MKS-50 voices hangen / VCA sluit niet volledig

Rvooh

Gepokt en gemazeld
Sommige patches (bijna allemaal, ook presets zo lijkt) op de Roland MKS-50 lijken altijd een geluid te geven.. Zoals een midi noot die vast zit, of een VCA die niet sluit.
Het is stiller dan een gewone noot, maar luid genoeg om het te horen.
Het is niet de chorus.

Ik kom er gek van want is enorm storend.

Reeds vanalles geprobeerd qua envelopes anders instellen, maar ik snap het niet direct

Opnames in bijlage:
- via programchange loop ik een minuut lang door de geluiden, in de achtergrond hoor je:

- ter vergelijk speel ik 1 noot:

Kent iemand dit probleem?
Lijkt me toch niet normaal.. Maar zover ik weet zijn voices die kapot gaan op een MKS-50 / AlphaJuno iets waar ik nog nooit van gehoord heb

Heb de test modus gevonden in de service manual.. Maar geraak er voorlopig niet wijzer uit.
Lijkt alsof alle voices het wel doen en is moeilijk te achterhalen of sommige het meer hebben dan andere.

Ik kwam laatst toevallig tegen midi ‘active sensing’ aan (aangezien dat gefilterd staat in mn midi bak wilde ik weten wat dat is). Als een midi device die dat ondersteunt een dergelijk bericht ontvangt dat verwacht ie dat als er geen ander midi signaal is. Zou best kunnen dat kan leiden tot hangende noten (heb ik ook op mn Yamaha ry-30)

Hmm ik heb alles aan Unitor/AMT-8 hangen waar Active Sensing standaard uit wordt gefilterd. Mijn RY-30 nog nooit weten vastlopen dus dat zal wel snor zitten..
Denk dat het niets met Midi te maken heeft, is zodra je hem aanzet dat hij begint te "dronen"

Gebeurt dit ook als je de MIDI in kabel los hebt?
Hoor je het uit zowel de linker als de rechteruitgang?
Hoor je het uit de koptelefoon?

Het zullen idd niet de VCF/VCA ICs, eerder het companding circuit

Hoor je het nog steeds als je de oscillatoren en de noise compleet mute? Als je een nieuwe patch instelt, dronen alle oscillatoren dan ook meteen de nieuwe patch? Verandert het dronen als de laatst aangeslagen noot met de laagst mogelijke velocity is gespeeld terwijl de VCA envelope op velocity reageert?

> Hoor je het uit zowel de linker als de rechteruitgang?
ja

> Als je een nieuwe patch instelt, dronen alle oscillatoren dan ook meteen de nieuwe patch?
ja, zelfs direct na power-on

>Verandert het dronen als de laatst aangeslagen noot met de laagst mogelijke velocity is gespeeld terwijl de VCA envelope op velocity reageert?
euh dat kan ik even niet zegge, maar ja, het dronen verandert naargelang de laatste gespeelde noot, afhankelijk van voice stealing, en is min of meer op alle voices (moeilijk te zeggen of het erger is op de ene dan op de andere, ik zie niet echt een manier om voices integraal te disablen)

Maar als je een patch waarbij alle oscillatoren en noise op 0 staan maakt, is het dan weg? Kortom: lekken de DCO's direct naar de out of gaat het wel braaf door de osc mixer heen voordat het uit de VCA lekt?

Volgens mij klinken de filters wel door, alles klinkt steeds anders als hij door de patches heen scrollt, alsof de VCA/VCF niet helemaal sluiten aan het einde van de release. Een offset dingetje?

Klinken akkoorden door of alleen een enkele noot?

bedankt allemaal om mee te denken, ik zit in de studio nu dus kan de onbeantwoorde vragen antwoorden:

Gebeurt dit ook als je de MIDI in kabel los hebt?
ja, zelfs als ik hem uitzet en terug aan, zonder MIDI kabel erin, is het er meteen
Hoor je het uit de koptelefoon?
ja
Hoor je het nog steeds als je de oscillatoren en de noise compleet mute?
nee dan is het weg. alle osc lekken door, zelfs de sub meen ik te horen
Klinken akkoorden door of alleen een enkele noot?
akkoorden zo lijkt, moeilijk te zeggen of het echt alle 6 voices is, maar zeker meer dan 2

Hij lijkt tot en met de VCF compleet normaal te werken. Dan hou je env VC en commander over. Commander is global terwijl Env per voice is en Dan zou dat spontaan met meerdere tegelijk moeten gebeuren. @vinnieq heeft denk ik gelijk.

Back