[DIY] maak je eigen cheapass analoog midi filter

fuse

Gepokt en gemazeld
Zat eens wild op te denken. (Iets wat bijzonder weinig voorkomt bij me, hersens zijn heel gevoelig natuurlijk)

Stel je pakt een Vermona DAF-1 filter.
Pakt er een Doepfer MCV4 bij. Sloopt die uit z'n kast en monteert die in de kast bij het Vermona filter. Gaatjes voor midi enzow. Sluit alles intern aan. Hoppa!

Heb je voor 355€ een midi enabled stereo filterbak met 24dB slope. Kost 2/3 van een Sherman. En klinkt ook anders.

Alternatief is een Oakley zelfbouw filtrix te scoren.
Tenminste, een doe het maar zelf pakketje. En daar een midi2CV op de schnocken.
http://www.oakleysound.co.uk/filtrex.htm
Setje parts voor 56UKP (plus verzenden)
Zelf de hele teringzooi in elkaar knutselen. Zal je wel richting de 200€ komen aan kosten.
Wel een 4 pole moog ladder filter.

Kant en klare alternatief is een Terratec (was vroeger MAM) warp 9.
12dB wasp filter. Maar naar ik mag aannemen gewoon mono maar wel midificeerd.
Wil je perse stereo ben je nog steeds 300€ kwijt. Maar als die net zo futloos als hun 303 kloon (nou ja kloon zou je het nog geeneens durven noemen) klinkt dan weet ik het zo net nog niet.

Ja hallo!

Welke dan?

Stel je pakt een Vermona DAF-1 filter.
Pakt er een Doepfer MCV4 bij. Sloopt die uit z'n kast en monteert die in de kast bij het Vermona filter. Gaatjes voor midi enzow. Sluit alles intern aan. Hoppa!

Als het zo simpel is als het klinkt zou ik die doen!

Druid

Komt tijd, komt geldt. :D

Komt tijd, komt geldt. :D

tegen woordig hebbie dus t befaamde mfb filter met step sequencer
met midi voor 180.- eu
ofso
lamaa zitten dus ; ...en ik heb de wasp si erg fetjes / vies ...zegmaar

Hi,

Ik heb de voorloper van die Oakley filtrex eens in elkaar gezet, de VCF-1.
Volgens mij klinkt dit ding helemaal fijn (vnl gebruikt als envelope follower controlled filter),
wat ook niet gek is want 't is een puik design (clone/interpretatie van Moog ladder) & als je dan volgens recept goede onderdelen gebruikt moet dat wat moois kunnen geven.

Maar voordat ik daar allerlei MIDI-CV spul voor ga plakken was ik eens benieuwd hoe dat ding zich klankmatig vergelijkt met kant & klare dingen als Electrix FilterFactory, Akai MFC42, MAM Warp9 etc...

... hangt hier nog ander volk rond wat een van die Oakleys eens heeft gebouwd ? En naast kant-&-klaar filters heeft gehoord ?

Grtn

Oakley Filtrex!
Wow, lijkt me een topfiltertje! Deze ga ik tijdens de wintermaanden maar eens bouwen.
Ben benieuwd naar de features van de nieuwe revisie die eind 2009 verschijnt.
Zou leuk zijn als je hem met bijv. een kenton pro solo kunt aansturen.
Ben benieuwd hoe hij zal klinken naast de Mutronics Mutator.

Ja helemaal fraai, steeds weer een ditje & datje erbij wat toch wel leuk is...

Die 2-pole/4-pole van de Filtrex is op de oer-VCF-1 makkelijk toe te voegen, maar
het stopt natuurlijk ergens...

Wist je natuurlijk al, maar die VCF of Filtrex niet echt een route voor een cheapo filter, als je 't goed wilt maken telt alles toch aardig op. Met name die SSM-ICs in de ladder, en zo waren er nog wat DG-switch-ICs... (wie weet heeft de Filtrex daar een economy truuk op?)

Maar een beetje winteravond mag natuurlijk best wat kosten ! ;)

Grtn

Oakley Filtrex!
Zou leuk zijn als je hem met bijv. een kenton pro solo kunt aansturen.

Ben (nog) niet zo bekend met MIDI-to-echte-Volten doosjes, maar zit je dan vast aan 128 freq-stappen ? Of hebben ze daar een andere route/controller/combinatie/whatever voor ?

Back