Cave Sessions: 1,5h live techno set

Luctae

syncopaat
Dag collega's,

Zoals @kobuz terecht suggereerde een goed idee om ff een appart draadje aan te maken. Beter om hier feedback te geven dan in mijn voorstel draadje. Dus voel je vrij om feedback te geven op mijn live set. Voor mijn gevoel ben ik het moment aan het naderen dat mijn brouwsels goed genoeg zijn om een start te maken met optreden (wanneer dat weer kan natuurlijk). Als je tips en op/aanmerkingen heb, waardeer ik het zeer als je die met me deelt;)

Over het algemeen weinig op aan te merken, maar denk dat je wel met je laag op moet passen. Ik heb het geluid hier een paar keer zachter gezet omdat de druk van het laag me echt te veel werd (heb hier een adam t10s staan). Ik durf niet te zeggen hoe zich dat vertaald naar de club, maar het viel me een stuk of 2 a 3 keer op. Verder vond ik dat het begin wat weinig 'drive' had, maar dat komt er op een gegeven toch goed in, dus goeie opbouw :). Laatste puntje van opbouwende kritiek, wat me ook meerdere keren opviel waren vrij abrupte overgangen. Ik denk dat je met wat fx/build/drop sound hier en daar de boel nog beter aan elkaar kan lijmen.

Maarrrrrr complimenten hoor, fijne set om te luisteren en zou hem graag een keer live zien :)

Klinkt wel lekker zeker gezien het feit dat het een liveset is maar het is wel steeds het zelfde soundje. Wat ik ook mis zijn de wat meer swingende elementen. Dus wellicht dat je jezelf zo gek kunt krijgen met een of twee nieuwe alter ego's wat meer contrasterende tracks in je set te krijgen. Bijvoorbeeld een droge en directe bassline + shuffelende drums stijl track waar dan langzaam die reverberende elementen uit en in kruipen van je huidige tracks. Of juist een meer sample driven alter ego er bij waardoor je je synths vrij houdt om overgangen te kunnen doen.

Maar super hoor, heel mooi dat je het kan en vakmanschap, ik denk dat dit zo op een feest kan waar liefhebbers van dit genre komen.

Over het algemeen weinig op aan te merken, maar denk dat je wel met je laag op moet passen. Ik heb het geluid hier een paar keer zachter gezet omdat de druk van het laag me echt te veel werd (heb hier een adam t10s staan). Ik durf niet te zeggen hoe zich dat vertaald naar de club, maar het viel me een stuk of 2 a 3 keer op. Verder vond ik dat het begin wat weinig 'drive' had, maar dat komt er op een gegeven toch goed in, dus goeie opbouw :). Laatste puntje van opbouwende kritiek, wat me ook meerdere keren opviel waren vrij abrupte overgangen. Ik denk dat je met wat fx/build/drop sound hier en daar de boel nog beter aan elkaar kan lijmen.

Maarrrrrr complimenten hoor, fijne set om te luisteren en zou hem graag een keer live zien :)
Fijn, dankjewel voor je opbouwende feedback. Wat betreft het laag, daar ben ik het mee eens. Op verschillende systemen viel me op dat het too much is... Bij ongeveer 4 of 5 track is dat neit in orde. Ik ben op dit moment de boel aan het nalopen met Voxengo Span en te finetunen. Soms hoor je het gewoon niet meer.

Wat betreft die overgangen... ook daar ben ik het mee eens. Dat is meters maken met het mixwerk. Ik heb wat overgangs elementen ingebouwd in de Digitakt, maar vaak vergeten toe te passen. Zit nog onvoldoende geïntegreerd in mijn mix workflow.

@Sto thx, tof dat je een bericht achter laat en geluisterd hebt!

Klinkt wel lekker zeker gezien het feit dat het een liveset is maar het is wel steeds het zelfde soundje. Wat ik ook mis zijn de wat meer swingende elementen. Dus wellicht dat je jezelf zo gek kunt krijgen met een of twee nieuwe alter ego's wat meer contrasterende tracks in je set te krijgen. Bijvoorbeeld een droge en directe bassline + shuffelende drums stijl track waar dan langzaam die reverberende elementen uit en in kruipen van je huidige tracks. Of juist een meer sample driven alter ego er bij waardoor je je synths vrij houdt om overgangen te kunnen doen.

Maar super hoor, heel mooi dat je het kan en vakmanschap, ik denk dat dit zo op een feest kan waar liefhebbers van dit genre komen.
Wat bedoel je met hetzelfde soundje? Of zit het m meer in de stijl/genre? Ik ben heel blij met je feedback, maar ben nog een beetje aan het puzzelen wat je precies wilt overbrengen. Het gaat je niet per sé om de geluiden zelf neem ik aan, wat daar zit volgens mij wel variatie in. Misschien kan ik me nog niet helemaal voorstellen op welke manier ik meer contrasterende tracks kan maken, die toch mijn eigen stijl behouden. Heb je misschien een voorbeeld(en) van wat je bedoelt?

Er is nog werk aan de winkel en ruimte voor ontwikkelen. Fijn dat jullie kritisch mee luisteren, dat helpt me om verder te komen!

p.s. wat voor mij erg inspirerend is, is Woo York. Dan heb je een beetje een idee in welk genre ik denk te vallen.

Ik heb wel eens vaker dat ik naar (oudere) tracks luister dat ik gewoon hoor dat ze in de zelfde studio zijn gemaakt met de zelfde instrumenten. Toendertijd was apparatuur duur en was er vaak één studio die door meerdere mensen gebruikt werd. Het zelfde speelt natuurlijk bij jouw tracks aangezien je steeds de zelfde bakken gebruikt, met de zelfde reverbs enzovoort. Wat je kunt doen is een track maken die uit één sampler komt waarbij de samples ook niet uit de andere machines komen en waarbij je de ingebouwde of zelfs prerendered FX gebruikt, deze klinkt dan anders qua sound. Bovendien geeft het je de ruimte om makkelijker te faden tussen de tracks die je wil draaien op je liveset, je kunt gewoon de kick uit track A weg draaien en die van B er in gooien maar je blijft wel gewoon doorgaan met de pad van track A. Halverwege B draai je A weg en begin je track C.

Maar los van de sound inderdaad ook een licht variërende insteek: Ik zelf maak bijvoorbeeld zo wel ITB als OTB gesequencete tracks en je doet gewoon andere dingen als je op een andere manier je melodieën en ritmes maakt. Veel artiesten gebruiken een ander alter ego om muziek met een andere insteek te maken. Bijvoorbeeld een meer funky drum/bass gedreven alter ego.

Haha ik moet zeggen dat Woo York ook wel heel erg in de zelfde sound blijft zitten!

Dit zijn voor mij de koningen van de techno liveset:

Je hoeft hun stijl(en) niet goed te vinden maar als je door de set heen skipt gaat het van early rave to soulful weer naar wat anders.

... in de zelfde sound blijft zitten!
Kan het zijn dat dit ook iets te maken heeft met een zekere signature sound, om het maar zo te noemen, wat binnen een genre/stijl hoort? Voorbeeld, ik hou van psytrance en de sound daarvan hoor je op een kilometer afstand bij wijze van spreken, bepaalde elementen blijven min of meer hetzelfde waarbij het niet veel uitmaakt wie het maakt of wanneer. Het evolueert dan ook maar langzaam. Persoonlijk denk ik dat het soms wel wat avontuurlijker mag, en het niet altijd binnen de lijntjes hoeft.

Kan het zijn dat dit ook iets te maken heeft met een zekere signature sound, om het maar zo te noemen, wat binnen een genre/stijl hoort? Voorbeeld, ik hou van psytrance en de sound daarvan hoor je op een kilometer afstand bij wijze van spreken, bepaalde elementen blijven min of meer hetzelfde waarbij het niet veel uitmaakt wie het maakt of wanneer. Het evolueert dan ook maar langzaam. Persoonlijk denk ik dat het soms wel wat avontuurlijker mag, en het niet altijd binnen de lijntjes hoeft.
Is juist niet psytrance de stijl met zo ongeveer 100 substijlen? Full on en weet ik het veel.

Is juist niet psytrance de stijl met zo ongeveer 100 substijlen? Full on en weet ik het veel.
Ja, dat klopt. Het is wat moeilijk om te omschrijven, maar wat het met elkaar gemeen heeft is een zekere sound dat je steeds terughoort bij al die substijlen. Het sonische pallet is wat dat betreft eigenlijk maar beperkt, qua basis.

Ik vond'm heel goed! Maar ik meen dat al geschreven te hebben in je introductie-topic. Doe zo verder kerel... je kunt misschien live gaan streamen. Succes,

Gloomy :)

Hey supervet man! Ja tuurlijk ben je goed genoeg om op te treden. De cave ziet er ook erg gezellig uit.
Ik heb geen kritiek, misschien nog wel een paar ideetjes. Het valt me op dat er altijd wel een melodie aanwezig is, voor mij mogen er ook stukjes tussen met alleen percussie als afwisseling/overgang. En wat misschien ook leuk is om wat geluidjes te hebben op de achtergrond, die je nauwelijks hoort, om zo een extra laagje detail te creëren. Maar hij is al erg leuk zoals hij is!

Haha ik moet zeggen dat Woo York ook wel heel erg in de zelfde sound blijft zitten!

Dit zijn voor mij de koningen van de techno liveset:

Je hoeft hun stijl(en) niet goed te vinden maar als je door de set heen skipt gaat het van early rave to soulful weer naar wat anders.

Nu begrijp ik wat je bedoelt, dankjewel voor je verduidelijking! Ik ga je zienswijze meenemen in mij achterhoofd de komende tijd. Ik kan je volgen als je zegt dat meer variatie binnen het genre interessant is. Ik vind het ook erg knap wat die gasten doen in de video die jij postte. Het past alleen niet helemaal bij mij en wat ik voor ogen heb. Als ik zelf een feestje bezoek ga ik eigenlijk ook wel naar een specifiek (sub)genre. Melodic techno is wat ik zelf graag luister, op dans én graag maak. Ik wordt er rustig van, krijg focus en heb toch iets om op te letten. Daarnaast denk ik (nog) niet dat ik kan wat die lui in het filmpje kunnen. Maar om elementen van subgenres toe te voegen, dat is een idee waar ik wél wat mee zou kunnen. Dus bedankt Bikkel:)

@e-Gloomy-nations Yes you did... maar tof dat je hier nog ff langs komt!

@SB-SIX Dankjewel man, dat zijn mooie woorden. Ik vind de techno die jij maakt altijd van hoge kwaliteit, dus dat heeft extra waarde voor mij. Goede ideeen... de eerste is heel makkelijk op te lossen, heeft gewoon te maken met hoe ik op en af bouw. Het stomme is dat ik me regelmatig voor neem om meer 'kale' stukken te spelen. Ik probeer te zorgen voor een goede groove, ook zonder de melodische sectie, dus dat zou er best mogen wezen...!

Geluidjes op de achtergrond ga ik ook wat mee doen. Ik heb nog wel wat ruimte vrij op de digitones over het algemeen, daar kan best wat earcandy geprogrammeerd worden. Ik overweeg ook om een sample player met iphone/ipad te integreren. Samen met de eerder tip om transitie geluiden te gebruiken, denk ik dat het allemaal net wat meer af voelt.

Ik ben benieuwd naar je vorige set! Maar ga vooral niet eerst weer poetsen voordat je gaat proberen ergens op te treden, het is gewoon goed genoeg, hier mee moet je de bühne op.

Met vorige bedoel je volgende neem ik aan? Nee ik ga niet veel poetsen/veranderen. Hier en daar wat puntjes op de i, thats it. Dankjewel voor je opbouwende bijdragen!

wat voor muziek maak jij? Heb je wat online?

Fijn, dankjewel voor je opbouwende feedback. Wat betreft het laag, daar ben ik het mee eens. Op verschillende systemen viel me op dat het too much is... Bij ongeveer 4 of 5 track is dat neit in orde. Ik ben op dit moment de boel aan het nalopen met Voxengo Span en te finetunen. Soms hoor je het gewoon niet meer.

Wat betreft die overgangen... ook daar ben ik het mee eens. Dat is meters maken met het mixwerk. Ik heb wat overgangs elementen ingebouwd in de Digitakt, maar vaak vergeten toe te passen. Zit nog onvoldoende geïntegreerd in mijn mix workflow.

@Sto thx, tof dat je een bericht achter laat en geluisterd hebt!

Wat bedoel je met hetzelfde soundje? Of zit het m meer in de stijl/genre? Ik ben heel blij met je feedback, maar ben nog een beetje aan het puzzelen wat je precies wilt overbrengen. Het gaat je niet per sé om de geluiden zelf neem ik aan, wat daar zit volgens mij wel variatie in. Misschien kan ik me nog niet helemaal voorstellen op welke manier ik meer contrasterende tracks kan maken, die toch mijn eigen stijl behouden. Heb je misschien een voorbeeld(en) van wat je bedoelt?

Er is nog werk aan de winkel en ruimte voor ontwikkelen. Fijn dat jullie kritisch mee luisteren, dat helpt me om verder te komen!

p.s. wat voor mij erg inspirerend is, is Woo York. Dan heb je een beetje een idee in welk genre ik denk te vallen.

Echt Bodzin achtige set erg nice!

Back