UAD-2 dsp vst's of alternatief

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
Ik zit te azen op een UAD-2 quad core pci-e kaart.
Daar zit de analog classics bundel bij.
De 1176, LA2A toch wel de hoofd reden.
Later wil ik er nog een ssl eq bij maar zie zover alleen een hele ssl channel strip in hun collectie.
Als ik het goed begrijp is:

- is de UAD LA2A de beste vst emulatie
- kun je niet realtime audio door de plugin halen als je niet een UAD audio inerface hebt.

Wat kan een alternatief hiervoor zijn? Zijn er andere goede L2A2 en 1176 vst's?

Ik zit te azen op een UAD-2 quad core pci-e kaart.
Daar zit de analog classics bundel bij.
De 1176, LA2A toch wel de hoofd reden.
Later wil ik er nog een ssl eq bij maar zie zover alleen een hele ssl channel strip in hun collectie.
Als ik het goed begrijp is:

- is de UAD LA2A de beste vst emulatie
- kun je niet realtime audio door de plugin halen als je niet een UAD audio inerface hebt.

Wat kan een alternatief hiervoor zijn? Zijn er andere goede L2A2 en 1176 vst's?

ik heb zelf geen UAD spul. het is erg moeilik dan m te bepalen of UAD echt zo goed als ze zelf beweren. er wordt over geklaagd. en b.v. plugin alliance biedt ook UAD plugins, die ze voor UAD hebben gemaakt, ook als native (i.e. vst) aan. de kwaliteit?

ik heb zelf een aantal 1176 emulaties (waarom?), waaronder 1 van ik multimedia, 1 van artuaria, 1 van softube. ik heb er meerder, o ja, van native instruments, maar gemaakt door.. softube.. werkt ook anders dan de softube versie.
deze emulaties worden meestal wel geprezen.
de LA2A hetzelfde verhaal. zoveel emulaties.

black rooster, ik heb alleen de magnetite (een tape emulatie of simulatie?), heeft nu een mooie sale.

https://blackroosteraudio.com/en/

de waves emulaties, die ik eens niet heb, worden ook als goed tot zeer goed gezien.

natuurlik wanneer je fora afgaat, wordt waves afgezeken of geprezen. dus demo de emulatie.

SSL:

https://www.plugin-alliance.com/en/products/bx_console_ssl_4000_e.html

nu te krijgen volgens mij voor $29,99, zonder VAT, komt nog btw bij. wordt het 31 euro of zo.. ANY-2999 als kode.

e SSL 9000 Jbx_console SSL 9000 J

Waves heeft alternatieven (zijn iets minder dan UAD), maar ik zou voor Plugin Alliance gaan. Geen 1176 /la2a maar heel veel goede plugins. Heb zelf UAD en vind het overpriced ! Alleen de galmen en echos vind ik echt het geld waard. Bij PA hebben ze ook plugins die op het UAD platform zitten zoals shadow hills en Elysia. Koop alleen in de aanbieding bij PA, dat scheelt bakken met geld. Er is nu een actie, 1e plugin 30 dollar met code ANY-2999 (en ANY-3999 ANY-4999 voor 2/3e)

Aanraders : Townhause compressor, Mpressor en Iron, MC77 is een 1176 style comp btw Hun SSL channel stuf is ook erg goed.

edit : Iemand was me voor met goed advies :-)

er ging iets mis met copy & paste: dus ik ga zo verder, de bx_console 900j hoort nog niet bij de ANY-2999, dus het is niet any, een paar uitgezonderd.

de 4000 en 9000 "licensed by SSL", en het kan zijn dat dit de UAD versies zijn, maar dan native. brainworx maakt dingen voor UAD. ik weet dat niet zeker in dit geval.

overigens de ANY-2999 kode geldt eenmalig, je hebt nog een ANY-3999 en een ANY-4999 kode.. beide ook 1malig... voor nu, kleine sale.

ook plugin alliance heeft natuurlik 1176 en LA2A emulaties (wie niet??).

de reputatie van UAD is wat verslechterd, ook natuurlik vanwege dat de komputerkracht toeneemt.

ik kan het niet beoordelen, ik kan louter meegeven, er zijn talloze emulaties, en de meeste zijn niet slecht, zelfs goed tot zeer goed (mijn favoriete 1176 was softube Fet compressor, maar de arturia, of de native instruments of ik multimedia, zijn ook erg goed, de fet compressor van softube heeft wat ekstra's die hem wat flexibeler maakt, en is zéer snel (lookahead)).

zie b.v.:

https://sonicscoop.com/2019/03/06/the-definitive-1176-compressor-plugin-roundup/

dit soort lijstjes zijn nooit echt te vertrouwen, persoonlikke voorkeur, vaak betaald. er zijn meerdere lijsten.

dus genoeg alternatieven.

wat UAD wel heeft: het offload de cpu. maar daar betaal je ook voor... (en er zijn alternatieven, meestal een 2e pc, kan een oudere zijn..)

pffff, wat een verhaal. het is zeer moeilik te bepalen, ook persoonlikke voorkeuren, wellicht dat de UAD versies beter voor jouw werken, maar veel is al naar native overgegaan, i.e. vst.

wanneer je ze goedkoop kun skoren, de UAD, de bepaalt ook mede de beslissing..

Waves heeft alternatieven (zijn iets minder dan UAD), maar ik zou voor Plugin Alliance gaan. Geen 1176 /la2a maar heel veel goede plugins. Heb zelf UAD en vind het overpriced ! Alleen de galmen en echos vind ik echt het geld waard. Bij PA hebben ze ook plugins die op het UAD platform zitten zoals shadow hills en Elysia. Koop alleen in de aanbieding bij PA, dat scheelt bakken met geld. Er is nu een actie, 1e plugin 30 dollar met code ANY-2999 (en ANY-3999 ANY-4999 voor 2/3e)

Aanraders : Townhause compressor, Mpressor en Iron, MC77 is een 1176 style comp btw Hun SSL channel stuf is ook erg goed.

je hebt het veel kompakter geschreven, en weer andere alternatieven. de waves zijn goed. plugin alliance heeft wel 1176 en LA2A emulaties, weet niet welke. ik heb er al zoveel....
ik heb de shadow hills class a (niet volledige naam), goed ding.. (gratis zelf, fout in de website, zelfs gemeld, de ticket werd gewoon gesloten, en bleef de plugin behouden).
plugin alliance heeft mooie emulaties. de SSL heb ik niet, wel de console G, of hoe heet ie. waarvan ik er ook 1 van ik multimedia heb, en volgen mij nog 1... maar de brainworx versie is erg goed. die van waves mag er ook zijn.

plugin alliance er wordt op afgegeven, maar ze leveren wel goed spul.

zoveel aanbieders van 1176/LA2A compressors, soms zelfs in 1 jasje.. want de bekende opzet... om ze achter elkaar te gebruiken. en er blijven emulaties bij komen.

kan niet meer bewerken, reverbs en delays, lekker in het NL galmen en echos.. natuurlik wellicht vanwege de oversampling van UAD? dat ze beter klinken, is het echt een verschil met een tsar-1, een R4, een nimbus, of eventide reverbs, of pfff, ik heb er zoveel (alhoewel... toch een arsenaal..).

Ik ben de laatste week Plugin Alliance aan het testen, klinkt allemaal wel goed . Die PA Lindell 7x-500 is 1176 achtig en de MC77 van Purple audio natuurlijk ook (klinken allebei beetje anders). Hebben geloof ik ook 2 opto's in hun gamma en best nog wel enkele héél goede andere emulaties. Vind die Neve channelstrip en compressor wel goed klinken. Van die SSL E channelstrip had ik meer verwacht maar naar wat ik over SSL "sound" lees lijkt het wel te kloppen (is ook door SSL gelicensed, focusrite channelstrip idem dito) . Hebben qua mastering ook wel leuke dingen alleen qua delay en reverb vind ik het aanbod net iets minder, maar daar zijn legio alternatieven voor. Ben aan het twijfelen voor die "essential bundle" van 99 euro per jaar ... daar zit alles wat ik nodig heb bijna in ...

Voor UAD moet je zelf de rekening maken of die extra hardware en kost het je waard is , qua klank denk ik dat native het toch ingehaald heeft hoor . Heb hier zelf nog ergens de eerste versie PCI kaart liggen ... een investering is het nooit natuurlijk hé :eureka:

Arturia 1176 en hun andere plugins klinken ook goed !

Laatst gewijzigd:
Cool bedankt. Ja idd dat UAD plugin model zuigt.
Heb net de BX SSL E 4000 geprobeert. heeft wel wat analoog mojo.
Beetje dubbel gevoel. De eq is fijn.
Als ik de thd (distortion) open draai klinkt dat niet echt analoog of een beetje analoog en dat ding kleurt als de pest.
Klinkt wel goed maar het signaal word wel echt aangepakt.
Of je moet hem op digitaal zetten en dan je eigen saturatie plugin of outboard gebruiken.
Maar ja is nog vroeg om echt een oordeel te geven.

Console 1 is ook een kandidaat. saturatie, eq, dynamics, gate en sends, pan en volume in 1 controller. alles om goed te mixen.
Daar zit ook een ssl e 4000 plugin bij.
Maar ja wil je de 1176, LA2A als compressor in console 1 dan zit je weer aan UAD vast. de UAD LA2A i wel de vetste die ik tot nu heb gehoord op bv akkoestische drums.

nog te testen

- waves ssl eq (e 4000)
- focusrite console
- https://www.arturia.com/products/software-effects/comps-bundle/comp-fet76
- https://www.native-instruments.com/en/products/komplete/effects/vc-2a

Nou ja ik ga iig een hoop plugins van plugin aliance testen maar sluit waves niet uit.

Scrollde net ook even door het opname methodiek draadje.. op die Apollo interfaces kun je die plug-ins inserten.. en dan kun je ermee tracken: https://www.youtube.com/watch?v=-tKM...UniversalAudio
In mijn andere ruimte (waar ik niet zoveel meer opneem ivm buren) gebruikte ik altijd wat compressie van een LA610mk (hardware) pre-amp om het wat uit te vlakken qua pieken.. daarna gooide ik nog een SSL Duende channel compressor/EQ op.. Heb ooit die hardware DSP kaart gekocht met 32 channel licentie.. maar die DSP kaart bleek in later OS alleen maar 'n Dongle en in een nog later stadium kon ik de kaart niet meer gebruiken en moest ik de licentie via iLok runnen.. Uit protest heb ik toen een Torrent gedownload waarop ik ongelimiteerd alle plugins van Duende kan gebruiken.. welliswaar in 32 bit maar ik heb zo'n bridger daarvoor geloof ik. Affentoe wel wat gezeik met presets maar veelal stel ik toch per opname de knoppen in.. zoveel zijn het er ook weer niet..

Die UA LA2A gebruik ik eigenlijk weinig.. maar komt ook omdat ik die SSL altijd wel fijn vond werken maar ga em toch eens gebruiken.. Nadeel is dat je dit niet bij je opnames gaat kunnen gebruiken. Ik heb wel een redelijke plug-in bundel bij de AU kaarten inmiddels.. vooral die reverbs zijn fijn idd maar het gaat wel snel met die DSP reserves dan.. Heb ook nog andere channelstrips maar ik zou eigenlijk meer DSP kaarten moeten hebben.. en toch veroorzaakt het toch ook wel wat latency.
Heb ook nog een berg Powercore kaarten.. eigenlijk gebruik daarvan altijd de Multiband compressor.. klinkt naar mijn mening nog steeds beter dan de FAP bundle.. Als ik daaruit bv een multi-band compressor en een limiter achter elkaar zet, haalt het nog steeds niet de strakke sound en output van de standaard X5 van Powercore.. Reverbs op de Powercore klinken ook super.. Heb die VSS3 altijd gebruikt maar gebruik nu voornamelijk die Lexicon plugin op de UA.
Op de Powercores kan ik ook nog synths draaien (Virus B en Novation).. dat waren tijden mijn standaard synths toen ik meer met de computer werkte.. maar ondanks dat het op DSP draaide toch altijd wat latency.. inmiddels heb ik door het hardware GAS virus een B destop + rack en C :D

Ik zit nu eigenlijk ook te kijken naar een andere audiointerface.. dacht eerst aan een Midas MR18 door de goeie pre-amps.. maar nadeel is dat er geen enkele digitale routing mogelijk is. In die Behringer (=Midas) tafels zit ook een redelijke plug-in bundle en ieder kanaal heeft ook een compressor.. maar daarnaast dus weer plug-ins die je kunt inserten of via post aux kunt gebruiken..

Laatst gewijzigd:
Ik heb net de MC77 ( 1176 ) en SSL 4000 E strip gekocht.
Zie van UAD af. Lijkt mij te veel vendor lock...
Wel erg mooi spul maar denk dat ik snel tegen de limiet van de DSP zal aanlopen.

Verder ga ik tracken met een hardware compresor ( Klark DN500 ) en evt TC eq.

Laatst gewijzigd:
Back