harde bassen kunnen klaplong veroorzaken

koediman

--<{(OoO)}>--
http://www.telegraaf.nl/binnenland/15251651/Klaplong_door_harde_muziek.html

AMSTERDAM - Harde technomuziek in de auto, discotheek of op concerten kan niet alleen tot gehoorbeschadiging leiden, maar is ook schadelijk voor de longen. De zware basdreunen kunnen zelfs een klaplong veroorzaken, zo blijkt uit een onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel. Liefhebbers van techno en harde rockmuziek lopen het grootste gevaar. De zware basgeluiden die typisch zijn voor dat soort popmuziek doen de longen trillen.

zouden oordoppen helpen? :D

Die kans is zo gigangisch klein. Maar als ze de geluidsnivo's nou eens niet zo ver boven de wettelijk gestelde normen zetten zouden heel wat minder mensen gehoorbeschadigingen oplopen. Dan is de kans op die klaplong ook veel minder mag ik aannemen.

Lijkt me echt zo een onderzoek waar iemand een stelling deponeert wat meteen als zoete koek wordt aangenomen als 'waar'..

Origineel geplaatst door Arv
Lijkt me echt zo een onderzoek waar iemand een stelling deponeert wat meteen als zoete koek wordt aangenomen als 'waar'..

watteen gezever.. waarom zou dit niet kunnen? :confused:
het lichaam is een fragiel iets, hoor. tGa direct kapot!

Om het even in perspectief te plaatsen: een keer goed hard hoesten of een klap op de borst kan ook een klaplong veroorzaken. Klaplongen komen vooral voor bij lange dunnen mensen, die daar blijkbaar gevoeliger voor zijn. Ik kan me goed voorstellen dat harde bassen een klaplong veroorzaken, maar ik denk dan wel vooral bij die mensen die al een verhoogd risico hebben.

Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat harde muziek (vooral veel laag dus) hartritmestoornissen kan veroorzaken (weet alleen niet meer waar).
Kan ik me eigenlijk best wel wat van voorstellen, een goeie PA dreund door merg en been. :dj:

Ik denk dat er bedoelt wordt dat je bij herhaaldelijke blootstelling aan harde bassen een grotere kans hebt om (op latere leeftijd?) een klaplong te krijgen. Het is het is echt niet zo dat je bij een keertje uitgaan er zo bij neer kan vallen omdat je longen het ineens begeven.
Ik kan wel es zoeken of ik de orginele uitkomsten van dit onderzoek ergens kan vinden (beter dan zo'n vaag verhaaltje wat ze er bij de telegraaf van gemaakt hebben).

even opgezocht, en het is toch wel vrij overtuigend. Ze hebben in het ziekenhuis 4 patienten onderzocht die een klaplong hadden gekregen, ééntje zelfs twee keer. Van deze laatste een citaatje uit het artikel:
A 19 year old white male smoker had suffered a first right sided pneumothorax when driving a 125 cc monocylinder motorbike. A chest radiograph showed a complete pneumothorax which was successfully treated by simple aspiration. Two years later he had bought a car in which he installed a 1000 Watt base box in the boot as he liked to listen to loud music in his car. While doing this he experienced a sudden pain in the right side of his chest followed by breathlessness. He immediately knew that his pneumothorax had recurred and this was subsequently confirmed radiographically. He is convinced that the very loud music in his car triggered this recurrent pneumothorax.
(voor de niet medici onder ons: pneumothorax is een klaplong)

verderop in de conclusies:
Sound is a form of mechanical energy characterised by wave front propagation through a physical medium. Propagation of sound pressure waves through the respiratory system is a complex three-dimensional problem, but it is bound to result in pressure differences at the interface between media of different densities. (air, alveolar surface water and tissue). These pressure differences could tear the alveolar or ELC walls resulting in an air leak into the pleural space. We propose three types of mechanism that could be involved in this process.

Deze drie mechanismen hebben vooral te maken met nogal complexe interacties tussen lucht en longen. Zo kunnen bijv. de longen gaan meeresoneren waardoor schade kan ontstaan. Dit ontstaat vooral bij lage tonen.

Dus mensen, dit is zeker geen onzin! Je moet er alleen wel een verhoogde gevoeligheid voor hebben.

voor de volledigheid: citaten komen uit Noppen et. al. : Music: a new cause of primary spontaneous pneumothorax Thorax 2004;59:722-724

OK, uit dat stukje blijkt dus wel dat ze 'redelijk' onderzoek hebben gedaan. Dan kan dat dus blijkbaar bij mensen met een verhoogd risico (als je al is een klaplong hebt gehad bv) zoiets veroorzaken als je een 1000W stereo in de auto aanzet. Ja vind je dat GVD gek? :D Wat techno daarmee te maken heeft is me echter een raadsel. Ik denk dat Frans Bauer op 1000W je ook niet in de koude kleren gaat zitten.....

Origineel geplaatst door Arv
OK, uit dat stukje blijkt dus wel dat ze 'redelijk' onderzoek hebben gedaan. Dan kan dat dus blijkbaar bij mensen met een verhoogd risico (als je al is een klaplong hebt gehad bv) zoiets veroorzaken als je een 1000W stereo in de auto aanzet. Ja vind je dat GVD gek? :D Wat techno daarmee te maken heeft is me echter een raadsel. Ik denk dat Frans Bauer op 1000W je ook niet in de koude kleren gaat zitten.....
De telegraaf heeft techno en hardcore er bij gesleept. In het artikel zelf staat helemaal nix over specifieke muzieksoorten of zo. Alleen dat harde muziek het kan veroorzaken, vooral bij veel bas.

Da's ook een van de redenen waarom de Telegraaf zo'n volkomen k*tkrant is.
Ze verzinnen er allemaal dingen bij en maar wat al te graag als het meer lezers oplevert.

Origineel geplaatst door fuse
Da's ook een van de redenen waarom de Telegraaf zo'n volkomen k*tkrant is.
Ze verzinnen er allemaal dingen bij en maar wat al te graag als het meer lezers oplevert.

Idd, net als die foto van Theo op de voorpagina van vandaag!
Pure sensatiezucht, getuigt van weinig respect voor famile en nabestaanden!

Maarja, daar mochten we het niet over hebben hè!

aangezien ik in de soundsystemverhuur zit is dit wel belangrijk, maar mijn baas (die het zou moeten weten) zegt dat dat theoretisch kan vanaf 132 db dus zo snel zal dat wel niet gebeuren.

wij limieten de zaal meestal op 90-92 db (92 db is de maximum norm hier dacht ik) maximum, meestal zelf lager

ik heb dat nog nooit gezien of ervan gehoort dat het echt gebeurd is, normaal zouden je oren eerst moeten sneuvelen voor je longen het begeven. Tegen dan heb je wel al door dat het te hard staat ...

en oordopjes beschermen enkel tegen hogere frequenties, niet tegen de diepe bassen (<80 hz) die je middenrif doen trillen en dit zouden kunnen veroorzaken

Bij de Telegraaf moeten ze nu dus ook oordoppen...en ze hadden al oogkleppen...:bekdicht:

Back