S1000 vs. S1100?

bjodero

<turboprutser>
Ik kan voor € 150,- een Akai S1000 sampler kopen met nieuwe display, 12 MB RAM, ingebouwde harddisk en SCSi-cd-player. Doen? Of doorsparen voor een S1100, waarvoor ik al gauw het dubbele moet neertellen?

Wat zijn de verschillen eigenlijk behalve standaard 32 MB, 24-bit (nou en?) en digitale FX? Nog meer noemenswaardige dingen? Ik hoor het graag.

Groet,

Bjod.

24 bit zit in geen van beiden.

Naar wat ik er van begrepen heb heeft de S-1100 betere A/D en D/A convertors, en is het stereobeeld strakker.

Origineel geplaatst door mono-poly
Lees langs de frustratie van sommige mensen heen

hier

Mja en nu voor de quote van de dag uit die thread:

ik moet bekennen dat als ik me hand op een s1100 ken leggen dat ik het zeker doe.
ben al een poosje op zoek naar een 1100 maar ja ik wil weer te weinig uitgeven.

Meesterlijk :D

Wow. Is dat even een heftige discussie...

Als ik dat zo lees allemaal, leg ik denk ik tóch maar even wat bij voor een S1100...
Die digitale FX kunnen altijd van pas komen, en standaard 32MB is ook nooit weg.
Ik vraag me trouwens wel af of ik dat verschil qua AD/DA met een S1000 hoor. Evenals het stereobeeld. Maar dat zien we dan wel weer...

Thanx!

Bjod.

Die digitale FX kunnen altijd van pas komen, en standaard 32MB is ook nooit weg.

:confused: Waar haal je die 32MB weg?

www.vintagesynth.org zegt:

Following the S-1000 came the S-1100 (1990) which boasted up to 32MB of sampling with 24-bit internal processing! Also on-board were a SCSI interface, digital effects, AES/EBU digital output, SMPTE reader/gen, and optional hard-disk recording.

Dus...

OK... Even een mailtje doen naar de Vintage Synth Explorer dan? Want wat daar staat is gewoon gelúl natuurlijk!
Blij maken met een dooie mus is misschien wat al te hard uitgedrukt, maar toch...

Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
24 bit voor die tijd is echt gelul
kan nooit. de z8 van akai is de eerste officiele sampler ter wereld (hardware dan) met 24 bit. En die staat toevallig nu naast mij :)

lees dit ook:

http://www.sonicstate.com/synth/_inc/specs_only.cfm?synthid=952

staat echt 16 bits.

16 bits in en outputs. Maar 24 bits intern. Dat wordt wel vaker gedaan, audio software werkt intern ook op 32 bits precisie (minstens) intern, maar geeft naar je geluidskaart maar 16 of 24 door.

O, dus. Maar hoe zit het dan met die 'up to 32 MB'? Een S1000 is toch ook gewoon uitbreidbaar tot 32 MB? Niks nieuws onder de zon destijds dus.

Hoe dan ook, de s1100 heeft standaard dus niet 32mb geheugen. Je kunt wel uitbreiden naar 32mb.

Origineel geplaatst door bikkel
16 bits in en outputs. Maar 24 bits intern. Dat wordt wel vaker gedaan, audio software werkt intern ook op 32 bits precisie (minstens) intern, maar geeft naar je geluidskaart maar 16 of 24 door.

kan wel zijn, maar voor het oor gaat het om wat ie uitstuurt
16 bit dus,

toch blijft dit een heerlijke sampler voor bijv drums.

Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
kan wel zijn, maar voor het oor gaat het om wat ie uitstuurt
16 bit dus,

toch blijft dit een heerlijke sampler voor bijv drums.

Dat is niet helemaal waar, als alles intern in de sampler steeds op 16 bits wordt afgerond en dat gebeurt vaker dan een keer, doordat er bijvoorbeeld velocity naar volume gebruikt wordt, vervolgens een filter en dan nog eens FX, dan hoor je echt wel of er alleen op het einde of bij iedere stap 16 bits afgerond wordt.

Tenslotte worden er ook nog steeds CD's verkocht met maar 16 bits precisie die prima klinken, alleen wordt in het traject daarvoor vrijwel nergens meer 16 bits gebruikt.

Back