Plugins blijven evolueren

Als men het probleem van de houdbaarheid en continuiteit (en lock-in praktijken van commerciele spullen) van software min of meer wil oplossen dan weet ik wel iets leuks: open source.

Maarja het open source gebeuren is een discussie apart denk ik.

Er zijn overigens een paar open source softsynths, er is zelfs een compleet OS bedoeld voor audio gebruik: www.agnula.org ; of het goed werkt is vraag 2 (er zitten nog wel wat mankementen aan vooral voor diegenen die nog nooit met een dergelijk OS hebben gewerkt), maar als er genoeg animo voor is dan kan het project wel eens wat gaan betekenen in de toekomst.

Er zit een mooie multitracker bij genaamd Ardour. Jammer genoeg geeft dat programma me te vaak een segmentation fault (ofwel: het crasht).

Fuse,

Van die Polaris is vast een service manual beschikbaar of een stel schema's. Een datasheet met sysx (als dat ding al MIDI kent) of andere protocollen zijn vast te achterhalen. Aansluitingen ook wel, aangezien het ding vanwege z'n leeftijd van binnen gewoon begrijpbaar is.

Dan zit je althans in theorie niet meer aan die Apple II vast bij wijze van spreken, het is in ieder geval haalbaar voor een hobbyist.

Neem de JX-10 bijvoorbeeld. Er zijn mensen die daar een eigen OS voor hebben geschreven om div. zaken op te lossen! http://www.colinfraser.com/jx10/jx.htm

SCSI-1 is mind of meer een "open protocol" dat beschreven is.

Er hangen geen nare patenten aan vast en de connectoren van samplers (25-PIN SUB-D meestal) zijn toegankelijk voor de normale soldeerbout.

SCSI is voor nieuwe systemen niet meer zo bijster interessant maar er zal in de toekomst nog genoeg voor te krijgen zijn vanwege het feit dat er genoeg oudere "vintage" computers en UNIX bakken enkel SCSI hebben.

Als er genoeg animo voor is dan zie je wel eens wat mensen verzinnen. Laatst zag ik iets dat iemand een TB-303 had verbouwd zodat je met je PC allerlei data kon uitwisselen.

De bekende Juno 106 voice vervangers van D'naab zullen hier ook wel bekend zijn.
Voor vintage zaken en andere hobbyspullen kan je zelf altijd nog altijd voor service monteur spelen.

Of dat te doen is voor de meeste mensen weet ik niet, waarschijnlijk is het een obscure hobby.

Software is een heel ander verhaal, zoals de meeste mensen al aangeven.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door chromisX
Laatst zag ik iets dat iemand een TB-303 had verbouwd zodat je met je PC allerlei data kon uitwisselen.
Prodigy?

Origineel geplaatst door MIDIoot
Prodigy?

het gaat om best of both worlds ..
gegarandeerd dat ik analoog ga mixen zodra me vst tracks af zijn ..

Origineel geplaatst door chromisX
Als men het probleem van de houdbaarheid en continuiteit (en lock-in praktijken van commerciele spullen) van software min of meer wil oplossen dan weet ik wel iets leuks: open source.

Als je bedenkt dat Steinberg met hun VST standaard een soort equivalent van Java maar dan voor plugins zeg maar heeft beschikbaar gesteld en continue vernieuwd ten gunste van de programmeurs.

De broncode die daaruit gekomen is kan samen met de SDK altijd nog worden bijgewerkt indien nodig. Dus zolang Steinberg die SDK bijhoudt voor nieuwere OS'en is er wat dat betreft weinig aan de hand.
Het zou bijv heel interessant zijn om die SDK voor Linux platformen uit te brengen. Wellicht dat er zo dan ook het process van innovatie voor Linux gebruikers versneld kan worden. Wat IMHO hard nodig is.

Ik durf dus wel te stellen dat we zonder VST standaard lang niet zoveel goeie plugins hadden waarvan een redelijk aantal zelfs gratis.

Origineel geplaatst door fuse
Als je bedenkt dat Steinberg met hun VST standaard een soort equivalent van Java maar dan voor plugins zeg maar heeft beschikbaar gesteld en continue vernieuwd ten gunste van de programmeurs.

De broncode die daaruit gekomen is kan samen met de SDK altijd nog worden bijgewerkt indien nodig. Dus zolang Steinberg die SDK bijhoudt voor nieuwere OS'en is er wat dat betreft weinig aan de hand.

Maar of Steinberg over 25 jaar nog bestaat.
Het is net als bij microsoft we worden steeds afhankelijker van bepaalde partijen.
Of dat een goede ontwikkeling is weet ik niet.

Iedereen hoort precies wel dat dit plat klinkt en dat vol, argumenten als: nee software klinkt koud, hardware warm. Wel noem mij eens 1 persoon die van alle muziek die op de radio wordt gespeeld, of van de muziek die is uitgegeven, kan zeggen wat er in dat nummer met hardware of software is gemaakt. Ik ken mensen uit het dance-wereldje die een volle studio hebben (hardware) maar die de laatste jaren enkel met software werken. Denk je dat er 1 iemand is die het verschil hoort??? Nope.
Software wordt gewoon en sommigen durven dat gewoon niet inzien.

Origineel geplaatst door Jos Pos
Iedereen hoort precies wel dat dit plat klinkt en dat vol, argumenten als: nee software klinkt koud, hardware warm. Wel noem mij eens 1 persoon die van alle muziek die op de radio wordt gespeeld, of van de muziek die is uitgegeven, kan zeggen wat er in dat nummer met hardware of software is gemaakt. Ik ken mensen uit het dance-wereldje die een volle studio hebben (hardware) maar die de laatste jaren enkel met software werken. Denk je dat er 1 iemand is die het verschil hoort??? Nope.
Software wordt gewoon en sommigen durven dat gewoon niet inzien.

Dance wereld wat is dat?:D

Er wordt gelukkkig ook nog andere muziek met synthesizers gemaakt.

Ik hou niet van dat gepriegel in een scherm met soft synths en effect plug-ins.
En met behulp van midi controllers wordt ik ook niet echt happy van.
Kwestie van smaak.
Daarnaast ook emotie van belang, bij een stuk hardware kom bij mij toch een soort bezit gevoel naar boven.
Met software heb ik dat totaal niet. Het is niet tastbaar.
Ik wordt warm van binnen als ik naar mijn Fender Rodes staar ik wordt totaal niet warm van binnen als ik naar een EVP73 plug-in kijk.(Laat staan luister)

Origineel geplaatst door Exzit
Maar of Steinberg over 25 jaar nog bestaat.
Het is net als bij microsoft we worden steeds afhankelijker van bepaalde partijen.
Of dat een goede ontwikkeling is weet ik niet.

hay

volgens mij is steinberg al overgenomen door pinnacle

ik denk dat pluggins en virtuele synts een grote toekomst hebben
op dit moment heb ik liever hardware want die pc moet flink snel zijn om goede pluggins te draaien
rebirth is een lueke pluggin die al veel windows systemen meedraait, en zuinig met de CPU is

Greetz Turtel

Grappig dat je nu zegt dat Steinberg is overgenomen door Pinnacle...want op het moment dat je dat schrijf is Steinberg ondertussen alweer over genomen door Yamaha.

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Grappig dat je nu zegt dat Steinberg is overgenomen door Pinnacle...want op het moment dat je dat schrijf is Steinberg ondertussen alweer over genomen door Yamaha.

ow? da kan nog leuk worden misschien :p

Die nieuwe Access TI range kun je dus als VST plugins gebruiken in je software omgeving.

Mooi voorbeeld van de veranderende rol van softies en harde waren dat de grenzen vervagen.

Origineel geplaatst door MatthijsBlom

Veel Yamaha hardware ondersteuning in de volgende Cubase dus :)

Back