paar noobie vragen

Beginnernoob

Nieuwkomer
hallo allemaal ,
ik ben echt nog super noob dus sorry voor deze noob vragen , maar ik wil het graag leren
dus door jullie antwoorden waar mijn dank voor zal ik verder komen .,
Mijn excuses voor als het in verkeerde topic zou geplaatst zijn.

1 . Ik heb me altijd afgevraagd hoe komt een avicci of Hardwell,garrix aan hun akkoorden? of hoe komen jullie eraan?
verzin je die gewoon zelf ? of kun je gewoon akkoorden van een plaat pakken en die dan beetje aanpassen?
2. stel ik vind op sample cd een leuke melodie die ik wil gebruiken in fl loops , hoe kom ik er achter welke akkoorden er gebruikt zijn in die melodie?
3. weet iemand misschien goede tutorial voor fl loops waar het gewoon stap voor stap in het Nederlands word uitgelegd?

hallo allemaal ,
ik ben echt nog super noob dus sorry voor deze noob vragen , maar ik wil het graag leren
dus door jullie antwoorden waar mijn dank voor zal ik verder komen .,
Mijn excuses voor als het in verkeerde topic zou geplaatst zijn.

1 . Ik heb me altijd afgevraagd hoe komt een avicci of Hardwell,garrix aan hun akkoorden? of hoe komen jullie eraan?
verzin je die gewoon zelf ? of kun je gewoon akkoorden van een plaat pakken en die dan beetje aanpassen?
2. stel ik vind op sample cd een leuke melodie die ik wil gebruiken in fl loops , hoe kom ik er achter welke akkoorden er gebruikt zijn in die melodie?
3. weet iemand misschien goede tutorial voor fl loops waar het gewoon stap voor stap in het Nederlands word uitgelegd?
1. Hoe anderen eraan komen, geen idee. Alle akkoorden zijn al verzonnen. Als je bedoelt hoe akkoorden zijn opgebouwd, kan bijvoorbeeld een akkoorden boekje (al dan niet digitaal) helpen. Als je bedoelt hoe je akkoorden kiest voor een nummer kan het helpen je te verdiepen in harmonieleer. En ja, natuurlijk kan je een akkoordenschema (reeks akkoorden) van een ander gebruiken en aanpassen. Origineel is anders maar aan de andere kant zou het zomaar kunnen zijn dat iedere mogelijke combinatie al een keer gebruikt is en dat het dus sowieso niet origineel is.
2. Grondtoon bepalen. Toonsoort bepalen (naspelen) en van daaruit nagaan welke akkoorden zijn gebruikt (met bijvoorbeeld hulp van een akkoorden boekje)
3. Ik niet.

Er zijn plugins zoals Scaler bijv die audio analyseren en dan vertellen welke akkoorden erin zitten.
Dat gaat natuurlijk niet met drukke passages met allerlei instrumenten maar als het een rustig stukje is dan kan het.

Maar zoals @M01C het zegt; da's de manier waar je wel het meeste van leert natuurlijk.
Koop een simpel midikeyboard en begin met wat simpele oefeningen en zo ga je steeds verder, hier op youtube hoe je op FL allerlei akkoorden in dance kan maken;

Hier Martin Garrix tricks;

Hier Scaler

Sommige daws hebben ook chord detection zoals Studio One, hier bij 1.30 kan je het zien;

Voor al dit soort vragen is youtube je vriend. :)

Laatst gewijzigd:
Wat krautrock ook al zegt, bekijk scaler eens. Niet alleen voor het detecteren van akkoorden, maar ook voor het samenstellen van eigen akkoordprogressies, inzicht in akkoorden van andere artiesten, en hulp bij muziektheorie. De vst is maar een paar tientjes, en er zitten ook nog een paar leuke geluiden in.

weet er iemand misschien hoe de plugin heet die je helpt met de juiste noten kiezen in fl studio?
Alleen jij weet welke de juiste noten zijn omdat jij bepaalt hoe de muziek moet klinken.
Voor de rest zoals al eerder gezegd; youtube is je vriend en verdiep je eerst maar 'ns in een plugin zoals Scaler dan had je het antwoord al geweten.
Behalve als je een supernoob wilt blijven zoals nu en geen enkele moeite wil doen, dan kan je allerlei vragen hier stellen maar ik denk dat forumleden je niet van alles gaan voorkauwen als je niet zelf een beetje je best doet om je te verdiepen in het een en ander.

Back