Pieken (digitaal) hoe erg?

AOR

Ouwe rot
Stel ik laad een complete track in Cubsae of Logic (spoor 1) en deze staat af en toe te hard (lees: +2.00 in het rood).

Is dit erg? Wanneer ik dit hierna zachter zet en normalise?

Verlies is kwaliteit?

Ja, uiteraard kan ik de schuif lager zetten, echter heb ik alle fx op andere sporen (deze zijn al ge-automate op volume).

Dus, mijn vraag luid in feite: Is dit hoorbaar? Wanneer ik de uiteindelijke versie onder de nul krijg?

Eens verneukt altijd verneukt.

Digitale vervorming geeft bijna altijd (op industrial en hardcore na) vaak een naar bijgeluid. Je kan evt op de master ook nog een mastering limiter zetten met naar eigen smaak hoe hij limit.

Maar ik zou zeggen fock alle theorieen. Gewoon die 2 flappen gebruiken. Als jij het vet vindt dan is het vet. :)

Het is goed zolang jij het mooi vindt klinken toch? Tenzij je de purist wilt uithangen, en alles helemaal picobello wilt doen. Dan moet je compressie/limitting voor AD conversie doen, zodat je dynamic range weer groter wordt enz enz enz. Maar als je er toch nog effecten overheen doet, is dat verschil nauwelijks merkbaar.

Als bij mij de meters in Cubase in het rood staan hoor gaat alles kraken. In Cool edit daarentegen kan alles gewoon in het rood staan zonder kwaliteitsverlies...maar ik probeer het altijd te voorkomen...

Origineel geplaatst door musica
Als bij mij de meters in Cubase in het rood staan hoor gaat alles kraken. In Cool edit daarentegen kan alles gewoon in het rood staan zonder kwaliteitsverlies...maar ik probeer het altijd te voorkomen...

:confused:

Dat is niet waar. Misschien clipt CoolEdit mooier maar echt goed is het niet.
Zal het altijd proberen te verkomen. Kan je alles in Cubase niet naar een bus sturen en die lager zetten. Dan hoef je je volume automation niet aan te passen.

Je kan de meter zoveel in het rood zetten op z'n eigen track als je maar wilt zolang je er maar voor zorgt dat de master output niet in het rood klipt. Deze zul je dus waarschijnlijk ergens onder de 0db moeten zetten. Opgelost.;)

gr. Tom

Het kan goed zijn dat de sound nog prima is als je meters clipping aangeven.

Hoe de meters clipping weergeven kan je met veel programma's instellen. (bijvoorbeeld: clipping wordt aangegeven als je 2 dB onde de 0 grens zit...als een soort safety buffer ofzo) Dan lijkt het alsof er overstuurd wordt terwijl dat in werkelijkheid dus niet is.

Daarnaast kan een programma als Logic of Cubase makkelijk audio verwerken dat boven de 0 dB uitkomt. Intern heeft zo'n programma een behoorlijke headroom. Je moet er alleen altijd voor zorgen dat je niet meer dan 0 dB in de AD/DA converters gooit. Dan krijg je altijd die nare digitale oversturing. Je kan dus een mengtafel fader in cubase tot ver in het rood open zetten....vervolgens de master fader naar beneden trekken totdat deze weer onder het rood uitkomt. Dan heb je (binnen grenzen natuurlijk) geen clipping. Of dit verder slim is om te doen, dat is vers twee...

Re: Pieken (digitaal) hoe erg?

Origineel geplaatst door AOR

Ja, uiteraard kan ik de schuif lager zetten, echter heb ik alle fx op andere sporen (deze zijn al ge-automate op volume).

[/B]

Geen antwoord op je vraag maar wel handige tip:
Je kan ook de gain (die voor je sends en inserts zit) van je kanaal (SX/L/E: dat ronde knopje aan de bovenkant van je kanaal, dat alleen werkt als je shift indrukt) zachter zetten, dan is je probleem met de automatisering opgelost.

Gr. Deimos

Heel erg bedankt voor deze heldere uitleg en bovenstaande tips. :)

mijn kijk op zaken is dat je het moet toevoegen naar smaak ;)

ik heb een m-audio kaart en als ik de mastervolume als distorsion fx gebruik krijg ik bij cubase sx er een
warme fuzz eroverheen :{

bij cool edit gaat het flink kraken en al en dat klinkt inderdaad helemaal nergens naar :r

Nu we het toch over Cool Edit hebben.
Ik wil alle maxi's welke ik ooit eens op cd gezet heb nu weer omzetten naar mp3.
Als ik de track open in Cool Edit krijg ik onderstaand plaatje te zien.
Zoals je ziet zitten er flinke pieken tussen welke echter niet te horen zijn.
Graag zou ik de track normaliseren op 0dB (misschien een halve lager, maar dat terzijde).
Maar als ik dat doe wordt de track te zacht omdat die pieken in de weg zitten.
De functie Click/Pop eliminator of Clip Restoration werkt hierbij niet (misschien dat ik verkeerd te werk ga hoor, dat kan ook).
Iemand enig idee hoe ik die pieken verwijder, of terug kan dringen naar hetzelfde niveau als de rest van de track?
Thx.

CE.jpg

Origineel geplaatst door ZmokE
Nu we het toch over Cool Edit hebben.
Ik wil alle maxi's welke ik ooit eens op cd gezet heb nu weer omzetten naar mp3.
Als ik de track open in Cool Edit krijg ik onderstaand plaatje te zien.
Zoals je ziet zitten er flinke pieken tussen welke echter niet te horen zijn.
Graag zou ik de track normaliseren op 0dB (misschien een halve lager, maar dat terzijde).
Maar als ik dat doe wordt de track te zacht omdat die pieken in de weg zitten.
De functie Click/Pop eliminator of Clip Restoration werkt hierbij niet (misschien dat ik verkeerd te werk ga hoor, dat kan ook).
Iemand enig idee hoe ik die pieken verwijder, of terug kan dringen naar hetzelfde niveau als de rest van de track?
Thx.

CE.jpg

In cooledit kies je Effects/Amplitude/Dynamics Processing...
En dan kiezen voor "limit hard -3dB". In dit geval dan. Misschien zelfs -3.5 dB.. Dit kan je instellen in het tabje Traditional. In het plaatje van jou zie je bv dat de gemiddelde pieken rond -3.5 dB zitten.

Thx.

CE.jpg
[/B]

Als ik zoiets heb en het zijn maar een paar (smalle) piekjes ga ik ff flink inzoomen zodat ik de wave erg goed kan volgen en dan selecteer ik de piek (of een klein deel daarvan) en ga met een envelope de piek wat afzwakken. Als het idd om erg kleine pieken gaat (enkele topjes in de wav) dan zul je het niet horen en kun je de boel normalizen zoals je wilt. Luister vooral naar je resultaat natuurlijk!

suc6

Ja oke...das een optie.
Dat heb ik ook gedaan, maar dan de piek geselecteerd en dan 3 of 5 dB cut.
Maar is zo'n gigantisch werk joh.
In de afbeelding alleen al zitten zo'n 20 pieken.
En ik moet zo'n 750 maxi's omzetten naar mp3 =(
Is er werkelijk geen manier die eenvoudiger is :confused:

Ja oke...das een optie.
Dat heb ik ook gedaan, maar dan de piek geselecteerd en dan 3 of 5 dB cut.
Maar is zo'n gigantisch werk joh.
In de afbeelding alleen al zitten zo'n 20 pieken.
En ik moet zo'n 750 maxi's omzetten naar mp3 =(
Is er werkelijk geen manier die eenvoudiger is :confused:

Wat ik zei al geprobeerd?
Is echt het snelste denk ik.. en dan bij elke nieuwe file F3.

Je kan ook Wavelab er voor gebruiken. Dan kan je namelijk de juiste instelling voor je limiter zoeken en die vervolgens middels de "batch processor" in één keer op al je bestanden toe passen. Je hoeft dan niet eens meer eerst je bestanden te openen ofzo.

Het is echt 1 keer instellen en vervolgens zeggen op welke bestanden je het wilt hebben en gaan....

Als je wavelab niet hebt kan je er een demo voor gebruiken...daar zijn die dingen voor hè.

Succes

Origineel geplaatst door Ytse
Wat ik zei al geprobeerd?
Is echt het snelste denk ik.. en dan bij elke nieuwe file F3.

Ow...sorry...had jou reply helemaal over het hoofd gezien...shame on me :o:
Je hoort ervan zodra ik weer aan de slag ga...

Origineel geplaatst door Ytse
In cooledit kies je Effects/Amplitude/Dynamics Processing...
En dan kiezen voor "limit hard -3dB". In dit geval dan. Misschien zelfs -3.5 dB.. Dit kan je instellen in het tabje Traditional. In het plaatje van jou zie je bv dat de gemiddelde pieken rond -3.5 dB zitten.

Dit maakt dus nagenoeg niets uit...de pieken worden iets minder, maar dat geld ook voor de rest van de wave.

Dit maakt dus nagenoeg niets uit...de pieken worden iets minder, maar dat geld ook voor de rest van de wave.

is dat zo ?

volgens mij drukt die limiter alles naar boven zodat -3,5 db 0 db wordt
en dus alles boven de -3,5 weg valt ( al doet ie dat niet precies)
zelf heb ik hem op -6 staan ( hardlimiten in cooledit of audition rules)
alles tussen voorheen de 0 en 3,5 clipt dan .. dat hoor je niet als je het spaarzaam gebruikt

zelf doet ik altijd zo'n analyse
zitten de peaks onder 0,00XXX dan ga ik limiten met dat ingestelde db niveau ( vaak -6)
maar bij groter aantal % clips/peaks verlaag ik de hoeveelheid db's

elke track die ik op een analoge mixer maak gaat hier doorheen

in logic op mijn mac heb ik ook veel limiters ertussen hangen als alles digitaal blijft
( vaak bussen en master)

succes ! :kroon:

Back