gepitchte stemmen van 'vroeger': waarmee?

Arv

Robot
Luisterend naar oude hiphop/funk/breakdance van de jaren 80 hoor je wel is die omhooggepitchte stemmen voorbij komen. Bv, Egyptian lover heeft het gebruikt. Ik heb het dan wel echt over halverweg jaren 80. Ik denk dat het geen versnelde stemmen zijn want die klinken heel anders. Maar de vraag is nu, wat gebruikten ze dan wel? Welke hardwaretool was er toen beschikbaar?

gr
R

Ik ken wel de "Chicago acid trax omlaag gepitchde stemmen". :)

Maar dat zal allemaal toch wel met een pitchshifter gedaan zijn? En dat moet met hedendaagse apparatuur toch ook makkelijk te doen zijn?

Eh ja misschien is het wel een simpele efx bak hoor. kweetnie?

En ja het is tegenwoordig natuurlijk een eitje!

pitchshifter

geen pitchshifter, denk ik
volgens mij waren die er toen nog niet eens.
.
bij de breakbeat van toen deden ze hetgewoon in een sampler een paar noten omhoog pitchen zonder aan het tempo te kloten dus klinken ze ook niet digitaal .
ik luister ook veel naar van die breakbeats zoals acen of de oldskool prodigy .
volgens mij is het juist daarmee begonne omdat breakbeat rond de 140 bpm ligt en en gemideld soul nr een stukje lager dus als oplossing: de uit de soul track gesampelde vocals gewoon wat omhoog pitchen en hij past mooi in de 140bpm en je hebt gelijk een eigewijze sound wat toen ozo belangrijk was .nu nog steets trouwens.

dus gewoon zonder poespas op juiste tempo pitchen net als bij een draaitafel :geslaagd:

Origineel geplaatst door overclocked
.
bij de breakbeat van toen deden ze hetgewoon in een sampler een paar noten omhoog pitchen zonder aan het tempo te kloten dus klinken ze ook niet digitaal .

Wat jij bedoeld is samples van platen, Arv bedoeld denk ik de stemmen van rappers zelf (weet ik eigenlijk wel zeker, hij noemt Egyptian Lover en die gebruikte geen soul sampletjes, die deed alles zoals het een echte vent betaamt mooi zelf inzingen)
Allereerst, pitchshifters bestaan al wat langer dan de Prodigy. Je had in midden 80 bijvoorbeeld de Boss RPS-10 (die ook kon reversen), en er zullen vast nog andere zijn geweest.
Wat ik wel denk te horen bij bijvoorbeeld Newcleus (uit 1983, dus dat pitchen is zeker ook niet bij de Prodigy begonnen) is dat ze gemultitracked hebben: eerst de beat op 1 track op normale snelheid opnemen, deze track vervolgens op lage snelheid afspelen en daaroverheen op een 2e track rappen om vervolgens de boel weer op normale snelheid af te spelen. Je kunt aan het ademen van de rapper horen dat dat niet met een pitchshifter is gedaan.

Laatst gewijzigd:
.
ik luister ook veel naar van die breakbeats zoals acen of de oldskool prodigy .
volgens mij is het juist daarmee begonne omdat breakbeat rond de 140 bpm ligt en en gemideld soul nr een stukje lager dus als oplossing: de uit de soul track gesampelde vocals gewoon wat omhoog pitchen en hij past mooi in de 140bpm en je hebt gelijk een eigewijze sound wat toen ozo belangrijk was .nu nog steets trouwens.

dus gewoon zonder poespas op juiste tempo pitchen net als bij een draaitafel :geslaagd:

ehhh...hoe oud ben jij? ;)

brian verteld het eigenlijk al, maar pitchshifters bestaan al heel wat langer dan samplers............. ik weet bij funkadelic en parliament enzo zeker dat ze met pitchshifters werken..in realtime......krijg je echt van die fijne fonkie vocals mee..

Wat ook veel gebruikt werd was dat de stem versneld werd door een analoge tape echo...dan begint de stem normaal en gaven ze de tape delay speed knop een jauw en de ging de stem 'de ruimte in'...Dat is het egyptian Lover effect (vaak aan het einde van nummers)....hmmm trouwens destijds hoefde dat ook al niet eens met tape echo, andere analoge en sommige digitale delays (Zoals de Dynacord DRS78) hadden hetzelfde effect.

Zijn er nog meer old school pitchshifters? Het lieftst met vroege digitale 12 bits electronica voor de multi million $$$ studio? (Zoals de Dynacord DRS 1978 ;) ). Volgens mij had Eventide al een dedicated pitchshifter eind jaren 70? (In zo een prachtig 4x 19" unit hoog rack ding)

k luister ook veel naar van die breakbeats zoals acen of de oldskool prodigy .

Tja dat deden de arme met puisten bedeelde arbeiders jongetjes uit midden Engeland allemaal op Amiga's destijds. Maar dat soort dingen werden al eerder gedaan in sommige techno-hop nummers in menig SP1200 en MPC60 door negers aan de west coast van Amerika. Er is een interessant truukje dat destijds werd uitgevoerd als je geen timestretch apparatuur tot je beschikking had: dan samplede je dus gewoon een break en speelde hem af zoals overlocked zegt en vervolgens gooide je die door een pitchshifter die omlaag ging....en je beat komt weer in de lage regionen.

Origineel geplaatst door smackos
Wat ook veel gebruikt werd was dat de stem versneld werd door een analoge tape echo...dan begint de stem normaal en gaven ze de tape delay speed knop een jauw en de ging de stem 'de ruimte in'...Dat is het egyptian Lover effect (vaak aan het einde van nummers)....hmmm trouwens destijds hoefde dat ook al niet eens met tape echo, andere analoge en sommige digitale delays (Zoals de Dynacord DRS78) hadden hetzelfde effect.

Zijn er nog meer old school pitchshifters? Het lieftst met vroege digitale 12 bits electronica voor de multi million $$$ studio? (Zoals de Dynacord DRS 1978 ;) ). Volgens mij had Eventide al een dedicated pitchshifter eind jaren 70? (In zo een prachtig 4x 19" unit hoog rack ding)

Tja dat deden de arme met puisten bedeelde arbeiders jongetjes uit midden Engeland allemaal op Amiga's destijds. Maar dat soort dingen werden al eerder gedaan in sommige techno-hop nummers in menig SP1200 en MPC60 door negers aan de west coast van Amerika. Er is een interessant truukje dat destijds werd uitgevoerd als je geen timestretch apparatuur tot je beschikking had: dan samplede je dus gewoon een break en speelde hem af zoals overlocked zegt en vervolgens gooide je die door een pitchshifter die omlaag ging....en je beat komt weer in de lage regionen.

ehh ...als je een sneller gesamplede sample trager afspeelt veranderd de pitch gelijk mee naar beneden....daar heb je dan geen pitchshifter meer voor nodig ;)

ehh ...als je een sneller gesamplede sample trager afspeelt veranderd de pitch gelijk mee naar beneden....daar heb je dan geen pitchshifter meer voor nodig

Ja maar als die sample niet sneller is afgespeeld tijdens het samplen dan kan dat natuurlijk niet.

En het ging hier andersom....ueh...ik begrijp er niks meer van :D

Al in mijn pré-puistjes tijdperk had ik een bakkie waarmee ik kon pitch-shiften: de MSX !
Je kon daar een music-module voor kopen en daar zat een simpele sampler, pitchshifter en echo op. Alles real time.

Bullshit. Eventide Harmonizer. Ik heb dat ding al eind 70er jaren gebruikt. Vader Abraham ook.

Back