keyboard synth vervangen

SpaceAgent202

Sinds 2001
is het mogelijk om in een synthesizer met brakke toetsen, een nieuw (ander) toetsenbord te zetten?

bijvoorbeeld de toetsen van een fatar midikeyboard overzetten inde an1x of vergelijkbaar.

tips en dingen waar ik aan moet denken zijn zeer welkom! :halleluja

Origineel geplaatst door Roel
geen gezeur met voltages et cetera? afmetingen zijn anders, maar dat moet te fixen zijn!
Hangt er wel nogal vanaf hoe de electronica in elkaar steekt, dunkt me.

Als beide synths uitgaan van een nx8-matrix en een make&break-circuit en beide circuits ook nog werken met compatible voltages, dan zou het te doen kunnen zijn, maar sowieso moet je zelf wat flat cables solderen en bovendien moet de make&break-circuits ook nog eens compatible zijn wat betreft "hoog"-tijden.

Als op elke synth de electronica voor het klavier los is, dan moet je helemaal maar afwachten of het op elkaar past. Bij verschillende merken zal dat waarschijnlijk toeval zijn. Verder zitten de aftertouch-sensoren waarschijnlijk ook verschillend in elkaar, zodat je daar op z'n minst wat verloopweerstandjes voor moet solderen.

Als de toetsen passend gemaakt kunnen worden, ben je daar waarschijnlijk het snelst mee klaar.

ik denk dat ik dan een hele synth kan gaan verbouwen ! :erm:
dat wordt een metalen bodemplaat fabriceren dan.

de meest eenvoudige optie is misschien het kopen van een goed midicontroller keyboard, bord + electronica eruit slopen, en dan wat creatiefs doen met de midi, en dat allemaal inbouwen in de synth die ik heb?

de meest eenvoudige optie is misschien het kopen van een goed midicontroller keyboard, bord + electronica eruit slopen, en dan wat creatiefs doen met de midi, en dat allemaal inbouwen in de synth die ik heb?
Dat lijkt me wel de simpelste oplossing, maar niet de sportiefste/leukste: feitelijk heb je dan een MIDI-keyboard en een sound module fysiek gecombineerd.

Om een idee te geven van de problemen die je met electronica krijgt: de toetsen van een Roland U-20 (enige synth waar ik de werking een beetje van ken) werken door op een printplaatje tijdens het indrukken 2x contact te maken. De eerste keer wordt een kring gesloten; zodra het tweede contact ook ingedrukt is, wordt de kring weer gesloten. Uit welke kring gesloten wordt, wordt bepaald welke toets ingedrukt is. Uit hoelang die kring gesloten is geweest, wordt berekend met welke snelheid de toets ingedrukt is.

Als de toetsen fysiek anders zijn en/of de contactpunten op een andere plaats liggen, moet de velocity dus anders berekend worden uit de tijdsduur van het gesloten zijn van het circuit...

Origineel geplaatst door Meinte37
Als de toetsen fysiek anders zijn en/of de contactpunten op een andere plaats liggen, moet de velocity dus anders berekend worden uit de tijdsduur van het gesloten zijn van het circuit...
dus de actie van het keyboard zou je moeten instellen middels elektronica, dat is een hoop werk om een keyboard met andere actie in te stellen voor gebruik met je huidige synth denk ik :(

Als je nou echt een leuke thread wilt, moet je er eventjes bij vertellen waar 't om gaat... :D

Okee, om het leuker te maken :)
Ik wil 5 oktaaf Fatar keys in mijn Andromeda, want de keyboard actie vind ik onprettig (na een Virus KC gewend te zijn).
Fatar heeft mooie lange toetsen met betere actie dan wat er nu inzit.

Mogelijke problemen:
- m.b.t. de actie van het klavier (waar zitten contactpunten, hoe zit het met de electronica voor de registratie van de keyboardindrukken, aftertouch, et cetera)
- m.b.t. de behuizing (langere toetsen vereist meer ruimte, en binnenin zit de bak helemaal vol)

En als we dan toch flink aan het modden gaan dan maken we er zoiets van: (ja het is wel een plan voor 2005).

Attachments

• woodproof2.jpg
    woodproof2.jpg
    50,6 KB · Bekeken: 119
nog meer problemen als ik er een midikeyboard inbouw:

- waar blijven de verschillende midikanalen die het toetsenbord verstuurt
- hoe zorg ik dat mijn midi-in bewaard blijft om het apparaat aan een sequencer te hangen

Hmmm, dit lijkt wel aaa-aaa-cc-cc-aaa-aaa-gg-g#g# (ofwel: Mission Impossible)...

Is het niet veel simpeler om je Fatar en je Andromeda niet in 1 behuizing te willen hebben?!

Zoals gezegd (en zoals je zelf ook al bevroedt: zie de vragen over waar welk MIDI-kanaal blijft): het electronica-gedeelte is ruimschoots het meest ingewikkeld. Als je heel erg veel geluk hebt, zit de electronica voor het scannen van de klaviertoetsenmatrix op een aparte PCB en levert die PCB een nette MIDI-datastroom op, maar dat kan ik me niet voorstellen.

Mijn eigen ervaring is slechts met een Roland U-20'je: daarin is de electronica die de signalen van het kabeltje van de contactstrip onder de toetsen interpreteert, innig versmolten met de geluidsopwekkende electronica. Uit het schema dat ik van de electronica van de U-20 heb, blijkt dat je zelf een microcontroller zou moeten bouwen om hetzelfde te kunnen doen. De U-20 is 15 jaar oud en sinds die tijd is de electronica alleen maar compacter en ingewikkelder geworden...

Misschien een optie om de toetsen van de Andromeda af te slopen en er feitelijk een console van te maken, die je dan bovenop de Fatar zet. Het blijven dan wel 2 fysiek gescheiden apparaten...

actie gestaakt om de volgende redenen:

electronica (afstand contactpunten etc) van elk toetsenbord is anders, de vraag is of een toetsenbord vervangen wel gaat werken.
volgende idee was om een miidi keyboard in de a6 in te bouwen, hiermee verlies je 80% van de geweldige interne functies van de a6.
daarna heb ik de a6 verkocht omdat de modulatiemogelijkheden me niet aanstonden.

-einde verhaal-

Ik wil 5 oktaaf Fatar keys in mijn Andromeda, want de keyboard actie vind ik onprettig (na een Virus KC gewend te zijn). Fatar heeft mooie lange toetsen met betere actie dan wat er nu inzit.

Hmmm, voor zover ik weet zit er in de Andromeda standaard al een Fatar keyboard (net als in de Minimoog Voyager)... Alesis kennende zal het wel niet de duurste versie zijn. ;) Het lijkt me, dat die verschillende versies Fatar keyboards mechanisch en technisch veel op elkaar lijken, dus volgens mij was je plan zeker wel mogelijk. :)

Alleen is het natuurlijk lastig om dat nu zonder Andromeda alsnog uit te gaan proberen.

om eerlijk te zijn vond ik het a6 keyboard maar erg rammelig...
eigenlijk net zoals ik de toetsen op de nord leads compleet vind misstaan in vergelijking tot de interface en geluidskwaliteit....
maar, ik ben een verwend synthspeler ;)

Back