Dan is er ook shimmer, wanneer het geluid letterlijk glinsterd in het hoog wat je als zilver/wit kan waarnemen.
Deze herken ik, maar mijn eigen synesthesie lijkt meer vorm/gevoel gebaseerd te zijn. Alles heeft een
vorm, die ik kan visualiseren, zelfs zaken die normaliter abstracte concepten zijn. Dan heb ik het overigens niet over de echte, fysieke vorm van zaken. Neem bijvoorbeeld een random letter, "L", heeft natuurlijk de vorm van twee streepjes die loodrecht op elkaar staan, maar voor mij is er ook een extra vorm die altijd dezelfde is voor die letter maar er meer uit ziet als een soort wolkje met uitsteeksels (interessant genoeg is dit wel taal-afhankelijk, Engels geeft iets andere vormen dan Nederlands). Nadenken over dingen is als spelen met een blokkendoos, op een gegeven moment past alles correct in elkaar en dan heb ik een bruikbare oplossing. Het is super-handig.
Het heeft ook nadelen, zo maken bepaalde kleuren en patronen mij misselijk, bv. de blauwe kleur van de vloerbekleding vroeger bij de Free Record Shop, en sommige repetitieve patronen in geperforeerde metalen platen die ze soms als afrastering gebruiken.
Voor muziek zie ik dus bij sommige hoge tonen felle witte flitsen. Geel, rood en blauw heb ik soms ook. Blauw is zeer sterk geassocieerd met innerlijke rust, rood/geel eerder het tegenovergestelde. Noten verschijnen op een soort lijn die van links naar rechts loopt (laag links, hoog rechts). Voor zover ik kan uitmaken heb ik geen absolute pitch (ik kan geen noten benoemen die ik hoor), maar ik kan de noten wel perfect plaatsen op mijn notenlijn.
Geschiedenis, gebeurtenissen, etc. verschijnen ook op zulke lijnen. Cijfers en datums echter niet, alhoewel ik wel soms direct het antwoord weet op een som zonder ooit te hebben gerekend. Ik heb een heel goed richtingsgevoel, met een soort 3D kaart in mijn hoofd (inclusief gebouwen etc.). 1 keer ergens langslopen is genoeg om later mijn weg weer te vinden. Dromen zijn ook heel erg visueel.
En weer terug naar de muziek: Tekst zingt (en schrijven over dit soort dingen maakt mij heel happy

).