Plugins blijven evolueren

Origineel geplaatst door Ytse

Ik gebruik hardware en software. Allebei hebben ze hun voordelen. Soms is het transparante van sofware bv juist een voordeel en soms de klankkleuring van sommige hardware.

Helemaal mee eens....

Ik moet toegeven dat ik de software steeds beter vind worden....maar ik merk wel dat veel softsynths nog ff vetter worden als je analoge filters of hardware fx gebruikt...

Ik ben alleen benieuwd of het ooit zo ver komt,dat men analoge filters perfect kan emuleren.
Ben geen coder,heb daar weinig verstand van,maar volgens mij heb je een joekel van een processor nodig.

En het is leuk,plugins,maar wat te doen aan het feit dat bijna elke,het zelfde klankspectrum heeft?
Hardware heeft zijn eigen circuits en amps.

Origineel geplaatst door trash
Ik ken wel iemand met weiss,je zou eens langs moeten gaan om een vergelijk te maken:D

Nee jij bent weiss. :W

Trouwens die VA's zijn in VST vorm ook niet te versmaden. De V-station bijv. Of die gratis JP8000 kloon.

En over dat analoge gedoe. Arturia blijft zelf ook bezig met nauwkeurige emulatie. En Yamaha met de Virtual Circuitry Moddeling heeft ook iets interessants. En ik durf er wel vergif op in te nemen dat Korg en Roland hier ook mee bezig zijn.
En wie weet Clavia die kijken of ze hun modulars kunnen uitrusten met eng echt klinkende OSC en filters die niet onderdoen voor hun discrete analoge vriendjes.

Even heel flauw doen...

Wat ik me wel eens stiekum bedenk zo.... al dat rekengeweld voor analoge circuit modelling toestanden...

..en ja trash is correct, goeie analog physical modelling kost nogal wat cpu power..

..eigenlijk hebben die joekels van processoren die moeten rekenen daaraan meer transistoren dan de te emuleren analoge schakeling zelf :D

Een ouwe 486DX4 heeft er overigens 1,2 miljoen om je zo even een beeld te geven.

Een op ampje maar rond 15 ofzo.

Maar goed. ;)

Origineel geplaatst door chromisX
Even heel flauw doen...

Wat ik me wel eens stiekum bedenk zo.... al dat rekengeweld voor analoge circuit modelling toestanden...

..en ja trash is correct, goeie analog physical modelling kost nogal wat cpu power..

..eigenlijk hebben die joekels van processoren die moeten rekenen daaraan meer transistoren dan de te emuleren analoge schakeling zelf :D

Een ouwe 486DX4 heeft er overigens 1,2 miljoen om je zo even een beeld te geven.

Een op ampje maar rond 15 ofzo.

Maar goed. ;)

Een 486 heeft dan ook 1,2 miljoen denkbare toepassingen en een ampje rond de 15.
:geslaagd:

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Ik ben het er voor een deel mee eens en voor een deel mee oneens.

Dat ze goedkoper zijn ben ik het zeker mee eens.

Dat is maar de vraag.
Zie jij een plug-in nu gemaakt over 30 jaar nog werken onder de dan gangbare versie van windows?

Gemiddeld is hardware toegankelijker tastbaarder dan dat virtueel gepruts in een computer scherm.
Niet voor niets grijpt legacy set daar op terug. De waarheid zal wel in het midden liggen beste is combinatie of both worlds.

Last edited by a moderator:
FYI heeft de Pentium IV iets van 120Miljoen van die torretjes.
De gemiddelde DSP (Motorola) amper 2 Miljoen.
De PPC G5 iets van 40 Miljoen (of zo)
En de nieuwere generatie dualcores gaat al richting de 200 Miljoen.
De grafische krachtpatsers die gamers misbruiken voor hun 3D meuk zitten ook al tegen de 300 Miljoen.
Evt dat die ook kunnen worden gebruikt als DSP achtige toepassing.
En over een jaar of 5-6 zitten we vast wel weer aan de 1000 Miljoen voor processoren en grafische chippies.

Maw het gaat best wel rappieklappie met die digitale zooi.

De kwaliteit van plug-ins is tegenwoordig goed, maar de bewering dat ze altijd goedkoop zijn is niet helemaal waar.

Als je redelijk wat plugins hebt draaien dan heb je daar ook een redelijk dikke PC voor nodig (als je die nog niet hebt staan). En ook je geluidskaart is niet echt een koopje. En software is ook niet gratis, hoewel er tegenwoordig veel gratis spul is. Als je gewoon aan het starten bent met muziek en niet te veeleisend dan kan je op je bestaande PC'tje gewoon starten. Een volgende stap is vaak ook nog een midi-controller en die zijn ook niet echt goedkoop.

Eerlijk gezegd vind ik jou antwoord een non-item, ze beantwoord nl. niet de vraag, maar eerder jou irritatie tov het onderwerp. De discussie soft tegen hard zal altijd relevant blijven, vooral gezien software nog steeds met rasse schreden evolueert. Dat software ooit (analoge) hardware zal evenaren lijkt mij een kwestie van tijd, tenslotte heeft dit puur met modellering en processing power te maken, 2 zaken waar continu aan gewerkt wordt. Vergelijk huidige plugs maar met die van 3 jaar geleden. Ik denk dat de mensheid al moeilijker vraagstukken opgelost heeft dan de emulatie van een analoge hardwarebak... Voorlopig denk ik dat een hybride setup van hard en soft nog steeds het ideaal is. Daar kan echter wel verandering in komen.

En als je deze discussie beu bent, neem er dan gewoon geen deel aan, threads genoeg over andere dingen hier...

Origineel geplaatst door Black Castle
Een goed plugin werkt beter met goede hardware.
Goede hardware klinkt slechter op slechte (verstrerker/speaker) hardware.

Eigenlijk is dit een non-item.
Het enige dat het doet, is weer een software versus hardware discussie op gang brengen.
Daar heeft niemand wat aan.
Natuurlijk wordt "software" steeds beter. Waarom? Omdat ook de hardware waar je de software op draait steeds beter wordt.
Ook de hardware wordt beter omdat de software die er op draait beter wordt.
En alle hierbovenstaande visa/versa en omgekeerd. Evenredig of niet.
So what.

UIteindelijk maak je een keuze op grond van wat je nodig hebt.
En of het doet wat je wilt dat het doet.

Deze discussie is al eindeloos gevoerd. Hou daar nou toch eens mee op.

Hoeveel bits heeft men nodig om het oneindige van een filter te evenaren?
Zelfs dan zou men ook het karakter van de amps in de host(cubase logic) moeten emuleren,wil dit tot enige prettige vervorming leiden,+de kleuring van de eq in de host.
Anders heb je straks een perfect geemuleerde filter,die totaal koud blijft,doordat het ook afhankelijk is van het signaal pad waar het door heen gaat.
Het is een wisselwerking van alle componenten

Origineel geplaatst door trash
Hoeveel bits heeft men nodig om het oneindige van een filter te evenaren?

Je hebt nooit genoeg bits om een analoog signaal te evenaren. Maar wat is genoeg om naar te luisteren?
Als je een mooie warme analoge synth sampled met een goeie AD converter op 24 bits klinkt het nog steeds warm en mooi. En in de meeste gevallen bij 16 bits ook.
Sample frequentie is wat anders. Maar naar mijn idee is 96Khz genoeg.

Origineel geplaatst door Ytse
Je hebt nooit genoeg bits om een analoog signaal te evenaren. Maar wat is genoeg om naar te luisteren?
Als je een mooie warme analoge synth sampled met een goeie AD converter op 24 bits klinkt het nog steeds warm en mooi. En in de meeste gevallen bij 16 bits ook.
Sample frequentie is wat anders. Maar naar mijn idee is 96Khz genoeg.

Voor zover ik me herinner : Het menselijk gehoor kan maar volumeverschillen detecteren vanaf 0.5 dB. In de jaren 50 en 60 bestonden er zelfs nog geen faders en werden volumeverschillen gecrëerd door weerstanden te schakelen met al dan niet een stapsgewijs volumeverschil als gevolg. Het menselijk gehoor zelf heeft een dynamisch bereik van 120dB, dus dan zal 24 bit met z'n theoretische 144 dB wel voldoende zijn.

In plugins zie je dikwijls double bit precision (bv. 48bit EQ's) enzo, heeft denk ik meer te maken met het gemakkelijker kunnen implementeren van bepaalde filter algoritmes. Want theoretisch is 24 bit ruim voldoende.

Ik hoop echt dat er weer een golf van 'hier heb je mijn verouderde analoge (ditmaal alle hardware) rotzooi voor een appel en een ei' gaat losbarsten. Ik zie dat de prijs van een 909 en een Alpha Juno al ver gedaald is, was het eerst 1200 euro voor een goede 909, zie je ze nou al voor 900 voorbij komen.

Verkoop alles maar lekker, liefst zo veel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld. Terwijl jij over tien jaar je rot naar een computer aan het zoeken bent waar die MiniMoog VSTi cloon nog op wil draaien, staat bij mij thuis jouw hardware synth nog vrolijk voort te knorren aan zijn MIDI <-> <interface van de toekomst> convertor ;)

Origineel geplaatst door bikkel
Ik hoop echt dat er weer een golf van 'hier heb je mijn verouderde analoge (ditmaal alle hardware) rotzooi voor een appel en een ei' gaat losbarsten. Ik zie dat de prijs van een 909 en een Alpha Juno al ver gedaald is, was het eerst 1200 euro voor een goede 909, zie je ze nou al voor 900 voorbij komen.

Verkoop alles maar lekker, liefst zo veel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld. Terwijl jij over tien jaar je rot naar een computer aan het zoeken bent waar die MiniMoog VSTi cloon nog op wil draaien, staat bij mij thuis jouw hardware synth nog vrolijk voort te knorren aan zijn MIDI <-> <interface van de toekomst> convertor ;)

zo denk ik ook:D

Origineel geplaatst door bikkel

mijn idee.. kan ik al die schade inhalen van in de voorbije jaren al dat leuks voor me neus voorbij laten gaan

Origineel geplaatst door Riezz73
mijn idee.. kan ik al die schade inhalen van in de voorbije jaren al dat leuks voor me neus voorbij laten gaan

Hee niet teveel mensen die dit denken ik wil ook nog een graantje meepikken.:D

Origineel geplaatst door Exzit
Dat is maar de vraag.
Zie jij een plug-in nu gemaakt over 30 jaar nog werken onder de dan gangbare versie van windows?

Precies!!

En voeg daar maar de volgende vragen bij:
Kun jij over 30 jaar je Logic 6.0 of Cubase SX 2 files nog steeds openen?

Er spelen meerdere zaken mee die je heel goed in de gaten moet houden. In de eerste plaats de muziekfiles die je maakt. En let wel, ik praat nu over long-term storage, zeg een jaar of 30 en langer. Kun jij over 30 jaar je files nog openen, of zijn ze tegen die tijd corrupt?

En hoe zit het met het storage medium? Kun jij over 30 jaar nog wel een CD-R aflezen of is het ding dan inmiddels zo vergaan dat de files die je er eventueel nog af krijgt waardeloos zijn? Dit probleem hebben we heden ten dage met tape in de studio ook al... voor zover er nog machines zijn die oude tapes af kunnen spelen is het maar de vraag of de tapes zelf nog bruikbaar zijn.

Maar stel dat je je files van je storage medium kunt terughalen. En dan... voor het gemak ga ik even uit van de situatie dat je je files gemaakt hebt met Logic platinum voor Windows. Stel... je hebt Logic platinum nog steeds op CD liggen, en Windows 2030, 256-bit editie kan die CD nog steeds lezen. Vraag is dan of op de dan bruikbare generatie 256 bit processoren 32-bit code uberhaubt nog wel wil draaien. Dit geldt voor ieder stukje audiosoftware.

Die problemen heb je met hardware wel en niet. Oude hardware (puur analoog) is uitstekend tot in lengte van jaren werkend te houden. hedendaagse, op DSP en uP gebaseerde hardware is veel lastiger te repareren... vooral ROM- en microcode zijn een probleem.

Ik kan over 30 jaar nog steeds geluid halen uit een Minmoog. Ik wil dat uit een software minimoog nog wel eens zien... ik denk niet dat dat zo makkelijk gaat.

Overigens zijn de zoals boven beschreven problemen universeel voor creatieve media, of het nu muziek of beeld betreft. Als ik heel sceptisch ben dan leven wij in een "verloren" tijdperk, een tijdperk waar door de gebrekkige digitalisatie heel veel bronnen voor toekomstige generaties verloren gaat.

Origineel geplaatst door winchester
Precies!!

En voeg daar maar de volgende vragen bij:
Kun jij over 30 jaar je Logic 6.0 of Cubase SX 2 files nog steeds openen?

Er spelen meerdere zaken mee die je heel goed in de gaten moet houden. In de eerste plaats de muziekfiles die je maakt. En let wel, ik praat nu over long-term storage, zeg een jaar of 30 en langer. Kun jij over 30 jaar je files nog openen, of zijn ze tegen die tijd corrupt?

En hoe zit het met het storage medium? Kun jij over 30 jaar nog wel een CD-R aflezen of is het ding dan inmiddels zo vergaan dat de files die je er eventueel nog af krijgt waardeloos zijn? Dit probleem hebben we heden ten dage met tape in de studio ook al... voor zover er nog machines zijn die oude tapes af kunnen spelen is het maar de vraag of de tapes zelf nog bruikbaar zijn.

Maar stel dat je je files van je storage medium kunt terughalen. En dan... voor het gemak ga ik even uit van de situatie dat je je files gemaakt hebt met Logic platinum voor Windows. Stel... je hebt Logic platinum nog steeds op CD liggen, en Windows 2030, 256-bit editie kan die CD nog steeds lezen. Vraag is dan of op de dan bruikbare generatie 256 bit processoren 32-bit code uberhaubt nog wel wil draaien. Dit geldt voor ieder stukje audiosoftware.

Die problemen heb je met hardware wel en niet. Oude hardware (puur analoog) is uitstekend tot in lengte van jaren werkend te houden. hedendaagse, op DSP en uP gebaseerde hardware is veel lastiger te repareren... vooral ROM- en microcode zijn een probleem.

Ik kan over 30 jaar nog steeds geluid halen uit een Minmoog. Ik wil dat uit een software minimoog nog wel eens zien... ik denk niet dat dat zo makkelijk gaat.

Als het zover zou komen dat bijv. de nieuwe generatie processoren die 32-bits instructies niet meer ondersteunen, kun je ook altijd nog beslissen je oude PC te houden, naast je nieuwe ;)

Ik vind overigens dat het merendeel van de VST's gewoon warmte/dikte mist in het geluid, maar er zijn uitzonderingen natuurlijk (vanguard bijvoorbeeld). Ik heb zelf nog geen analoge setup, dus ik zal het toch met de huidige softsynths moeten doen :)

Terwijl zij leerden hoe ze muziek moesten schrijven,
leerden wij hoe we ervoor moesten zorgen dat onze computer
niet bleef hangen. Daardoor bleef er niet veel tijd over voor
het schrijven van muziek...;)

Back