Gaat Behringer hier over de schreef en geeft daar iemand iets om?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Haha, kijk dan eens om je heen naar alle consumentenelectronica die je in huis en je broekzak hebt en laat daar die regels eens op los. Denk dat meer dan 90% als overgenomen en/of doorontwikkeld idee van een ander naar de milieustraat kan. Wat maakt een stel draadjes en chippies waar geluid uitkomt zo bijzonder dat ze een no-go area zijn?

Consumentenelectronica is grote bedrijven onder elkaar. Die hebben het geld om patenten te registreren en te betalen als dat nodig is. Apple heeft genoeg gevangen voor allerlei iPhone patenten samen met Microsoft die nog een batterij patenten van Windows Mobile had bijvoorbeeld. Devilfish en in minder mate Moog kunnen dit niet ten opzichte van het veel grotere bedrijf waar Behringer onder valt. Stel bijvoorbeeld dat een nog veel kleinere Dyson gekloond was door Philips voor 1/4 van de prijs nog voordat hij zijn uitvinding(en) had kunnen patenteren. Of dat überhaupt de omzet in stofzuigers te klein was om iets te patenteren.

Dat is wel heel ver gezocht :D

Hoezo? Guevara: Cuba. Behringer: fabriek in China.

Er is natuurlijk een verschil tussen de communistische dictaturen die we hebben gezien. Chinezen reizen tegenwoordig naar Giethoorn en gaan daarna weer naar huis. De DDR-burger van destijds die misschien daar ook wel 'ns een tochtje op de boot wilde maken kon een kogelregen verwachten als hij over de muur zou klimmen. Maar dat laat onverlet dat China een dictatuur is, met een soort gemoderniseerde versie van het communisme. Dat dit systeem vooralsnog in stand blijft komt voor een groot deel waarschijnlijk door de nog steeds aanhoudende economische groei. Voor veel mensen brengt het huidige systeem meer welvaart dan ze vroeger hadden, en zijn geneigd om de staatscontrole op alle andere fronten in hun leven maar te accepteren. Maar ook in China groeien de bomen niet tot in de hemel, wanneer de grenzen van de groei in zicht komen zullen de machthebbers een probleem krijgen om het systeem in de benen te houden.

Hoezo? Guevara: Cuba. Behringer: fabriek in China.

Er is natuurlijk een verschil tussen de communistische dictaturen die we hebben gezien. Chinezen reizen tegenwoordig naar Giethoorn en gaan daarna weer naar huis. De DDR-burger van destijds die misschien daar ook wel 'ns een tochtje op de boot wilde maken kon een kogelregen verwachten als hij over de muur zou klimmen. Maar dat laat onverlet dat China een dictatuur is, met een soort gemoderniseerde versie van het communisme. Dat dit systeem vooralsnog in stand blijft komt voor een groot deel waarschijnlijk door de nog steeds aanhoudende economische groei. Voor veel mensen brengt het huidige systeem meer welvaart dan ze vroeger hadden, en zijn geneigd om de staatscontrole op alle andere fronten in hun leven maar te accepteren. Maar ook in China groeien de bomen niet tot in de hemel, wanneer de grenzen van de groei in zicht komen zullen de machthebbers een probleem krijgen om het systeem in de benen te houden.

Zover wil ik niet denken qua synths. Maar vermakelijk om te lezen :D

Waar ik me ook aan erger Behringer is dat als ze de OG's noemen ze alleen het type(nummer) noemen, de originele merknaam laten ze weg.

'The 2600 is definitively in the category of legendary synthesizers'

Dat ze geen Korg zeggen dat kan ik ergens nog wel begrijpen, maar ze noemen ARP ook niet, terwijl dat merk niet meer bestaat. Ze laten hiermee zelf ook wel lekker doorschemeren dat ze zelf ook wel door hebben dat ze zich op duister terrein begeven met hun clones.

Ik begin inmiddels ook een beetje duistere gevoelens te ontwikkelen bij de Behringer spullen die ik hier heb staan, alsof het eigenlijk niet mag, de originele merknamen moeten geheim blijven en in geen geval mogen ze genoemd worden!

:r

Ik begin inmiddels ook een beetje duistere gevoelens te ontwikkelen bij de Behringer spullen die ik hier heb staan, alsof het eigenlijk niet mag

Dat lijkt me eigenlijk een voordeel. Alles wat niet mag is ook een beetje spannend om het juist wel te doen. :D

Ja, maar ze kunnen dus niet eens het respect op brengen om de originele merknaam te noemen. T' is toch wel behoorlijk ziek eigenlijk.

De merknaam ARP bestaat wel, die is nu eigendom van Korg. Die zetten dus gewoon ARP op hun reissues. Yamaha is jarenlang eigenaar geweest van Sequential Circuits voordat ze deze teruggaven aan Dave en onlangs heeft Gibson de Oberheim naam teruggegeven aan Tom. Merken beschermen en verhandelen is wat dat betreft een stuk makkelijker dan technische 'uitvindingen'.

Ah, naja, Berhinger zou nog steeds gewoon 'The ARP 2600 is definitively in the category of legendary synthesizers' kunnen zeggen, maar goed. T is duidelijk dat ze niet van plan zijn om dat te gaan doen. :)

Aangezien het om mogelijk beschermde merknamen gaat zouden ze ook wel de kat op het spek binden als ze dat zouden doen. De meeste andere hardware of software clonebouwers vermijden ook de originele namen - zo zie je op de ABL3 website wel verwijzingen naar "303" maar niet naar "Roland" of "TB-303".

Wat ik me nu zo ineens afvraag.. hoe is het dan geregeld met al die duizenden plug-ins die qua UI en skin (en met een beetje geluk ook de klank) bijna 'n 1 op 1 kopie zijn van een bestaand ontwerp? Met wat zoeken kom ik wel iets tegen over een REFX JunoX2 (Roland @lpha Juno emulatie) die in 2002 uit is gekomen.. misschien omdat het toen het patent nog niet verlopen was?
Iets als Rebirth 338 bestaat ook sinds 1996, dus die zullen ook wel iets hebben gevoeld van Roland dan.. het is in ieder geval overduidelijk dat het om de 808,909 en 303 gaat zonder dit ergens te benoemen.

JunoX2 from reFX
An improved and bugfree version of Alpha JunoX. It was collaborative work between Michael Kleps and me.
It's discontinued because Roland's lawyers told us that they will sue us.
https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=220075

Laatst gewijzigd:
Beetje grijs gebied - zolang je niet direct verwijst naar merknamen kom je met best veel weg. Denk aan ABL3 (TB-303), TAL U NO LX (Juno 60), OP-X (OB-X) en de vele UVI libraries waarvan je wel kunt zien waar ze vandaan komen maar die niet expliciet genoemd worden. Arturia heeft er met zijn V Collection geloof ik voor gekozen bepaalde namen te licenseren waardoor ze de 'officiele' plugin versies van een aantal oude classics uit konden brengen.

Hmmm. Een naam schijnt idd wel zwaar mee te wegen.. maar niet alleen.
Nog even verder in die draad op KVR wordt dit nog gemeld door de maker van de plug-in:

Roland's lawyers wrote:
- 'the look and feel' of the product's interface would be too similar
- the name 'reFX JunoX2' would be too similar to 'Roland Alpha Juno'

They did not mention sound. JunoX2 did also not use anything that was sampled from their hardware. Everything was algorithmic

Ik lees nu trouwens ook dat de iPad versie van Rebirth per 2017 niet meer beschikbaar is door gezeur van gelijke aard..
https://www.factmag.com/2017/06/13/p...-infringement/
Er wordt gesuggereerd dat het te maken zou hebben met de opnieuw uitbrengen van een aantal apparaten in de boutique reeks.. ook opmerkelijk is dat Rebirth voor die tijd kennelijk gewoon mocht bestaan.

Ik lees nu trouwens ook dat de iPad versie van Rebirth per 2017 niet meer beschikbaar is door gezeur van gelijke aard..
https://www.factmag.com/2017/06/13/p...-infringement/
Er wordt gesuggereerd dat het te maken zou hebben met de opnieuw uitbrengen van een aantal apparaten in de boutique reeks.. ook opmerkelijk is dat Rebirth voor die tijd kennelijk gewoon mocht bestaan.

Cyclone heeft toch ook zijn Bass Bot aangepast omdat hun V1 wel erg veel op het originele TB-303 leek? Roland heeft het waarschijnlijk een aantal jaren laten wapperen, maar toen ze met de TB-03 kwamen en de cloudversie van TB-303 wellicht de teugels aangetrokken.

Cyclone heeft toch ook zijn Bass Bot aangepast omdat hun V1 wel erg veel op het originele TB-303 leek? Roland heeft het waarschijnlijk een aantal jaren laten wapperen, maar toen ze met de TB-03 kwamen en de cloudversie van TB-303 wellicht de teugels aangetrokken.

Dan is het toch wel gek dat ze behringer zo laten gaan.
Of heeft dat met een kapitaalkrachtige concurrent te maken die flink tegengas kan geven?

Dan is het toch wel gek dat ze behringer zo laten gaan.
Of heeft dat met een kapitaalkrachtige concurrent te maken die flink tegengas kan geven?

Ik kan me voorstellen dat Behringer een legal team heeft wat precies weet wat de grens is van wat mag.
En het zal deels ook met tegengas geven te maken hebben denk ik.

Het goede doen om de (ogenschijnlijk) verkeerde redenen.. of andersom, welke is immoreler en in welk van de twee valt Behringer? Wellicht gaan we allemaal direct nat, als je uberhaupt moraliteit verwacht in keiharde business wereld.. uiteraard verteld Uli alles wat jij aangeeft te willen horen en vertelt hij alles wat hij denkt dat we willen horen : Dat hoort een rasechte verkoper te doen lijkt mij.

Dat ik er dan in trap, is m'n eigen fout.. ik had beter kunnen weten als volwassen consument.

Als een bedrijf zoals Behringer dat aggressief (en dat mag) de markt benaderd, op hun website pronkt met "liefdadigheid" en verhalen over toegankelijkheid voor armen e.d.. zouden er al wat sceptische bellen moeten rinkelen. Niks nieuws onder de zon hier, vele multi-nationals opereren dirty / aggressief terwijl ze pronken met allerlei charitatieve doelen en goede voorwendselen, die hoogstwaarschijnlijk geen fluit waard blijken als het er op aankomt.

Als MultiNational zonder e.o.a. Foundation tel je blijkbaar niet meer mee, je moet aan goede PR doen.. hoe leugenachtig ook, men weet hoe die marketing werkt, hoe onze psyche dingen rechtpraat (bijv o.a. cogn. dissonantie)
Maar het zal ongetwijfeld even duren eer dit besef bij iedereen landt, wss netals met de opkomst van Social Media waarbij het principe "Het is geen product, JIJ bent het product" ook niet direct voor iedereen helder was laat staan de gevolgen op lange termijn op sociaal gebied in Real-Life.

Ik geloof dat Behringer op middellange termijn nie goed is voor de ontwikkeling, op langere termijn wellicht wel ; dan is iedere ontwikkelaar beter voorbereid en ingedekt tegen de Behringers. Behringer's spel is wmb dan ook juist eindig en zeker niet eindeloos, het gaat vanzelf opdrogen wat ze kunnen clonen en het gat waar ze in springen, zal ook weer dichten lijkt me.

Laten we vooral in de toekomst in de gaten houden, houden ze die mooie principes waar ze nu mooi weer mee spelen, ook hoog in slechtere tijden? als er even niets te snaaien valt? Waarschijnlijk niet :) Over +/- 5 jaar nog eens evalueren wat er van alles waar en onwaar is.

En lekker veel muziek maken, ook met Behringers wmb.. ben het zeer eens met eerdere poster: Er zijn veel ergere bedrijven / sectoren waar je je beter druk om kan maken.

Het goede doen om de (ogenschijnlijk) verkeerde redenen.. of andersom, welke is immoreler en in welk van de twee valt Behringer? Wellicht gaan we allemaal direct nat, als je uberhaupt moraliteit verwacht in keiharde business wereld.. uiteraard verteld Uli alles wat jij aangeeft te willen horen en vertelt hij alles wat hij denkt dat we willen horen : Dat hoort een rasechte verkoper te doen lijkt mij.

Dat ik er dan in trap, is m'n eigen fout.. ik had beter kunnen weten als volwassen consument.

Als een bedrijf zoals Behringer dat aggressief (en dat mag) de markt benaderd, op hun website pronkt met "liefdadigheid" en verhalen over toegankelijkheid voor armen e.d.. zouden er al wat sceptische bellen moeten rinkelen. Niks nieuws onder de zon hier, vele multi-nationals opereren dirty / aggressief terwijl ze pronken met allerlei charitatieve doelen en goede voorwendselen, die hoogstwaarschijnlijk geen fluit waard blijken als het er op aankomt.

Als MultiNational zonder e.o.a. Foundation tel je blijkbaar niet meer mee, je moet aan goede PR doen.. hoe leugenachtig ook, men weet hoe die marketing werkt, hoe onze psyche dingen rechtpraat (bijv o.a. cogn. dissonantie)
Maar het zal ongetwijfeld even duren eer dit besef bij iedereen landt, wss netals met de opkomst van Social Media waarbij het principe "Het is geen product, JIJ bent het product" ook niet direct voor iedereen helder was laat staan de gevolgen op lange termijn op sociaal gebied in Real-Life.

Ik geloof dat Behringer op middellange termijn nie goed is voor de ontwikkeling, op langere termijn wellicht wel ; dan is iedere ontwikkelaar beter voorbereid en ingedekt tegen de Behringers. Behringer's spel is wmb dan ook juist eindig en zeker niet eindeloos, het gaat vanzelf opdrogen wat ze kunnen clonen en het gat waar ze in springen, zal ook weer dichten lijkt me.

Laten we vooral in de toekomst in de gaten houden, houden ze die mooie principes waar ze nu mooi weer mee spelen, ook hoog in slechtere tijden? als er even niets te snaaien valt? Waarschijnlijk niet :) Over +/- 5 jaar nog eens evalueren wat er van alles waar en onwaar is.

En lekker veel muziek maken, ook met Behringers wmb.. ben het zeer eens met eerdere poster: Er zijn veel ergere bedrijven / sectoren waar je je beter druk om kan maken.

Ja precies, en elke fabrikant zoekt z'n niche.
De ene zoekt exclusiviteit en de ander kwantiteit zoals Behringer.
Dat dit nu net gepaard gaat met het opnieuw uitbrengen van een aantal classics is voor ons mooi meegenomen uiteindelijk.
Ik hoop wel dat Behringer op een gegeven ogenblik met meer vernieuwende apparaten gaat komen of in ieder geval originele zoals de Neutron en (in mindere mate) de Deepmind.
Maar goed zoals je al zegt; over een jaar of vijf kunnen we de balans opmaken en dan zullen we zien waar het allemaal toe heeft geleid.

Dan zijn alle klonen van klassiekers wel gemaakt, als het in dit tempo doorgaat.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back