FM leren

rœl

Stamgast
Ik ben FM-synthese binnen Kurzweil VAST aan het leren door het programma Backdraft (volgens mij oorspronkelijk een PC4-program) te reverse-engineeren.

Ik heb het FM-gedeelte inmiddels 1:1 op mijn Forte7 nagebouwd, inclusief de envelopes van de operators, en kan daarmee het oorspronkelijke geluid reproduceren. Nu wil ik een stap verder gaan: systematisch steeds één parameter tegelijk veranderen en leren om te horen én te voorspellen wat die verandering doet in relatie tot de FM-topologie.

In het bijzonder ben ik geïnteresseerd in de interactie rond Operator 4 in Algorithm 19, waar de relaties tussen carriers en modulators, in combinatie met feedback, het resultaat een stuk minder intuïtief maken dan bij een eenvoudige FM-configuratie met twee operators. Volgens mij kan dit allemaal ook 1 op 1 op een DX7 of welke andere programmeerbare FM synth, dus ben je anti Kurzweil ofzo, mag je ook tips geven!

Is er een goede manier om zo'n analyse aan te pakken? Zijn er bepaalde FM-experimenten, parameter-sweeps of programmeeroefeningen die jullie zouden aanraden om deze interacties daadwerkelijk te leren horen, in plaats van ze alleen wiskundig te begrijpen?

Ik ben dus niet op zoek naar een uitleg van wat FM is — ik probeer juist een oor te ontwikkelen voor waarom dit specifieke FM-netwerk klinkt zoals het klinkt.

Ik vind het wel handig om in een FM algoritme alle operators op volume 0 te zetten, dan de 'onderste' operator aanzetten zodat je de basistoon krijgt en dan steeds een operator 'indraaien' en met de envelopes en pitch etc. gaat spelen. Dan hoor je direct het effect. Het nadeel van 6-op FM is dat je veel permutaties hebt, dit is bij een 4-op wat makkelijker. Maar het principe is hetzelfde.

Dat zou goed kunnen, want ik kon er verder niets over vinden.

Wat het oefenen van het oor betreft zou ik proberen of ik zuiver op mijn gehoor afgaande de vorm van het frequentiespectrum van gegenereerde geluiden zou kunnen inschatten.

Met het gratis programma Dexed (Mac/PC/Linux, alleenstaand en ook VST) kan je alles wat een DX7 kan.

Of, als je liever hardware hebt: voor ongeveer €60 heb je bij Aliexpress een M Vave FM-1.
(zelf heb ik er ook 1)

Voor beide vind je online duizenden presets.

De voorbeelden in hoofdstuk 5 en 6 in deze PDF hebben mij enorm geholpen met FM leren. SY Programming
Er bestaat ook een soort DX7 bijbel met allerlei voorbeelden van sounds op een FM synthesizer, maar ik kom niet op de naam.
Edit: Gevonden :) BasicFM

Laatst gewijzigd:
Waauw, thanks! Ik geloof dat een SY uitgebreidere FM heeft dan mijn Kurzweil, maar ik ga dit zeker lezen allemaal. Ik ben dus niet op zoek naar synths, mijn Forte kan meer dan ik kan ontdekken in één leven, dus puur advies over programmeren. Backdraft is inderdaad een Kurzweil (PC4?) geluid. De tip om de carriers een voor een te voeren met de modulators is goud! Dank aan allen!

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik vind het wel handig om in een FM algoritme alle operators op volume 0 te zetten, dan de 'onderste' operator aanzetten zodat je de basistoon krijgt en dan steeds een operator 'indraaien' en met de envelopes en pitch etc. gaat spelen. Dan hoor je direct het effect. Het nadeel van 6-op FM is dat je veel permutaties hebt, dit is bij een 4-op wat makkelijker. Maar het principe is hetzelfde.
Ergens vind ik het (nu nog, wellicht is dit ‘beginnersinzicht’) jammer dat je FM algoritmes niet zelf kan bouwen, dan zou ik bijvoorbeeld alg 19 kunnen bouwen zonder dat feedbackloopje. Maar de 100 Yamaha ingenieurs hebben de algoritmes blijkbaar bedacht door muzikaal te experimenteren, rekening houdend met de (ook nog met de jaren toenemende) rekenkracht. Feedback is blijkbaar door Yamaha bedacht, en niet door Chowning.

Ik ga Naps experiment vanavond eens doen. Ben benieuwd!

Ergens vind ik het (nu nog, wellicht is dit ‘beginnersinzicht’) jammer dat je FM algoritmes niet zelf kan bouwen
Er zijn FM (soft)synths waarin dit wel kan, zoals Native Instruments FM8. Op de Waldorf Iridium en Quantum zou dit ook mogelijk moeten zijn, maar heb ik zelf nog nooit geprobeerd.

Ergens vind ik het (nu nog, wellicht is dit ‘beginnersinzicht’) jammer dat je FM algoritmes niet zelf kan bouwen, dan zou ik bijvoorbeeld alg 19 kunnen bouwen zonder dat feedbackloopje.
Nou heb ik al heeeeeel lang geen FM synths meer geprogrammeerd dus mijn brein kan wat foggy zijn, maar als je de feedback op 0 laat staan, krijg je toch een identieke sound als dat je hem uit het algoritme zou halen?

Nou heb ik al heeeeeel lang geen FM synths meer geprogrammeerd dus mijn brein kan wat foggy zijn, maar als je de feedback op 0 laat staan, krijg je toch een identieke sound als dat je hem uit het algoritme zou halen?
Volgens mij wel ja. 0 feedback = geen feedback.

Ik vind het idee van fm als een subtractieve synth benaderen wel goed.
Zo maak je 2 twee oscillators.
Bv 1 van 2 ops en een derde voor de modulatie.

Dan maak je bv een tri of square wave met twee ops.
Gebruik je de envelope depth om het filter te openen.

FM8 is daar wel handig voor.

Dus met 3 ops dan leren om alle 1 vco sounds te maken.

Wow, ik voel me nu best dom, haha! Ja jullie hebben volkomen gelijk!

Ga ik vanavond uitproberen! Leuk dit

Ik vind het idee van fm als een subtractieve synth benaderen wel goed.
Zo maak je 2 twee oscillators.
Bv 1 van 2 ops en een derde voor de modulatie.

Dan maak je bv een tri of square wave met twee ops.
Gebruik je de envelope depth om het filter te openen.

FM8 is daar wel handig voor.

Dus met 3 ops dan leren om alle 1 vco sounds te maken.
Hier ga ik even voor zitten, het concept hiervan heb ik gelezen, al heb ik met mijn Forte de mogelijkheid om te kiezen tussen 3 golfvormen (ten opzichte van alleen sinus in de DX) en zelfs nog alle samples kan voeren aan de FM keten, en in VAST kan implementeren ... de mogelijkheden zijn schier eindeloos. Het concept van op deze manier "kopiëren in FM" staat me wel aan om goed inzicht te krijgen in de "taal" FM. Dank voor de suggestie. Dit wordt wel een hele studie, maar daar is het me ook om te doen!

FM met samples kan leuk zijn, maar voegt nog een flinke laag onvoorspelbaarheid toe. Het is vaak ook gewoon niet mooi.

Het voordeel van de simpele golfvormen is dat je nog vrij makkelijk kunt beredeneren wat er gebeurt, naarmate de golfvormen complexer worden geldt dat ook voor het effect op het geluid. Als je het verschil snapt tussen een carrier en een modulator en in het algoritme begrijpt welke operator welke rol daarin heeft (en dus welk effect het veroorzaakt), ben je al een heel eind.

Ik heb ooit een module gemaakt rond een Yamaha YMF262 fm chip gebouwd waarbij je in real-time registers kan veranderen.

Attachments

• yamaha_ymf262.pdf
    9,1 MB · Bekeken: 4
Dat ben ik volledig met je eens! Ik zie de mogelijkheid om samples door het hele systeem te jagen als een gimmick, een effect, in ieder geval vooralsnog. Ook in de virtual analog-hoek vind ik het 't mooist (en vooralsnog nuttigst) om met simpele bouwstenen te werken en de expressie vanuit het systeem te laten ontstaan, en niet vanuit de sample. Ik droom over een (FM?) piano die ik zo naar mijn hand zet dat ik er net zo expressief op kan spelen als een echte Rhodes. En dan nog met gebruik making van aftertouch? Nou ja, dat lijkt me dus heerlijk. En er dan nog op leren spelen. Dan heeft zo'n digitale synth met erg fijne toetsen en veel controllers echte meerwaarde.

(INmiddels komt de post van Grumble binnen: heel cool!)

Ik heb ooit een module gemaakt rond een Yamaha YMF262 fm chip gebouwd waarbij je in real-time registers kan veranderen.

Registers?
Bedoel je dat je eigenlijk een soort preset naar de chip stuurt door de code die chip aanstuurt te veranderen?

Back