Wat gebruiken ze toch bij RUSH??

VL7

Al vintage van mijzelf
Ik heb er zo'n vijf meter van af gestaan maar kon niet ontdekken welke synths ze gebruiken.
Op de DVD "inRIO" lijkt de bovenste een JX10 te zijn maar dat klopt niet want die heeft geen hele rits ventilatiesleuven achter.
Ik dacht eerst aan een Matrix6 van OB maar die is 61 keys en het ding op de video is 76 (en eronder volgens mij zelfs 88).
Het zal wel als controller gebruikt worden, net zo goed als sommige solo's met de pedaaltjes (Roland??) gespeeld worden.

Just curious....that's all:D

Live in Rio is van de Vapor Trials-tour. Heb ik niet gezien, maar ik weet wel wat ze bij de laatste tour hadden (twee weken geleden in Ahoy dus): bovenop een D50 en eronder een Yamaha KX. Allebei dienden ze als masterkeyboard, hoewel uit de D-50 ook wel wat oorspronkelijks gekomen zal zijn, neem ik aan. En midi baspedalen natuurlijk, maar goed.

Er is wel het één en ander over de Rush-setups te vinden op internet: zie bijvoorbeeld hier en hier. Lijkt er dus op dat er een DX7 gebruikt wordt, maar dat lijkt mij sterk; wat moet-ie daar nou mee? Het lijkt mij dus een geval van de bijzonder logische verwarring van de KX76 (een masterkeyboard uit de jaren '80, dat-ie dus nog steeds gebruikt) met de DX of de JX; zie ook de thread over Europe. Alleen jammer dat ik er geen foto's van kan vinden...

Rush: :halleluja

hey

hey

Tja, dat D50-verhaal is mij ook vaak door het hoofd gegaan,juist ook omdat er aardig wat D50 gebruikt wordt.
Ik kende alleen de KX88 en wist niet eens dat er een 76 toetsenversie van was!
Overigens vind ik de KX88 nog steeds het lekkerste spelen van allemaal, hoewel mijn Promega3 er ook wat van kan.
DX7 lijkt mij inderdaad onzin,die belletjes overleven de rest van het geweld niet!
Maar goed, een D50 heeft geen ventilatiesleuven:confused:
D70 heb ik ook nog gedacht maar die heeft een lichte display en op de dvd zie ik een donkere (juist, a la JX8P en JX10)
Wat te denken van een JX10 on top en een KX88(!) er bovenop?!
Ik heb ze zien spelen in Oberhausen.
Geweldig, vooral zo'n nette Duitser die (precies 5 minuten) voor het concert aandacht vraagt voor milieu-omstandigheden en omroept dat het vaker voorkomt dat Rush hoge geluidsdrukken produceert:duivels: :duivels:
Ik ga eens even neuzen tussen de linkjes die je me doorgegeven hebt,ok?
En ik zoek naar plaatjes... ;)

Helaas heeft Rush de laatste tijd live niet op bepaalde nummers de Oberheim OB-8, en de PPG wave gebruikt. Het geluid heeft daardoor niet meer die brede klank.

Het oudere analoge geluid (rush uit de jaren 70) vond ik in Ahoy wel goed klinken.

Re: hey

Re: hey

Origineel geplaatst door VL7
Tja, dat D50-verhaal is mij ook vaak door het hoofd gegaan,juist ook omdat er aardig wat D50 gebruikt wordt.

Oeps: ik bedoelde dat ze die bij de huidige tour meegenomen hebben (D-50 + KX76; dit is echt zeker). Ik weet niet of ze die bij Vapor Trails ook bij hadden, maar in ieder geval laat dit zien dat het waarschijnlijk is dat die KX er toen ook bij was, en geen JX of DX. Misschien gebruikten ze wel twee KX-en? Dat zou in ieder geval niet vreemd zijn: gewoon alles uit modules trekken (die XV's dan, volgens één van die sites). Een JX lijkt mij onlogisch omdat die nooit is gebruikt door Rush; waarom nu dan opeens toch een JX te voorschijn halen? De DX7 trouwens wel, maar dan nog lijkt het mij onlogisch dat ze die gebruiken. Misschien kun je eens kijken voor wat voor geluiden de synths gebruikt worden?

Ik heb elders een video van Rush live bij het Sars-concert in Toronto. Dat is ten tijde van de Vapor Trails-tour, dus met dezelfde setup. Ik kon toen ook niet zien wat ze hadden, maar ik zal er nog eens naar kijken als ik in de gelegenheid ben.

(edit: video gevonden, maar alleen Limelight gespeeld en de synths niet goed in beeld...)

Laatst gewijzigd:
Een aantal deeltjes van de setup van Geddy Lee

With the recording of A Farewell to Kings, Rush's expansion of sound required the addition of some new instruments, including the classic Mini-Moog synthesizer, and Moog's unusual-looking Taurus bass pedal synthesizer.

The keyboards Ged used were constantly changing, however. He acquired an Oberheim 8-voice synthesizer for the recording of Hemispheres, and used it up until the end of the Exit, Stage Left tour.

In the interim, Geddy went through the monophonic Oberheim OB-1 synthesizer, followed by their OB-X polyphonic model.

On the Signals tour, Ged replaced the old 8-voice SEM modules with an Oberheim OB-Xa synth. He also added a Roland Jupiter-8 which had its own dedicated sequencer, the Roland CompuRhythm.

For the next few tours, Geddy was using the PPG Wave synthesizer as his main keyboard. Along the way various other models, such as the Yamaha DX-7, and Roland D-50 would be used, as well.

Dus inderdaad later de Roland D-50, maar op de eerder tours de ppg wave (die ik ook ergens op een video heb gezien).

Origineel geplaatst door Synclavier
Dus inderdaad later de Roland D-50, maar op de eerder tours de ppg wave (die ik ook ergens op een video heb gezien).

Dat van die PPG is bekend; zie ongeveer de clips en liveshows van Rush bij de albums Grace under pressure, Power windows en Hold your fire. Vooral leuk om de PPG te zien staan met er bovenop een Minimoog; ook zo'n natte droom...

Maar wat is precies je punt? (is ook te vinden in de links uit mijn eerste post) Wat zegt dit over de synths die bij Rock in Rio (concert uit 2002) te zien zijn? De PPG is namelijk uit de setup verdwenen vanaf Presto; vanaf dan worden er masterklavieren gebruikt (zie de clips bij nummers van dat album, bijvoorbeeld Superconductor).

Trouwens:
With the recording of A Farewell to Kings, Rush's expansion of sound required the addition of some new instruments, including the classic Mini-Moog synthesizer, and Moog's unusual-looking Taurus bass pedal synthesizer.

Het interessantste hiervan is nog wel dat Geddy Lee zijn Taurus met de cv/gate koppelde aan de Minimoog. Ongeveer alle trage hoge monofone geluiden die te horen zijn op A farewell to kings, Permanent waves en Moving pictures komen dan ook (d.m.v. de Minimoog) uit de baspedalen. Zijn er nog meer bands bekend met dit gebruik van de pedals?

ut was wederom fantastisch mijn favobandje na 12 jaar weer te zien, qua keyboards lijkt mij de 2e link die eerder in de thread is opgegeven behoorlijk juist, echter de laatste jaren lijkt het me dat de 2 keyboards en de pedalen on stage puur midi-controllers zijn en ik denk dat de meeste sounds uit een sampler komen (Akai).
De DX7 zou als controller gebruikt kunnen zijn in eerdere tours, het keyboard is nl. nog steeds een van de beste naar mijn bescheiden mening. (Overigens dat de belletjes van de DX niet door zouden komen in al het geluidsgeweld zoals eerder is gesuggereerd lijkt me niet, ik gebruik af en toe de DX live en die snijdt echt goed heavy door de mix).
Het zou me niets verbazen dat ze van de oude synths gewoon goede samples hebben getrokken en door een goede effectprocessor hebben geloodsd.

high

high

nou, geweldig aldi reacties:halleluja
Uiteraard begrijp ik ook wel dat het controllers zijn maar zoiets houd mij gewoon bezig:D
En dat dx7-opmerkinkie is inderdaad ook een geintje.
Het verbaast mij wel dat ze dus romplers gebruiken en geen "echte" synths
:confused:

Ik denk het zelfde als toetsenistje. 2 midi controllers en meer niet.
Overigens DX7's werden door Nine Inch Nails ook gebruikt als controllers, omdat ze stevig waren en goedkoop 2e hands. Ok, Trent Reznor wist toch weer iedere avond een DX te slopen, maar tegen bruut geweld is niks bestand.
Overigens is er helemaal niemand die klaagt over het geluid van Rush de laatste keer?
Dit is voor mij de 4e keer dat ik ze zag in Ahoy met verreweg het slechtste geluid. Vooral de elektronische kit van Peart sneeuwde helemaal onder. Er was op sommige punten gewoon weg helemaal geen snare te horen.
Kortom, erg leuk te zien dat de spelvreugde er nog was na 30(!) jaar maar in goed Duits "Loose the the soundman!"

p.s. Niemand opgevallen dat er 2 TVT schermpjes voor Geddy op de grond stonden?
Hij is schijnbaar niet de enige die zijn teksten niet zo goed kan onthouden.

:biertje:

Origineel geplaatst door Neo Land
Dit is voor mij de 4e keer dat ik ze zag in Ahoy met verreweg het slechtste geluid. Vooral de elektronische kit van Peart sneeuwde helemaal onder. Er was op sommige punten gewoon weg helemaal geen snare te horen.
Kortom, erg leuk te zien dat de spelvreugde er nog was na 30(!) jaar maar in goed Duits "Loose the the soundman!"

Ahoy is sowieso een ramp. Het meest lompe geluid van Nederland waarschijnlijk (op de galmbakken die stadions heten na, maar die zijn dan ook niet voor concerten bedoeld). Misschien was het beter geweest als ik oordoppen mee had genomen (achteraf dom natuurlijk), maar nu sneeuwde echt bijna alle subtiliteit (ja, ook bij Rush is dat er!) onder in het lompe gebonk van de sound. Ik zou dus eerder zeggen: "loose the venue". Stonden ze maar gewoon in 013: altijd goed geluid. :)

p.s. Niemand opgevallen dat er 2 TVT schermpjes voor Geddy op de grond stonden?
Hij is schijnbaar niet de enige die zijn teksten niet zo goed kan onthouden.

Ik had het gezien ja (achteraf); tjsa, na al die jaren (daar zullen we het maar op houden ;) ).

Tjee, ik was vroeger een echte rush fan en heb ze op pinkpop toendertijd nog gezien.
Ze werden 3x terug geroepen en dan lees je later in de krant dat het maar een zielloos bandje was.

Begreep ik niets van en die journalist waarschijnlijk nog minder.

Eigenlijk volg ik rush al heel lang niet meer maar toch als ik weer eens een recensie zie over ze dan lees ik het.

Deze keer was, tot mijn verbazing, de recensie met veel respect voor de groep positief geschreven.

Ik bedenk net dat ik in 1980 nog in Toronto in de winkel waar die Alex Lifeson zn gitaren enzo kocht was om een martin en een 12 snarige guild te kopen. Toendertijd scheelde dat meer dan de helft in nederland.

Nog een tijdje contact gehad met de verkoper die hem vrij goed kende.

Vergelijkbare discussies

Back