Origineel geplaatst door Exzit
Dat is maar de vraag.
Zie jij een plug-in nu gemaakt over 30 jaar nog werken onder de dan gangbare versie van windows?
Precies!!
En voeg daar maar de volgende vragen bij:
Kun jij over 30 jaar je Logic 6.0 of Cubase SX 2 files nog steeds openen?
Er spelen meerdere zaken mee die je heel goed in de gaten moet houden. In de eerste plaats de muziekfiles die je maakt. En let wel, ik praat nu over long-term storage, zeg een jaar of 30 en langer. Kun jij over 30 jaar je files nog openen, of zijn ze tegen die tijd corrupt?
En hoe zit het met het storage medium? Kun jij over 30 jaar nog wel een CD-R aflezen of is het ding dan inmiddels zo vergaan dat de files die je er eventueel nog af krijgt waardeloos zijn? Dit probleem hebben we heden ten dage met tape in de studio ook al... voor zover er nog machines zijn die oude tapes af kunnen spelen is het maar de vraag of de tapes zelf nog bruikbaar zijn.
Maar stel dat je je files van je storage medium kunt terughalen. En dan... voor het gemak ga ik even uit van de situatie dat je je files gemaakt hebt met Logic platinum voor Windows. Stel... je hebt Logic platinum nog steeds op CD liggen, en Windows 2030, 256-bit editie kan die CD nog steeds lezen. Vraag is dan of op de dan bruikbare generatie 256 bit processoren 32-bit code uberhaubt nog wel wil draaien. Dit geldt voor ieder stukje audiosoftware.
Die problemen heb je met hardware wel en niet. Oude hardware (puur analoog) is uitstekend tot in lengte van jaren werkend te houden. hedendaagse, op DSP en uP gebaseerde hardware is veel lastiger te repareren... vooral ROM- en microcode zijn een probleem.
Ik kan over 30 jaar nog steeds geluid halen uit een Minmoog. Ik wil dat uit een software minimoog nog wel eens zien... ik denk niet dat dat zo makkelijk gaat.
Overigens zijn de zoals boven beschreven problemen universeel voor creatieve media, of het nu muziek of beeld betreft. Als ik heel sceptisch ben dan leven wij in een "verloren" tijdperk, een tijdperk waar door de gebrekkige digitalisatie heel veel bronnen voor toekomstige generaties verloren gaat.