verkleuring van plastic toetsen/casing: erger bij goedkope synths of gewoon eigenschap van kunststof?

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Ja dat vroeg ik me af. In de jaren 80/90 vergeelden de computer behuizingen al.. Iedereen kent wel de gele Atari ST's. Dat was toen misschien omdat de techniek minder ver was.

Maar mijn Akai lpk-25 keyboardje heeft ook wat vergeelde toetsjes terwijl hij nooit in de zon staat. Geeft op zich niet zo want het was een goedkoop ding. Maar is dit vergeling effect nu erger bij goedkope synths vanwege lagere kwaliteit kunsstof? Of is dit exact hetzelflde bij duurdere apparatuur? Gaat je dure > 1000,- dezelfde verkleur fase in?

Er zijn geen garanties. Moogs die plakken opzij en gele toetsen hebben kwamen ook redelijk recent voorbij... oa sub phatty. En zijn oudere broer. Lijkt me eerder afh vd batch keys die ze inkopen.

Vraag me af of het altijd iets te maken heeft met duur of goedkoop. Een behoorlijke stap lager dan een synth, heb hier een Casio keyboardje staan uit ca. 1992, de toetsen zijn nog keurig wit. Nou ja, sommigen zijn zwart, dat wel. Maar dat schijnt zo te horen, heb ik me laten vertellen.

de toetsen zijn nog keurig wit. Nou ja, sommigen zijn zwart, dat wel. Maar dat schijnt zo te horen, heb ik me laten vertellen.

die zwarte toetsen daar hoef je je geen zorgen over te maken, dat is bij mijn Akai ook zo. En ik ben er vrij zeker van dat dat al zo was toen ik hem nieuw kocht..

Ja dat vroeg ik me af. In de jaren 80/90 vergeelden de computer behuizingen al.. Iedereen kent wel de gele Atari ST's. Dat was toen misschien omdat de techniek minder ver was.

Maar mijn Akai lpk-25 keyboardje heeft ook wat vergeelde toetsjes terwijl hij nooit in de zon staat. Geeft op zich niet zo want het was een goedkoop ding. Maar is dit vergeling effect nu erger bij goedkope synths vanwege lagere kwaliteit kunsstof? Of is dit exact hetzelflde bij duurdere apparatuur? Gaat je dure > 1000,- dezelfde verkleur fase in?
Het fijne weet ik er uit mijn hoofd even niet van, maar het heeft te maken met een bepaalde samenstelling van grondstoffen die maken dat het plastic onder invloed van licht verkleurd.
Het is dus niet met alle plastics zo.

De transportknoppen op een Motif XS vergelen (helaas) ook. Niet echt het goedkoopste instrument zullen we maar zeggen :engel:

tja ik vraag ook het omdat ik naar een homekeyboard, of een midi keyboard aan het kijken in de < 200,- prijsrange.. Zou toch een beetje jammer zijn als die snel vergelen omdat ze 'budget' zijn..

Denk dat een duurder homekeyboard/midi-keyboard geen garantie is dat het niet zal gebeuren. Wat ik ervan begrijp is dat licht, en vooral direct zonlicht vanwege UV een belangrijke oorzaak is dat je dit krijgt. Kennelijk ook hoge temperaturen en vochtigheid. Persoonlijk zou ik om die reden alleen geen duurder instrument kopen, maar het wel afdekken tegen licht als ik het niet gebruik. Denk dat je het proces dan al behoorlijk kan vertragen. En ook niet neerzetten vlakbij de kachel of verwarmingsradiator.

Ik heb geen enkel keyboard dat geel wordt. Geen enkel. Kijk eens naar een pcr300 of zo? Goed gerief.

Volgens mij ligt het echt aan de samenstelling van het plastic, al zullen omgevingsfactoren waarschijnlijk wel meespelen bij de snelheid van verkleuring. Ik weet voorbeelden van relatief jonge keybeds die last hebben van vergeling terwijl ze nooit in direct zonlicht hebben gestaan, maar ook keyboards uit de jaren 80 en 90 die nog net zulke witte toetsen hebben als toen ze uit de fabriek kwamen zonder dat er speciale aandacht aan is besteed. En ik heb ook niet echt het idee dat dit met de prijsklasse van het instrument te maken heeft.

ik heb dit met een Korg Kingkorg, die ik toch niet goedkoop noem; enige keyboard die verkleuring heeft, dacht er al is aan om mischien nieuw keybed op te zetten maar vind geen verkoper/plaatser.

Er zitten in plastics verplicht brandvertragende stoffen, en die verkleuren onder invloed van uv straling. Duurdere merken zullen dit dus ook hebben.
Het zou kunnen dat ze tegenwoordig betere brandvertragers hebben die niet verkleuren. Dus misschien zullen sommige modernere spullen kleurvaster zijn.

Ik heb Legosets van 25 jaar oud met witte blokken. De set is al die tijd gemonteerd geweest. De ene blok is nog spierwit, de naastliggende blok is vergeeld. Het heeft in dit geval niks te maken met UV want die was voor beide blokken identiek (en als er al een verschil was dan zeker niet exact op de rand tussen beide blokken). De grove samenstelling van het plastic moet ook identiek zijn. Dus welk verschil er is waardoor de ene verkleurt en de andere niet...geen idee, maar blijkbaar kan het om iets subtiel gaan dat toch een groot verschil geeft na x jaren.

Nu heeft mijn zoontje vandaag een berk gemaakt met al die witte blokken in 50 shades of white, en dat werkt zeer realistisch. Ieder nadeel hep ze voordeel...

Ik heb Legosets van 25 jaar oud met witte blokken. De set is al die tijd gemonteerd geweest. De ene blok is nog spierwit, de naastliggende blok is vergeeld. Het heeft in dit geval niks te maken met UV want die was voor beide blokken identiek (en als er al een verschil was dan zeker niet exact op de rand tussen beide blokken). De grove samenstelling van het plastic moet ook identiek zijn. Dus welk verschil er is waardoor de ene verkleurt en de andere niet...geen idee, maar blijkbaar kan het om iets subtiel gaan dat toch een groot verschil geeft na x jaren.

Nu heeft mijn zoontje vandaag een berk gemaakt met al die witte blokken in 50 shades of white, en dat werkt zeer realistisch. Ieder nadeel hep ze voordeel...

Laatst ook gehad met een synth, sommige toetsen waren vergeeld en andere niet. Dus dan kan het denk ik niet aan UV liggen. Misschien iets te maken met vocht?

Tijdens de fabricatie dan reeds, want het lijkt me niet dat enkele klaviertoetsen of enkele legoblokken uit dezelfde set een andere vochtomgeving hebben gedurende hun leven.

Tijdens de fabricatie dan reeds, want het lijkt me niet dat enkele klaviertoetsen of enkele legoblokken uit dezelfde set een andere vochtomgeving hebben gedurende hun leven.

Bij mij ontstond het later. Sommige willekeurige toetsen bleven gewoon wit en andere werden geel na een aantal jaren.

Bij mij ontstond het later. Sommige willekeurige toetsen bleven gewoon wit en andere werden geel na een aantal jaren.
Kan me inderdaad niet goed voorstellen dat het komt door de omstandigheden bij jou (of dat nu licht, temperatuur, vochtigheid, of iets anders is). Misschien dat bij de fabricage de toetsen gemaakt zijn uit verschillende batches van het plastic, waardoor ze onderling net iets van elkaar verschillen qua samenstelling, oid? Net als bij de Legoblokjes is het een merkwaardig fenomeen.

Mijn Sub37 heeft ook echte gele tanden. Die is toch niet zo heel erg oud. Er zijn zelfs heel veel Sub37's die er last van hebben. Waarvan sommigen in studio's zonder daglicht of onder een cover staan.
Ik heb van Moog een nieuw subsequent keyboard gekregen, die als het goed is van een betere plastic soort gemaakt.

Ja het intrigeert mij ook. Er kan echt niet veel verschil zijn tussen het materiaal of de productie van de legoblokjes die in eenzelfde set zijn gebruikt. En Lego is hoge kwaliteit kunststof en met strakke productie, daar ligt het ook niet aan. Nu is het wel zo dat het grondmateriaal, de kunststof korreltjes dus, hier in de haven buiten in zakken staan te wachten op transport. Soms vele weken/maanden. Misschien dat er daar toch vocht wordt opgenomen ofzo dat later een invloed heeft, hoewel het op zich behoorlijk inert materiaal is.

Back