alternatief voor Korg minilogue

homie

Ingeburgerd
Ik heb een tijdje de Korg Minilogue, erg prettig dat sounds zijn op te slaan en er van alles te programmeren is. Maar hij klinkt voor mij iets te koud / steriel / metalig. Op basis van youtube ben ik gecharmeerd van de wat warmere klanken van de Moog Grandmother, maar die is helaas niet polyfoon en programmeerbaar. Bestaat er een (enigzins betaalbare) analoge synth die de functionaliteit van de minilogue combineert met de sound van de moog ?

Wellicht zou je eens naar de Behringer Deepmind 12 of 6 kunnen luisteren of deze je beter past qua geluid. Is in ieder geval polyfoon, kan patches opslaan, heeft effecten aan boord etc. Erg uitgebreide synth en betaalbaar. Als je hem 2e hands koopt k7n je hem ook altijd nog doorverkopen zonder er echt verlies op te maken.

Misschien is polyfoon minder belangrijk. Een moog grandmother waarbij de sounds opgeslagen zouden kunnen worden lijkt mij prima. Bestaat er zoiets ? (ik ben meer van de gitaren dus geen kennis van alle types)

Bestaat er een (enigzins betaalbare) analoge synth die de functionaliteit van de minilogue combineert met de sound van de moog ?
Waarom persé analoog?

Ik zou zoals VasC ook al aangaf eens naar de Deepmind kijken, veel waar voor je geld. Mocht je niet vies zijn van een iets minder hands-on programmeerbare synth, maar die wel erg diep gaat en een goede Moog imitatie in huis heeft: op de SF marktplaats staat een Korg Prophecy voor weinig (€275,- geloof ik). Geweldige bak met een sound waar veel nieuwe synths echt niet aan kunnen tippen.

of 2ehands een Little Phatty scoren :)

yes! En als je al een midi keyboard hebt (of groter wilt) kan je de slim phatty pakken. Kan je altijd nog meerdere van aan elkaar koppelen voor polyphony, hoewel het dan wel een duur grapje wordt }:|

Misschien is polyfoon minder belangrijk. Een moog grandmother waarbij de sounds opgeslagen zouden kunnen worden lijkt mij prima. Bestaat er zoiets ? (ik ben meer van de gitaren dus geen kennis van alle types)

Als het ook mono mag zijn kan je eventueel ook kijken voor een Roland se-02.
Dan kan je heel goed de Moog sound op maken, heb je (veel) presets en mogelijkheid om zelf op te slaan voor een hele leuke prijs.
Moet je wel de kleine knopjes accepteren.

De Monologue heeft een 'analog drive' om de kachel verder op te stoken,
heeft 100 geheugenplaatsen, de toetsen gaan van E tot E wat voor gitaristen
een soort thuiskomen is en volgens kenners van classic synths blijkbaar beter in
staat tot het maken van vintage (warmere) klanken dan de minilogue.
Luister in de video maar eens naar de opmerking tussen 1:35 en 1:54:

https://www.youtube.com/watch?v=_5-g4HzvvUk

Als je genoegen wilt nemen met minder hands on controlls is de Pulse 2 van waldorf misschien wat? Hij is parafoon dus je kan er akkoorden op spelen maar heeft maar 1 filter en vca dus maar 1 klankverloop. Qua prijs zit hij in de buurt van de Korg. Qua klank vind ik hem een stuk fijner.

Bedankt voor de tips. Begrijp ik het nou goed dat de sub phatty dezelfde sound heeft als een sub 37? laatstgenoemde heeft meer mogelijkheden lijkt mij.

Als gitarist ben ik gewend aan analoge pedaaltjes waar kabels in en uit gaan en grote knoppen om aan te draaien, misschien dat daarom mijn voorkeur uitgaat naar de grandmother ipv een 'digitaal ogende' synth. Mijn gevoel zegt de grandmother, alleen het grote nadeel is het niet kunnen opslaan van sounds.

Sub 37 is eigenlijk een doorontwikkeling van de sub phatty. Ze klinken gelijkaardig in basis. De sub phatty heeft een octaaf minder, under the hood functies, maar ook minder functies dan de sub 37. Ik heb de laatst genoemde. Een van de tofste synths -ever- Hands-on colntrole, diepgaande modulatie mogelijkheden (met een paar under the hood modulatie mogelijkheden), monster sound en enorm degelijk. Voor mij samen met de bass station 2 de leukste synth om uren mee te pielen. Je moet wel bijna je best doen om m een beetje subtiel te laten klinken, want er zijn veel mogelijkheden om het ding te laten schreeuwen, ik vermoed dat dat verschilt met een grand mother. Je zou ook kunnen kijken naar de novation peak, wat een mooi werkpaard is dat! Clean, maar zeker ook ruw en warm kan klinken. Niet zo metalig als de minilogue (die heb ik ook, maar die gaat eruit). De Behringer deepmind is genoemd en ook zeker de moeite waard om te overwegen, goeie effecten die wel onderdeel moeten zijn van je patches, wat de benadering wel iets anders maakt.

De DSI Tetra heb ik, ook vierstemmig. Geen support meer maar wel 2e hands goed te krijgen. Ik hou wel van die Curtis filter ook, de software editors (welke je nog steeds moet kopen;{ )zijn wel buggy maar doen wel alles, zij het soms met een omweg. De synths van Dave Smith zijn super doordacht vind ik, ik leer nog steeds ervan. De parameters werken vooral duodecimaal(12-tallig) wat goed werkt met een klavier (ook 12-tallig).

De DSI Tetra heb ik, ook vierstemmig.

Ik heb de mopho en de tetra gehad. De mopho is een monofone tetra. Beide geweldige machines en ze gaan voor bijna niks 2e hands weg. Nadeel is wel (hetzelfde als bij de Pulse 2) dat editten iets lastiger is.
De Mopho X4 wordt nog wel nieuw verkocht. Dit is een soort toetsen-tetra maar dan niet multitimbraal, wel 4x polyfoon, met een uitgebreid bedieningspaneel.
Ik heb zelf uiteindelijk een Evolver Keys gekocht. Deze waren een half jaar terug nog vrij prijzig maar ik zie dat ze nu 2e hands ook een stuk goedkoper zijn. Dit zou ook nog een leuke optie kunnen zijn.
Ik heb de Subsequent 37 ook, een soort Sub 37 MKII, die had ik eerder niet genoemd omdat hij qua prijs wel in een andere klasse ligt. Maar dat is zeker een hele vette synth, mag ook wel voor die prijs.

En anders koop je gewoon 4 behringer model D's om te poly chainen :-)

Het is de MOOG Grandmother geworden!! Niets op te slaan en niet polyfoon :p Maar het 'what you see is what you get' karakter bevalt me wel, maar eens mee aan de slag de komende kerst :)

Inderdaad een aparte keuze. Maar wel een gaaf apparaat! Ik heb hem zelf nog niet onder handen gehad.

Back