Welke studio-monitoren?

Georges

Nieuwkomer
Ik wil me de komende week actieve studiomonitoren aanschaffen en zie door de bomen het bos niet meer.
Het is me duidelijk dat beluisteren in de winkels met een gedetaillerde cd belangrijk is.

Het doel is vooral voor het mixen van soundscapes en experimentele klassieke muziek (vooral vocaal: sopraan, mezzo-sopraan, ....) voor theaterproducties.

Mijn budget ligt tussen ongeveer tussen de 500 en de 100O euro (eventueel meer als het de moeite loont).

Hebben jullie weet van monitoren die hiervoor geschikt zijn?

In een winkel raadde men mij o.a. de vlg aan:

Yamaha MSP5 : 257 euro/stuk

Tannoy Reveal Active/stuk : 375 euro

Alesis Pro Linear 820 120W : 473 euro/stuk
Alesis Pro Linear 820 DSP 120W : 582/stuk

Er zijn al verschillende threads hierover (vul maar eens 'monitors' in bij [zoeken] ), maar ook daar zie je af&toe meer bomen dan bos.. :D

Weet niet waar je woont, maar je zou eens kunnen gaan testen bij bijvoorbeeld Feedback Rotterdam; die hebben veel types/merken bijelkaar staan, dan kan je goed vergelijken.

Maar een aantal merken die je zou kunnen vergelijken zijn: Mackie, Genelec, Dynaudio, KRK (heb ik zelf besteld, de andere vond ik te duur.......), Alesis, etc.

Even hier rondkijken om de voor en nadelen te weten te komen, en dan gaan luisteren.

Succes met je keuze!

Dynaudio BM 5

DYN_BM5.jpg

299 per stuk.. en beter dan hetgeen waar jij op dit moment naar kijkt.. 8)

Origineel geplaatst door Zoidsity
Weet niet waar je woont,

Gokje : Belgie ?

Na een ochtend te luisteren naar monitors in key Music België - juist nen Belg - blijft voor mij de GENELEC 8040 APM aan 687 euro/stuk overeind (actieve monitor).

Nadeel van deze echter is dat de basklanken niet zo diep gaan, wat bij het model 8050 stukken beter is maar die prijs is dan ook 1250/stuk.

Wat transparantie betreft scoort deze Genelic 8040 zeer hoog.
De verkoper raadde mij de aanschaf van een baskast aan van Genelic indien ik niet tevreden zou zijn over de bassen op termijn, wat terug een 1350 euro kost.

Andere monitoren die ik heb beluisterd binnen deze prijscategorie waren stukken minder, hoewel ze er niet veel in de toonzaal hadden.

Is dat volgens jullie een goede optie? Genelic 8040 en op termijn aan aparte baskast of is zo'n aparte baskast niet aan te raden?

Als je denkt dat je op termijn toch meer bas wilt en uiteindelijk de baskast erbij kopen, dan zou ik je aanraden om gelijk voor de 8050 gaan.
Ik vind (persoonlijk) dat een combinatie speakers / losse sub minder geintegreerd klinkt als een set monitors die van zichzelf al meer laag weergeven.
Plus, je bent van het gedub af wat betreft afstelling en opstelling. Met een losse sub weet je toch nooit precies hoe je de balans moet afstellen, ook zit je met de kantelfrequentie alhoewel dit natuurlijk zeer afhankelijk is van de ruimte waarin je afluisterd.
Zelf ben ik iig. zeer blij nu ik monitors heb die "alles-in-een" weergeven en dat ik van dat gedoe met die losse sub verlost ben.

Trouwens : een set 8050's is een stukje voordeliger dan de combi 8040 + sub.
Maar waarschijnlijk gaat die sub een stuk lager (ik weet de specs niet) ?

Ik heb zelf de Genelec 8040 en ben er ZEEEEER tevreden mee.
Je kan met deze monitoren eigenlijk alles. Ze zijn zeer allround.

Ik heb zelf geen problemen met de lage frequenties. Ik heb wel gemerkt dat als je uit het "absolute" midden van de speakers wegstapt en er iets boven gaat staan, je de bassen heel goed kan voelen en kun je meteen horen of de hoeveelheid laag niet overdreven is.

Ze stonden op een rek een drietal meter van elkaar in de musicshop, niet in een hoek.

Ik lees zonet dat een subkast voor mixen niet aan te raden is omdat het teveel vertekend en het klopt dat ik liever alles in één wil en dat een aparte subkast een gedoe kan zijn, mijn budget reikt echter niet zover om die 8050 nu aan te schaffen en ik heb dringend goede monitoren nodig.

Mij lijkt het dat de bas te weinig in de Genelic 804O zit zodanig dit ook vertekend, de helderheid was zo impressionant dat het tegenargument van mindere bas minder groot is.

Ze hadden wel geen dynaudio of Tannoy in die prijscategorie in de winkel om te beluisteren.

Deze nieuwe 8040 lijn gaat in ieder geval veel dieper dan de oude 1030A.
En deze werd altijd al de hemel in geprezen. Ikzelf vind de nieuwe 80XX lijn vele malen beter dan de oude 103X lijn. Veel transparanter en minder kleurend.

BTW: Het nadeel van veel laag in je monitor speakers is, dat het op je monitor speakers goed klinkt en blijkt dat op een huis tuin en keuken HIFI installatie de bassen juist helemaal niet of te weinig hoort. Deze gaan gemiddeld namelijk niet lager dan 80 a 100 HZ. Geef dus altijd een boost in het laag rond de 250 - 300 HZ.

Die oude Genelec modellen hadden niet zo'n goed repuatie. Hopelijk zijn de nieuwe beter. Heb je ook naar Dynaudio's geluisterd?

Laat je niet leiden door modellen die luider klinken of meer bas geven, daar gaat het niet zo om.

Helaas, er waren geen dynaudio's opgesteld in deze winkel.

Ik weet wel dat het niet zozeer gaat om modellen die heel veel bas geven maar deze gaf me net iets te weinig zoadnaig ik de indruk had dat de muziek teveel opgetrokken werd naar boven.

Laatst gewijzigd:
Ik zie net de Mackie HR 824 die ipv de Gelenic 8040 met 6,5 woofer een woofer heeft van 8,5.

Iemand hiermee bekend in vergelijking met de Genelic?

Ik heb zowel hele hoge pieptoon-achtige klanken als heel diepe bassklanken die ik maak en verwerk, vandaar mijn nood aan een goede bas.

Na een luisterbeurt op de Mackies heb ik deze gereserveerd: een goede prijs gevonden in België in een andere wnkel weliswaar.

Ben benieuwd wat deze bij me thuis gaan geven, bedankt voor de replys!

Ik ben op weg :walker:

Laatst gewijzigd:
ik heb de yamaha MSP5's
ben er tevreden van.
klinken heel eerlijk

zodra je meer wil dan een nearfield en als het even kan iets goeds wil hebben voor een eerlijke prijs kan ik je alleen maar aanraden om eens kennis te maken met mijn systeem .

word o.a. al gebruikt door rank 1 en meerdere zullen volgen

het custom systemen active ,s

hier een voorbeeld monitor de passive uitvoering ( ca 60 kilo stuk ) zitten ongeer op 2000 incl per stuk . eigelijk kan alles gewoon

de tweater vind je onder andere in earthworks sigma van 3500 euro passive setje 2 weg

de mid dome vind je trug in o.a. 20 k quested monitors

nah lekker belangrijk

Attachments

• bleu tooth monitor.jpg
    bleu tooth monitor.jpg
    19,7 KB · Bekeken: 144
nog 1 voorbeeld dan .

modulair actives setje weegt een 220 kilo wat je op de foto ziet is een 1 meter 70 breed 65 cm hoog

Attachments

• modulair active.jpg
    modulair active.jpg
    8,5 KB · Bekeken: 143
Back