Hoe mix je als een pro? Cat & Beats deelt zijn beste tips |  Muziekproducer Podcast #6

Hoe mix je als een pro? Cat & Beats deelt zijn beste tips | Muziekproducer Podcast #6

bombario

Gepokt en gemazeld
bombario submitted a new resource:

Hoe mix je als een pro? Cat & Beats deelt zijn beste tips - Verbeter jezelf als producer met de adviezen van mix-engineer Guido Werner.

Hoe maak je van een goed klinkende mix een professioneel klinkende mix? Ik vroeg het aan full-time mixing en mastering engineer Guido Werner, aka Cat & Beats.

Luister naar deze aflevering van de Muziekproducer Podcast en ontdek:
  • Waarom monitorstands belangrijker zijn dan plug-ins
  • Wat de grootste valkuilen zijn bij beginnende producers
  • Welke effecten hij dagelijks gebruikt
Bekijk bijlage 3808526

En meer. Vind je dit interessant? Bezoek dan ook mijn...

Read more about this resource...

Ik lag op de bank en dacht, ach laat ik die podcast eens opzetten... Wat een aangename verrassing zeg! Fijne stem, tempo is goed, prima doorvragen, je stelt vragen die ik nog niet had bedacht maar wel interessant zijn. Ik ga meer van je luisteren. Daarnaast heb ik er ook dingen van opgepikt (met name de SPL tip ga ik proberen), maar ook een inspirerende gast ontdekt. Ik ga Guido eens even opsnorkelen...

Bedankt!

... gekocht. En van het weekend een paar nieuwe plug-ins ...
Had juist een beetje de indruk dat je het beter met minder plugins moet proberen... :D

Leuke podcast, grappig dat toevallig plugins voor gitaar ter sprake kwamen waar je hier op het forum laatst een topic over had. En een bevestging dat je beter een echte gitarist kunt vragen, als het even kan.

leuke podcast... Nuchtere vriendelijke gozer.. hij vertelt leuk. Down to earth, een praktische kijk op mixen… Goed gesprek.. veel inhoudelijke info..

Goed ook, even die pauze tussen de 'hoofdstukjes' ipv nonstop een gesprek.

het kan aan m'n z120 monitors liggen maar ik versta de url niet van je eigen website.. dotproducer.com???? oh. dawproducer..

Laatst gewijzigd:
het kan aan m'n z120 monitors liggen maar ik versta de url niet van je eigen website.. dotproducer.com???? oh. dawproducer..
Klopt, DAWproducer.com. Ik probeer daar op termijn wat affiliate inkomsten uit te halen. Ik vind dit soort dingen super leuk om te doen, maar het levert nog niets op. Wellicht dat ik in de toekomst ook online groepslessen muziek maken wil geven. Maar eerst maar eens bereik opbouwen. Ik zit nu op 3 bezoekers per dag, haha.

effe een vraag over mixen, mastering.

Ik lees altijd: mix voor jet medium waatop het uitgebracht gaat worden: LP, CD, slam_fm etc.

Maar stel, ik maak een kneiter van een dance track.. En ik wil dat het publiek mn cd;tje koopt, maar dat die track ook gedraaid gaat worden in de club. Zijn er daadwerkelijk 2 verschillende mixen qua dynamiek van dancetracks?? Ik bedoel, die track die ik koop online voor thuis.. da's toch dezlfde qua mix als die een DJ op beatport koopt om te draaien??

Klopt, DAWproducer.com. Ik probeer daar op termijn wat affiliate inkomsten uit te halen. Ik vind dit soort dingen super leuk om te doen, m

snap ik.. maar misschien moet je het duidelijker uitspreken als meer mensen het niet goed horen - dat kost je traffic naar je site.. ik ging naar dotproducer. Maar, kan ook aan mij liggen hoor..

Laatst gewijzigd:

Ik lees altijd: mix voor jet medium waatop het uitgebracht gaat worden: LP, CD, slam_fm etc.

Maar stel, ik maak een kneiter van een dance track.. En ik wil dat het publiek mn cd;tje koopt, maar dat die track ook gedraaid gaat worden in de club. Zijn er daadwerkelijk 2 verschillende mixen qua dynamiek van dancetracks?? Ik bedoel, die track die ik koop online voor thuis.. da's toch dezlfde qua mix als die een DJ op beatport koopt om te draaien??
CD’s zijn niet meer te koop toch? Madteren doe je voor online platform en de meningen zijn verdeeld over hoeveel LUFS dat dan moet zijn.
voor de “radio mix” wanneer je dat zou willen, zou minder heet en meer trsnsients het meest waardevol zijn om te compenseren voor de Orban. Masr bijna niemand doet dit nog, dus meestal één master voor alle kanalen

CD’s zijn niet meer te koop toch? Madteren doe je voor online platform en de meningen zijn verdeeld over hoeveel LUFS dat dan moet zijn.
voor de “radio mix” wanneer je dat zou willen, zou minder heet en meer trsnsients het meest waardevol zijn om te compenseren voor de Orban. Masr bijna niemand doet dit nog, dus meestal één master voor alle kanalen
Ik zat gisteren op de site van Youlean Loudness Meter en volgens mij heeft elk platform zijn eigen criteria. Die plugin monitort het aantal LUFS en daar kun je dan je mix wat op aanpassen. Maar dat is dan het volume en niet zozeer de mix zelf.

nee cd was maar een voorbeeldje.. die koop ik zelf ook al jaaaaren niet meer :-) Bestaan ze nog??

In snap dat er qua opbouw, lengte van de track een verschil is voor de radio en de club.

Maar qua mixing levels, laag en hoog heb je uiteindelijk toch maar 1 mix? Die in een club, bij mensen thuis en op oordopjes wordt gedraaid?

Laatst gewijzigd:
nee cd was maar een voorbeeldje.. die koop ik zelf ook al jaaaaren niet meer :-) Bestaan ze nog??

In snap dat er qua opbouw, lengte van de track een verschil is voor de radio en de club.

Maar qua mixing levels, laag en hoog heb je uiteindelijk toch maar 1 mix? Die in een club, bij mensen thuis en op oordopjes wordt gedraaid?
Ik heb het niet over arrangement, maar juist de mix.
Youlean gebruik ik ook, maar ik ken echt niemand die verschillende mixen/masters wil om te uploaden naar diverse platforms. Sterker nog, de meeste aggregators accepteren maar een file upload per UPC EAN IRSC code. Dus dezelfde track gaat zowel naar Beatport als Apple Music, Als Spotify, Tidal etc.

psies dat idee had ik dus al.

Dus je mixt met de hoofdgedachte: mijn dancetrack moet goed klinken op een systeem in de club. Maarrr, moet als het effe kan ook wel lekker klinken op de radio..

Voor de radio is er vaak wel een andere mix vooral omdat er op de radio ook weer veel compressie word toegevoegd.

Ik teste mijn tracks vaak in de club. Bv Paard van Troje in Den Haag had een goed soundsystem.
Met en zonder publiek.
Voor mijn is het een soort uitvergroting van je track om hem op dat volume te horen.
Is de bas juist? Zijn de hogetonen niet te luid? Danst het lekker. Hoe reageerd het publiek?
Het is ook goed om je track in dj mixes te horen met andere tracks.
Daar had je vroeger dubplates voor maar ik brande gewoon een cdtje omdat dat goedkoper is.

Uitbrengen op vinyl komt nog steeds voor, denk dat dit nu bij uitstek een medium is waarbij de mastering anders moet zijn dan de tegenwoordige, gebruikelijke digitale bestemmingen. Verhaaltje hier.

Back