Hoe doe je aan releaseplanning en promotie? Deel je tips

bombario

Gepokt en gemazeld
@Nightly Build startte alweer 3 jaar terug een prima topic over het uitbrengen van je muziek bij een label. Daar heb ik nu een vervolg op: hoe doe je aan releaseplanning en promotie?

Ons lokale poppodium Hedon Zwolle organiseert maandelijks een workshop voor jonge muzikanten. Gisteren sprak iemand van een boekingskantoor over releaseplanning en promotie. Dat was heel interessant en ik deel wat ik heb onthouden. Heb je aanvullingen? Voeg ze toe!

- Kijk strategisch naar je releases. Elke single is een kans. De promotor noemde dat een 'waterval' van releases zodat je zichtbaar en relevant blijft.

- Vaak kijken zij verder dan een jaar: wanneer zijn grote festivals, wanneer leggen festivalorganisatoren artiesten vast, wat zijn interessante themaweken etc. Ze zijn dus constant op zoek naar haakjes en daar plannen ze releases omheen.

- Wees zo vaak mogelijk zichtbaar. Als voorbeeld noemde hij een 6 track EP. 5 nummers brengen ze in aanloop naar de EP-release uit als single. Dat is 5 keer aandacht en 5 keer kans op een Spotify-playlist. Op de EP zelf staat dus feitelijk maar een nieuw nummer.

- Idem voor videoclips. Ze benadrukten het belang van zichtbaarheid ná de release. Anders slaat je single meteen dood. Snippets van de videoclip deelden ze vaak een week later.

- Pre-saves zijn pas interessant vanaf 1000 inschrijvingen. Zit je daaronder? Focus dan vol op Volgers, die zien je nieuwe nummer dan vanzelf voorbij komen.

- Voorbereiding is cruciaal. Zorg dat je masters, artwork en assets klaar staan vóórdat je naar buiten treedt. Bij hun lagen singles soms wel een jaar op de plank.

- Heb bij voorkeur ook een tweede en derde single klaarliggen, mocht je momentum krijgen.

- Een leuke casus ging over de Nederpopband Politie Warnsveld. Ken je ze niet? Check ze, live zijn ze echt goed.

In maart 2027 verschijnt hun debuutalbum en die nemen ze pas in september op. Met voldoende singles in aanloop naar de release komen ze in tijdnood. Daarom bedachten ze wat leuks. Je kunt het debuutalbum tijdens de releasetour in het voorjaar van 2027 al op vinyl kopen. Exclusief voor concertbezoekers. Nadat de tour voorbij is verschijnt het volledige album pas op streamingplatforms.

- Ook deelde een beroepsmuzikant zijn ervaringen. Hij hamerde vooral op consistentie en volhouden. Zorg dat je een 'sterk merk' wordt en bouw dat uit, steeds een stapje verder en met de juiste mensen om je heen.

---

Dit zie ik mezelf dit leven allemaal niet meer doen 😄 Maar het was interessant om bij te zijn en te horen hoe de bizz werkt.

Ik heb ook nog een foto gemaakt van de releaseplanning van een dancelabel. Voor de liefhebbers.

En oh ja, heb je aanvullingen? Deel ze.

P.S. Vind je dit allemaal maar commercieel en totaal niet artistiek? Eens! Skip dan door naar een ander draadje.

1772526059904.png

Laatst gewijzigd:
Hier is de link naar mijn topic over releases uitbrengen op bestaande labels:

Eerlijk gezegd doe ik zelf niet zo veel aan promotie zoals sommige artiesten die video's maken over hoe ze de song gemaakt hebben al dan niet gedeeld op websites zoals patreon.

- Ik kondig de release aan op Instagram, soms met een gedeelde 'collaborator' van het label.
- ik zet de release op mijn SoundCloud pagina met een buy link naar de release waarna ik het via repostexchange promote.
- ik maak DJ Top 10 lijstjes op Traxsource als de release daar een promo heeft. Daar link ik releases van labels waar ik eerder een release had. Zij zullen dan vaak jouw release ook opnemen in hun top 10 lijstjes. Beatport heeft ook DJ lijstjes maar die website draait niet goed op Macs dus dat laat ik voor wat het is.
- ik maak altijd een pitch op de artist pagina van Spotify een paar weken voordat het op Spotify verschijnt. Dan kan de release op verschillende curated playlists van Spotify verschijnen.
- als de release uit is op de streaming platforms bied ik het aan bij verschillende playlist curators.

Wat niet aan te raden is is om te betalen voor promotie. De kans is dan groot dat je release op een 'botted' playlist terecht komt.
Met name Spotify kan dan om die reden je release verwijderen. Sommige labels kunnen daarna ook nog hun geleden schade op jou verhalen.
Er zijn websites zoals artist.tools waarmee je kan zien of een playlist botted is of niet.

Laatst gewijzigd:
Back