kurzweil anno 2021? (k2x vs pc4 forte)

KeesVerkerk

Ouwe rot
Ik heb al meerdere decennia een Kurzweil k2500, waarschijnlijk is dit de meest waardevolle machine die ik heb. Die magic k2x kurzweil sound zal altijd onderdeel van mijn arsenaal blijven.
Ondertussen kijk ik met een schuin oog naar de nieuwere generatie Kurzweils (Forte, PC4). Met name het veel ruimere sample geheugen, KDFX & betere interface hoop ik een stap te kunnen maken.
Mijn vraag is als volgt:
Hoe klinken die nieuwere Kurzweils (Forte, PC4) tozv de k2x series uit de jaren 90? Kan ik hier dezelfde dikke majestueuze sound verwachten? Zijn er hier mensen die met beiden ervaring hebben?

Valt echt op dat er weinig actieve kurzweil users zijn in synthforum de laatste jaren. Jammer

't ja, k heb nog een K2661 teveel,, Die ga ik nooit meer gebruiken.

Last edited by a moderator:
De K2000 was een hit, maar helaas daarbij gebleven....

Kurzweil staat nog op mijn lijstje om ooit eens te kopen. Ben destijds voor Ensoniq gegaan. Kurzweil was bijn nummer 2 destijds....mooi spul

Ik was eens aan't kijken naar de Akai Samplers,, Jammer dat dat allemaal rack units zijn en geen keyboards, een plat scherm liggend is toch intressant,

En idd, k ben begonnen met een K-2000,, anders moest ik voor een Yamaha SY-85 kiezen,

soit, k heb een hele kurzweil ervarings geschiedenis, maar niet als keyboard player,, eerders als samples en supersaw's

Het was een mooie tijd, de strijd ging met name tussen de K-2000 en de SY99....de sample-optie van de K2 tov de sample-import van de SY, gaf wat voorsprong, maar ja totaal 2 mooie monsters toen :)

En ten tijde hadden de Amerikanen nog flink wat inlvoed op de productie en dat speelde een grote rol wat betreft support en pr.

Heb een reeks gehad van K2600,PC3,PC4,
Klanken dat is geweten nog altijd bij de besten.Maar ze blijven in de geschiedenis hangen.Vast technologie is al jaren blijven steken, teren nog altijd op het uitmuntende klank arsenaal die al jaren bestaat,die ze iedere keer weer in een nieuwe synth steken die uitkomt.
Ik denk dat de synth afdeling niet het belangrijkste part van kurzweil is.
Ook heeft de klank niet dat persoonlijke kenmerk dat je hoort bij Korg of Roland.Je kunt het niet thuisbrengen, maar niet tegenstaande dit alles, blijft het een dijk van een synth.

Ik wil ook nog wel een K2661 ;-)

Ook heeft de klank niet dat persoonlijke kenmerk dat je hoort bij Korg of Roland.Je kunt het niet thuisbrengen, maar niet tegenstaande dit alles, blijft het een dijk van een synth.
Zelfde als Ensoniq vind ik... dat maakt deze synths bijzonder....

Een rack versie van de 2000 of 2500 heeft altijd op mijn lijstje gestaan. Voor de toestenversie nooit echt plek gehad. Altijd wel bang geweest dat ik hem niet genoeg zou gaan gebruiken. Te ingewikkeld of te lange leercurve afgaande op de manual. Nooit de knoop doorgehakt in ieder geval. Blijven intrigerende machines dat wel.

VAST blijft interesant en ook meer dan de investering op de learningcurve waard. De VAST synth engine is ook zo diep en flexibel dat het heel lastig naar een softsynth te porten is. Mede vanwege de mixed architecture. Dus een kurzweil is voor sounddesign altijd onderscheidend tozv de rest op de markt.

Ik heb jarenlang een K2500r gehad en ook even een K2000v2. Nu een PC3LE6. Die laatste klinkt als een dijk. Wel TRS kabels gebruiken want dat maakt echt wat uit. Jammer dat wij de PC3 de vast engine wat verstopt in het menu zit. Hoedan ook, klanken maken gaat goed. Je kunt er de meest gekke geluidseffecten uit halen.

VAST blijft interesant en ook meer dan de investering op de learningcurve waard. De VAST synth engine is ook zo diep en flexibel dat het heel lastig naar een softsynth te porten is. Mede vanwege de mixed architecture. Dus een kurzweil is voor sounddesign altijd onderscheidend tozv de rest op de markt.
Toch maar weer terug op de lijst , een vorm van synthese dus die nergens anders in zit.

Ik mis een Sample chop op de Kurzweil,, en ook Sample PreEmphasis filter,, en ik heb nooit de SMP sample optie gehad,, altijd wav's inladen

Ik zie hier voor de eerste keer Kurzweil Creator, maar ook daar geen sample chop functie

Ik heb een full track sample chop feature in den tijd zelf geprogrammeerd in m'n amiga os plugin, dat is wel cool, en k heb zo enkele bootlegs gemaakt,

M'n 2661 is voor goed buiten dienst omdat ik een ander masterkeyboard setup heb, en de kurzweil is alleen goed bereikbaar als master keyboard vind 'k
Al die DSP mogelijkheden en de effecten zijn erg ongebruiksvriendelk vind 'k,, Bij de MC-909 is dat veel toegankelijker

Ik zou de Sample Chop feature van de akai willen aanleren,, maar daarvoor een akai S- kopen, met de beperkte ram size, diskettes of alternatief, en de prijs, tja,,

En om een SMP-61 sample optie te vinden en zelf in te bouwen is het ook te laat,

ik ben een early 90's retro man, en ik heb de klank en presets vd Krz nooit goed en bruikbaar gevonden, maar ik snap de keyboard players wel, die erg fan zijn vd krz klank

Omdat ik eindelk voor de eerste keer een W-30 heb, denk ik nu de Kurzweil veel beter te kunnen begrijpen

Maar presets layeren en sample keyboard split vind ik nu al veel gebruiks vriendelijker op de W-30

ik had echt een SMP sample optie moeten kopen voor de K2000 en later de K2661
maar voor de K2000 was dat een zware installatie bevalling weet ik van horen zeggen, er moesten gaten in de behuizing

en samplen op 30 Khz is toch the real sample thing,, Die pushen is beter dan 44.1 te moeten dempen met een filter of zo

Ik heb een forte te leen hier. Het is de beste fucking synth die ik ooit heb gehad. Die fm synthesizer routen door de hele VAST signal flow heen levert waanzinnige klanken op die ik nog nergens anders heb gehoord. Tegelijkertijd klinken basic sounds ook heel muzikaal en lush.

Laatst gewijzigd:
Back