Arturia Microfreak Experimental Synth

EXPERIMENTAL HYBRID SYNTH

A synthesizer like no other, MicroFreak is a peculiar, exceptional instrument that rewards the curious musician. It blends wavetable and digital oscillators with analog filters. It features a unique poly-aftertouch flat keyboard. It adds controlled randomness to sequences. This isn’t a revolution, it’s a mutiny.

Arturia-MicroFreak.jpg

Last edited by a moderator:
Haha nee hoor. Maar wil hem zelf testen hoor er zoveel goede berichten over en leuke synth voor naar mijn digitakt en heb nog geen hardware synths.
Niet eerder gemerkt, dat-ie als een kanon klinkt.

(Flauw, ik weet het....)

Haha nee hoor. Maar wil hem zelf testen hoor er zoveel goede berichten over en leuke synth voor naar mijn digitakt en heb nog geen hardware synths.

Ik bedoelde dat je "flak" schreef (vlak), een Duits kanon in in WOII. Daar ging m'n flauwe grap over.

And nobody likes a Grammar Nazi.....

Toch leuk dat ze deze synth zo vaak van een mooie update voorzien!
In de tijd dat ik deze heb is hij samen met mijn modular rackje mijn favoriet geworden, ze werken ook fijn samen. Vooral door zijn toetsenbord, dat speelt zo lekker snel! En de flexible arp/seq maakt het erg makkelijk om snel een nieuw rifje/loopje te hebben en daarmee verder te klooien.

Zou dit de enige (poly )synth zijn die ik nodig heb naast mijn digitakt als Sampler en mischien een mono synth voor bass en leads?

Grappig, ik dacht altijd dat hij monofoon was, maar hij heeft er dus gewoon 4.
Het is een parafone synth ofwel - wel 4 stemmen maar niet 4 envs (x2) Dus 1 ADSR en 1 Multipurpose ENV (Loop/Run/Env). Het maakt hem niet minder leuk. Voor dit geld, is het zeker eentje die je op je shortlist zou moeten hebben als je op zoek bent naar een synth met veel mogelijkheden en een eigen karakter.

Het is een parafone synth ofwel - wel 4 stemmen maar niet 4 envs (x2) Dus 1 ADSR en 1 Multipurpose ENV (Loop/Run/Env). Het maakt hem niet minder leuk. Voor dit geld, is het zeker eentje die je op je shortlist zou moeten hebben als je op zoek bent naar een synth met veel mogelijkheden en een eigen karakter.
Is dat dan ook dat hij 1 noot 1x4 oscillators gebruikt en bij 2 noten 2x2 enzovoorts?
Maar het is inderdaad een beest van een synth voor weinig geld.
Ik moet keuzes maken, maar hij staat wel op de lijst.

Technisch heb ik het ff niet paraat, maar je hebt een mono, paraphonic, chord en een unison (2, 3 of 4 stemmen)mode.

Technisch heb ik het ff niet paraat, maar je hebt een mono, paraphonic, chord en een unison (2, 3 of 4 stemmen)mode.
Bij mijn Subsequent 37 (duophonic) krijg je bij 1 aanslag alle oscillators en als je hem in duo mode zet splitst hij de oscillators over 2 vingers (de sub osc blijft wel bij de eerste noot)
Dus bij 1 noot klinkt het 'dikker' dan 2.
En je kunt de eerste noot bijv. een saw doen en de tweede een square. Waardoor je klanktechnisch interessante afwisselingen krijgt naar gelang je 1 of 2 noten speelt.

Ik heb de video van loopop bekeken en die zegt het volgende (samengevat)
De Microfreak is 4 voice polyphonic en niet paraphonic. Er is 1 filter, maar de 4 voices hebben hun eigen 'sound engine (oscillators)'
En hoewel er paraphonic staat op de knop, is dat niet hetzelfde als hoe dat bij (bijv) de Subsequent of matriarch gaat, die verdelen de oscillators over de noten die gespeeld worden, totdat er geen meer over zijn.
Beide is wat voor te zeggen overigens qua klank opties. Ik denk dat 'polyphonisch' bruikbaarder is.
Sinds 3.0 heeft de Microfreak ook unison mode. Dus dan heb je 4x4 voices in 1 noot. (monofoon)
Tot zover wat ik er nu van begrijp. Ik ga er zeker nog verder in duiken.

Wat een vette synth is dat, zeker voor die prijs.

Bij mijn Subsequent 37 (duophonic) krijg je bij 1 aanslag alle oscillators en als je hem in duo mode zet splitst hij de oscillators over 2 vingers (de sub osc blijft wel bij de eerste noot)
Dus bij 1 noot klinkt het 'dikker' dan 2.
En je kunt de eerste noot bijv. een saw doen en de tweede een square. Waardoor je klanktechnisch interessante afwisselingen krijgt naar gelang je 1 of 2 noten speelt.

Ik heb de video van loopop bekeken en die zegt het volgende (samengevat)
De Microfreak is 4 voice polyphonic en niet paraphonic. Er is 1 filter, maar de 4 voices hebben hun eigen 'sound engine (oscillators)'
En hoewel er paraphonic staat op de knop, is dat niet hetzelfde als hoe dat bij (bijv) de Subsequent of matriarch gaat, die verdelen de oscillators over de noten die gespeeld worden, totdat er geen meer over zijn.
Beide is wat voor te zeggen overigens qua klank opties. Ik denk dat 'polyphonisch' bruikbaarder is.
Sinds 3.0 heeft de Microfreak ook unison mode. Dus dan heb je 4x4 voices in 1 noot. (monofoon)
Tot zover wat ik er nu van begrijp. Ik ga er zeker nog verder in duiken.

Wat een vette synth is dat, zeker voor die prijs.
Als je een maar vette pads en chords uit kan halen 👌 thanks voor je uitleg

Ik zie in dit draadje meerdere links naar sites met wavetables staan, download je een pakket met wav bestanden maar hoe kan je daar een bank van maken? Om ze 1 voor 1 in te voeren schiet niet op natuurlijk. Moet je er dan op een of andere manier een mfwz file van maken? Zal wel een simpele vraag zijn maar ik ben voornamelijk analoge bakken gewent dus ben een leek wat wavetables synths betreft.

Oké ben al wat verder gekomen al is het me nog niet helemaal duidelijk. Maar goed, ik geloof dat ik verwent ben wat geluid betreft want ondanks de vele mogelijkheden van de Microfreak komt er maar een dun geluid uit en veelal ook niet naar mijn smaak. Uiteraard heb ik er wat fx achter gehangen om op te dikken maar nee, hij komt niet in de buurt van de andere synths dus hij mag weer wieberen denk ik.

en als toemaatje bovenop n dikkere synth (laag)? Is ie dan iets waard?

Hmm nee. Niks ten nadele van die synth want voor dat geld mag je niet klagen maar voor mij is het helaas geen toevoeging.

Ja als je een hele batterij effecten erachter zet kan je alles wel dik laten klinken maar als je al synths hebt die uit zichzelf al volle sound eruit gooien dan is het een ander verhaal. Klinkt verder wel solid hoor 😉 heb je ook een video met de dry sounds?

EDIT

hier stond wat dat beter niet geschreven werd
never mind

Dat is niet echt aardig klinkske, hij heeft er zijn best op gedaan. Het is ook niet mijn smaak maar ja. Dus nu ga jij een video posten waar je even laat zien wat dat ding kan 😉

Back