Stijl kiezen

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Ik zit te dubben welke richting ik op wil:

- Virtual Modular (met AlsaModularSynth)
- Kosmisch/Ambient (zoals Tangerine Dream)
- Generatief (systemen bouwen die zelf muziek genereren)
- Zelf instrumenten programmeren (met PureData)
- Exotische muziekvormen bedenken (zoals bijvoorbeeld matrixcomposities)
- Klassieke (prog) rock (met virtuele instrumenten)
- Experimenteel (met allerlei invloeden)

Iemand tips?

Lijkt me iets waar niemand wat zinnigs over kan zeggen behalve jijzelf, zou gewoon beginnen ipv er over te kletsen :D Je merkt snel genoeg wat je lekker ligt, ligt het je niet dan doe je wat anders.

Op het moment ben ik nog met voorbereidende oriënterende studie bezig, maar dat is bijna klaar. Probleem is dat alle vermelde "stijlen" me aanspreken. Het zijn ook niet richtingen die je eventjes een middagje uitprobeert om te zien of je daar al dan niet in verder wilt gaan, daar zal dan nog flink wat studie en oefening in gaan zitten voordat er iets toonbaars uit rolt...

Nog een aanvullende vraag: Waarmee maak je - in principe - het meeste kans met iets verrassends op de proppen te komen dat niet al honderdduizend keer gedaan is?

(Of is dat een vraag die je jezelf nooit zou moeten stellen?)

Nog een aanvullende vraag: Waarmee maak je - in principe - het meeste kans met iets verrassends op de proppen te komen dat niet al honderdduizend keer gedaan is?

simpel, door niet voor een stijl te kiezen en gewoon je goesting te doen

Door gewoon te beginnen en je niet teveel af te vragen want dat is juist wat de verrassing tegenhoudt.
En al lijkt het op iets wat al eerder gedaan is maakt dat nou wat uit?
Gewoon lekker bezig zijn en op avontuur gaan met je geluid, dat geeft de meeste lol.
En als je dan later eventueel wat meer gestruktureerde tracks wil maken dan verdiep je je in hoe anderen werken.
Maar begin eerst maar, weet jij veel waar je uitkomt?
Misschien lijkt het wel nergens op?
Dan ga je precies de goede richting uit want dat is wat je wil.

Mooi - ik laat de verschillende reacties rustig op mij inwerken.

Gewoon wat hobbyen met de gekozen programma's kan inderdaad ook.

Heb niet mijn beste dag vandaag. maar uh wat een nutteloze vraag. het lijstje gaan niet eens over stijl kiezen.
Mijn tip: switch your analytical // technical mind off and be a child and play your music!
Bou goed doe lekker waar je zin in hebt.

Ik zit te dubben welke richting ik op wil:

- Virtual Modular (met AlsaModularSynth)
- Kosmisch/Ambient (zoals Tangerine Dream)
- Generatief (systemen bouwen die zelf muziek genereren)
- Zelf instrumenten programmeren (met PureData)
- Exotische muziekvormen bedenken (zoals bijvoorbeeld matrixcomposities)
- Klassieke (prog) rock (met virtuele instrumenten)
- Experimenteel (met allerlei invloeden)

Iemand tips?

Als je toch al zit te dubben zou ik voor Dub gaan waar je al bovengenoemde stijlen in verwerkt. :dj:

Wat denken we hier dan van studie en oefening? Is dat al doende leert men?

studie en oefening zijn zeker van belang, maar een stijl vinden, lijkt me heel klichee de interaktie tussen studie en oefening én al doende leert men, wat men bevalt...
een eigen stijl vinden, daar kan ik beter over praten over schrijven. mijn muziekstijl is al doende leert men begonnen, wel met oefening, daarna studie. nu wissel ik studie en oefening af met het toepassen "op gevoel".
ik ben géen muzikant, weet niets over muziekleer. dus ik begon, wel met enige basiskennis, en het doorlezen van een stapel sound on sound's, met uitproberen, daarna voegde zich langzaam, oefening en studie in, die ik daarna weer omzette op mijn eigen wijze, of eigenwijsheid...

stijl... ja stijl...

https://www.youtube.com/watch?v=6HpgtW8tGfA

ik heb een schrijfstijl "ontwikkeld", die zeer eigen is, daar is "men" het wel over eens, of het wordt zelfs uniek gevonden, ook door mensen/dichters die er niets mee kunnen.. door lange jaren schrijven, en lezen bereikt. zeker veel oefening, koncentratie en aandacht. het is bizonder moeilik om uit te leggen hoe je zover kunt komen. wel zijn er bronnen uit verschillende kunstrichtingen.

Wat denken we hier dan van studie en oefening? Is dat al doende leert men?

Studie en oefening is altijd goed natuurlijk maar het lijkt nu een beetje alvorens je begonnen bent dat je nogal nadenkt over welke stijl je wil gaan doen?
Zoals anderen ook al zeggen, ga gewoon lekker pielen en denk niet meteen aan waar het op moet lijken want dat remt je teveel.
Je kan een boek lezen over hoe je moet fietsen maar stap op de fiets en val een paar keer en vanzelf gaat het beter.
Muziek kan je nogal theoretisch benaderen, van alles erover leren maar gewoon lekker spontaan pielen is toch where the fun begins.
Uit je hoofd en in je gevoel, het is toch vaak het avontuur waardoor het leuk wordt en denk niet meteen aan het resultaat.
En daarnaast kan je je altijd verdiepen als dat nodig is maar niet alles moet meteen studie worden.
Het kan soms best leuk zijn om op youtube wat dingen te bekijken van stijlen/artiesten die je ziet zitten en daar leer je weer van.

Laatst gewijzigd:
Een belangrijke vraag is wat je wilt bereiken ... maak je muziek vooral om anderen te entertainen? En wie zijn dat dan? Dan kun je een stijl zoeken die aansluit bij de doelgroep die je wilt pleasen. Maar misschien is muziek juist wel iets dat je vooral doet voor je eigen plezier en ben je nieuwsgierig waar geluid en muziek je allemaal heen kunt brengen. Dan ligt het meer voor de hand te experimenteren, combineren en zoeken naar happy accidents. Of je zoekt erkenning van moeilijk kijkende connaisseurs. Dan moet er een mooi verhaal bij. Er is geen one-size-fits-all recept.

Een belangrijke vraag is wat je wilt bereiken ... maak je muziek vooral om anderen te entertainen? En wie zijn dat dan? Dan kun je een stijl zoeken die aansluit bij de doelgroep die je wilt pleasen.

Dat lijkt me niet leuk. Dan krijg je een soort van muziek op bestelling.

Maar misschien is muziek juist wel iets dat je vooral doet voor je eigen plezier en ben je nieuwsgierig waar geluid en muziek je allemaal heen kunt brengen. Dan ligt het meer voor de hand te experimenteren, combineren en zoeken naar happy accidents.

Ja - zoiets.

Of je zoekt erkenning van moeilijk kijkende connaisseurs. Dan moet er een mooi verhaal bij. Er is geen one-size-fits-all recept.

Stiekem heb ik toch wel graag dat wat ik maak door kenners gewaardeerd wordt. De mening van de massa is mij niets waard.

Stiekem heb ik toch wel graag dat wat ik maak door kenners gewaardeerd wordt. De mening van de massa is mij niets waard.

Wat impliceert dat er zoiets zou bestaan als "goede" en "slechte" muziek. Een geheim genootschap dat stiekem bij elkaar komt en van de "goede muziek" geniet terwijl de rest van het klootjesvolk zoet wordt gehouden met wat beat gedreven lif-lafjes...

Ook "kenners" (ik vermoed dat je dan mensen bedoelt die al veel gehoord en gecomponeerd hebben) hebben een bepaalde smaak. Muziek kan geweldig knap in elkaar gezet zijn maar dat wil niet zeggen dat "alle kenners" het mooi vinden... Muziek moet je raken. Je moet er een relatie mee voelen. Dat is wat voor jou muziek mooi maakt. Een ander heeft dat weer bij andere muziek.

Zeker als je zegt dat je voornamelijk voor jezelf bezig wilt zijn dan zou ik me niet te druk maken over een stijl... experimenteer en behoud wat je leuk vind.

Ik ben zelf ook een hobby noise-generator die vooral de technische kant (IT-er) van muziek maken leuk vind (synths, plugins, effecten, software). Ik heb een zeer brede muziek smaak en wat ik zelf maak varieert van zaken die je onder punk-rock/hard-rock, jazz, synthwave, ambient, klassiek zou kunnen scharen... gewoon lekker klooien en zien wat eruit komt. Ben nog volop in de leer en aan het ontwikkelen en dat is precies wat ik leuk vind. Ik hoef niet iedere week iets te publiceren, ik wil vooral leren, oefenen en daar haal ik mijn plezier uit.

Stop met tobben en ga plezier maken ;-)

Update: Ik heb dit vandaag online geplempt. Zover ik weet valt dit niet onder een bepaalde stijl? (misschien herrie).... Het heet "een gedachte" en het is werkelijk ontstaan als een gedachte, die heb ik uitgeschreven en dat bleek vrij somber en daar toen sombere, lege muziek bij gemaakt... en geleerd om met de EVOC 20 Synth/vocoder in Logic Pro te werken. Heerlijke avond gehad ;-)

https://youtu.be/gZ9RwpTxe_0

Gewoon ergens beginnen en dan zien waar je eindigt...

Laatst gewijzigd:
Smaken mogen dan verschillen, maar naar mijn mening is er wel degelijk een verschil tussen kwalitatief goede en kwalitatief slechte muziek. Zou dat niet zo zijn dan zou men net zo goed de wasmachine of de stofzuiger kunnen aanzetten in plaats van een platen- of CD-speler. Immers wie ben ik om te zeggen dat een wasmachine of stofzuiger geen legitieme instrumenten zijn die met hun aan/uit-knop bespeeld kunnen worden. :P

Smaken mogen dan verschillen, maar naar mijn mening is er wel degelijk een verschil tussen kwalitatief goede en kwalitatief slechte muziek. Zou dat niet zo zijn dan zou men net zo goed de wasmachine of de stofzuiger kunnen aanzetten in plaats van een platen- of CD-speler. Immers wie ben ik om te zeggen dat een wasmachine of stofzuiger geen legitieme instrumenten zijn die met hun aan/uit-knop bespeeld kunnen worden. :P

Dat is dus precies het punt dat mensen hier proberen te maken. Een wasmachine is niet perse "kwalitatief slechte muziek"... als jij er plezier aan beleefd om naar je wasmachine te gaan luisteren moet je dat vooral doen.... https://youtu.be/sKZTdkvr4qo => graag gedaan...

Wiener Achse beweging: https://youtu.be/q1K3I4V_KR8

Jij mag dat kwalitatief slechte muziek vinden... andere mensen denken daar anders over....

Back