Synths voor Dummies

deVee

Nieuwkomer
Mijn naam is Marco en ik ben 49 jaar.
Een langgekoesterde wens om eens wat met synthesizers te gaan doen. Twee mooie synths voor weining op de kop kunnen tikken om mee aan de slag te gaan.
Huidige set-up Yamaha SY85 en EX5.
Ik hoop middels de Forums hier meer te weten te komen over midi en editing software.
Bedankt voor het toelaten in jullie domein.

Hoi Marco,

Welkom op het forum. Een leuke setje synths heb je! Ooit nog gewerkt met een rackversie van de EX5.

Als je wat meer vertelt over je computer set-up en wat je ermee wilt doen krijg je hier vanzelf tips over de mogelijkheden. En niet onbelangrijk...je budget.

Welkom :okdan:

Je hebt idd een mooi begin, de EX serie lijkt nog steeds onderschat en de de SY85 is een prima ROMpler, ik zou zeggen leer beiden maximaal te gebruiken voordat je verder kijkt, YouTube is je vriend

Leuke replies op een nieuw lid!

Wat wil ik gaan doen met de synths:
- Toetsen leren bespelen
- Het hobby matig maken van re-mixen en daarbij de synths gebruiken

Apparatuur:
- SY-85
- EX-5
- SFG05 (oud beestje met mijn Philips MSX2, weet niet of ik alle onderdelen nog heb)
- HS50 Monitor set
- Computer ben ik mee aan het samenstellen, maar door tekorten op de GPU markt zal dit project nog wel even op zich laten wachten
- Roland MIDI - USB kabels

Mijn vragen zijn op het moment:
- Welke DAW software wordt er gebruikt door jullie en waarom deze keuze?
- Audio interface (inbouw in PC) is dit aan te raden.

Kan verder nog niet veel bedenken, maar zal de website eerst eens doorspitten.

Fijn Weeken,
Marco

Om te beginnen zou je de gratis versie van Presonus Studio One kunnen proberen. Is wel gelimiteerd tot het opnemen van twee sporen tegelijk. De goedkoopste betaalde versie heeft die beperking niet, en is heel betaalbaar.

Ik zou de audio interface niet in je PC plaatsen, ben je minder flexibel. Vaak krijg je ook trial DAW software bij je audio interface.

Mijn vragen zijn op het moment:
- Welke DAW software wordt er gebruikt door jullie en waarom deze keuze?
- Audio interface (inbouw in PC) is dit aan te raden.
Welkom op het forum!

Daws is een lastig verhaal als je ermee begint omdat ze allemaal verschrikkelijk veel mogelijkheden hebben waardoor het een steile leercurve is en veel mensen in het begin daardoor de bomen in het bos niet meer zien, verder is het heel persoonlijk want elk mens heeft een andere workflow.
Veell daws hebben een gratis instapversie en vaak kan je de uitgebreide versies voor bijv 30 dagen proberen.
Hier is momenteel een draadje bezig over welke daws de mensen het meest aanspreken; Wat is nou de beste DAW?
In het topic sequencing vindt je veel zaken over daws, wellicht kan je hier nog wat bekijken; Sequencing
Kijk verder op youtube om te zien welke daw je aanspreekt

Wat audio interface betreft sluit ik me aan bij @vinnieq koop een losse audio interface, da's handiger.
Veel voor weinig geld is een Behringer UMC404HD bijv, er zijn een aantal merken die allemaal tussen de 100 en 250 euro goede interfaces maken bijv Focusrite, Presonus, Steinberg, Roland, enz.

Back