te koop zijn.

ik verwacht dat ik nieuw ga kopen, maar ik zal eerst eens rondkijken. Ik ben vrij goed in geld weggooien met alles nieuw willen kopen. Dit is een nieuwe hobby en het 2e hands is een goede wijsheid :). Ik zal de marktplaats op dit forum ook eens in de gaten houden.

Ik doe zoiets met een Nord Stage EX88 plus evt wat midi tools als midi host en thru kastjes (bijv Kenton, Retrokits) , gebruikt wel onder totaal 2k te realiseren.

ik verwacht dat ik nieuw ga kopen, maar ik zal eerst eens rondkijken. Ik ben vrij goed in geld weggooien met alles nieuw willen kopen. Dit is een nieuwe hobby en het 2e hands is een goede wijsheid :). Ik zal de marktplaats op dit forum ook eens in de gaten houden.
Gooi dat geld naar het forum... :D help je ieder hier een beet...*D

Ik ben eigenlijk gekapt met nieuw kopen... Misschien als behringer de DS80 eindelijk eens op de markt brengt..

Er zijn tegenwoordig voor je budget echt goede stage piano’s te vinden. Gezien de eisen die je stelt, zou ik op twee dingen letten die niet zo vanzelfsprekend zijn bij stage piano’s die niet high-end zijn:

1. DIN midi uit en niet alleen usb. Usb werkt prima met computers maar niet met je mc-707 zonder extra spullen te kopen.
2. Als je synthgeluiden wil, dan zijn die in veel stage piano’s onder een bepaald budget nogal matig.

Je kan eens kijken naar de Roland rd-88 / rd-08. Ik vind de piano’s en Rhodes heel erg goed. Wurlitzer en orgel iets minder. Zit boordevol met goede synthgeluiden, maar niet uitgebreid te editen zoals bij “echte” synths. Klavier is ook goed, maar niet zo goed als de high-end modellen van Yamaha en Roland. Enige nadeel is dat ie nogal hoog/dik is vanwege ingebouwde speakers.

Je kan ook kijken naar een tweedehands Roland rd-700nx of iets dergelijks. Er is geen beter klavier, en ik hou erg van de Roland SuperNatural piano’s en Rhodes. Wel erg zwaar: 25kg.

Roland RD 700 (verschillende versies, en nieuwere modellen) Yamaha CP1 (en nieuwere modellen) Kawai MP 7 (SE)
Zijn allemaal modellen die destijds de focus legde op het piano spel... dat merk je echt. Kwestie van smaak, welke klank vindt jij mooi en aanslag vindt jij prettig. Dat is echt iets persoonlijks, ondanks je de bovenstaande de aanslag goed kan aanpassen. Nord stage ex88 heb je ook nog, misschien qua mogelijkheden goed, aanslag is ook hier weer wat persoonlijks..

Er zijn tegenwoordig voor je budget echt goede stage piano’s te vinden. Gezien de eisen die je stelt, zou ik op twee dingen letten die niet zo vanzelfsprekend zijn bij stage piano’s die niet high-end zijn:

1. DIN midi uit en niet alleen usb. Usb werkt prima met computers maar niet met je mc-707 zonder extra spullen te kopen.
2. Als je synthgeluiden wil, dan zijn die in veel stage piano’s onder een bepaald budget nogal matig.

Je kan eens kijken naar de Roland rd-88 / rd-08. Ik vind de piano’s en Rhodes heel erg goed. Wurlitzer en orgel iets minder. Zit boordevol met goede synthgeluiden, maar niet uitgebreid te editen zoals bij “echte” synths. Klavier is ook goed, maar niet zo goed als de high-end modellen van Yamaha en Roland. Enige nadeel is dat ie nogal hoog/dik is vanwege ingebouwde speakers.
Dank voor je suggesties.
Ik heb inderdaad naar beide Roland modellen lopen kijken omdat ze din MIDI Out hebben en basis synth geluiden+settings en gewogen toetsen hebben. Als ze midi kunnen doorvoeren naar alle kanalen zou dit al perfect zijn, en zelf nog een goed basis geluid hebben + en de aanslag prettig is. zou dit me al ver helpen.

de RD700, Yamaha cp1 en Kawai MP7 zal ik nog even opzoeken, probleem bij 2e hands is vaak het uitproberen. Maar zal wat zaken zeker 2e hands aankopen.

Ik ga binnenkort wat vrienden in Amsterdam opzoeken, hier zitten een paar muziekwinkels die dergelijke apparatuur allemaal in de showcase hebben. Daar ga ik even lekker aan de knoppen zitten :).
Overigens gaat er waarschijnlijk wel een software koppeling komen, al is het maar om projecten digitaal op te nemen naar een deelbaar bestand. Maar vooralsnog wilde ik dit gewoon met garageband doen, misschien dat het digitale bewerken in de toekomst toch aantrekkelijk wordt Maar vooralsnog is mijn doel lekker zen iets met muziek aanklooien.

• Duimpje
Duimpjes: pip
Ja, dit bestaat prima.
Stage piano inderdaad.
Nord Stage 4 is duur, maar veel toetsenisten zweren erbij.
Ik heb zelf de Yamaha YC gekozen. (budget).
Klinkt ook prima, wel veel minder mogelijkheden.
Ook goed als midi controller te gebruiken, al is het natuurlijk geen echte midi controller voor je DAW.

Roland RD 700 (verschillende versies, en nieuwere modellen) Yamaha CP1 (en nieuwere modellen) Kawai MP 7 (SE)
Zijn allemaal modellen die destijds de focus legde op het piano spel... dat merk je echt. Kwestie van smaak, welke klank vindt jij mooi en aanslag vindt jij prettig. Dat is echt iets persoonlijks, ondanks je de bovenstaande de aanslag goed kan aanpassen. Nord stage ex88 heb je ook nog, misschien qua mogelijkheden goed, aanslag is ook hier weer wat persoonlijks..
Succes ermee. Is toch vrij persoonlijk, welke piano’s je aanspreken. Over die rd-700 van Roland: er zitten vrij veel verschillen tussen de edities:

-rd-700 is inmiddels een beetje middeleeuws. Was erg goed maar ingehaald door de tijd.
-rd-700sx bevat samples die ook in de rd-88 zitten als bonus. Keyboard is wel beter denk ik.
-rd-700gx is weer wat beter, heeft een redelijk goede Hammond en de SuperNatural Rhodes. Met een upgrade kan je hiervan een NX maken.
-rd-700nx is hetzelfde met die goede SuperNatural piano’s ingebouwd
-Daarna kwamen de rd-800 en rd-2000 die me persoonlijk iets minder aanspraken qua keyboard en bediening

Yamaha heeft ook wat aardige modellen. Nord is denk ik te duur, ook tweedehands. Ik ben zelf geen groot fan maar de Nord Stage denkt wel al je wensen af. Kurzweil en Kawai hebben ook goede modellen, het is een redelijk verzadigde markt waar je kan kijken naar de balans tussen features, sound, prijs, gewicht, etc. die past bij jou.

Laatst gewijzigd:
Back