retro midi home studio

Iets minder retro maar een polsend tracker als moderne reïncarnatie om te sequencen is best een goed idee denk ik.

Leuk om over deze zoektocht te lezen! Ik houd ook wel van apparaten uit die tijd. Heb bijv. een DX11 (die heeft gelukkig wat meer knoppen dan een FB01). Ook een TR505 of 707 zou er nog wel bij passen! Misschien juist wel de 505 (al is die wel naaste familie van de DR220). En misschien nog een Alpha Juno? Ga je opnemen met de Amiga of heb je daar ander plan voor?

Ik heb een digitale recorder voor de stéréo master, als dat is wat je bedoelt. Anders moet ik uitzoeken welke software ik met de handleiding kan krijgen, en ze uitproberen op de amiga & PC. Pas dan zal ik het weten, en zal ik een van deze twee computers verkopen die ik niet zal gebruiken.

Ik had een alpha juno van 1995 tot 2000 of zoiets: mooie synth! Ik had ook de mks-50. Maar deze keer niet weer ;)

Gebruikte begin jaren 90 met mijn studentenbudget - alles tweedehands, uit een advertentiekrantje dat je toen had ( de Via Via, de analoge Marktplaats) - een Atari ST met Cubase, een of ander GEM toetsenbord, was waarschijnlijk fm synthese (had toen geen idee van de verschillende soorten synthese, internet waarop je het allemaal kon opzoeken bestond nog niet), een fb01 voor 50 gulden (bijgenaamd de autoradio, wat een diepe bassen produceerde die) een tr505 en kort daarop een tweedehands Akai s950 voor het toen astronomische bedrag van 1500 gulden dat ik in een zomer bijelkaar had verdiend. Alles werd gemixt op een Soundmaster Minimixer en opgenomen op een Fostex 4 sporen cassetterecordertje. 2 sporen voor de synths/sampler en 2 voor zang en gitaar. Het enige ‘outboard’ effect was een Fostex verenreverb.

Geen Amiga/Atari voor MIDI... Zoek een goede Mac. Desnoods een beetje té nieuw, bolletje G4 iMac bijvoorbeeld. Dan kan je gewoon nog op da interwebs voor Midi-spul.

Geen Amiga/Atari voor MIDI... Zoek een goede Mac.
nee, ik kon geen mac betalen in 1992. het was een PC omdat mijn vader & oom dat wilden ( ik heb de 286 PC van mijn vader gratis gekregen met mijn eerste sound blaster kaart ), of een amiga omdat je die goedkoop kon kopen bij andere jongeren die het gamen beu waren

Ik bedoel, haal er nu wél een voor je retro-setup. Amiga/Atari is te frustrerend.

Voor alle retro verhalen heb ik nog een opmerking van belang.
Met sommige spullen van bijvoorbeeld twintig jaar oud moet men voorzichtig doen.
Als het gaat om de spanning van adaptertjes.
Even nameten met een universeel meter voor het voltage.
In die tijd heeft men het net voltage opgevoerd van 220Volt naar ongeveer 250Volt.
En nu krijg ik alles maal anderhalve keer aan de andere kant. 12V wordt 18V enz.
Op de oude adapter.
Ook is alles vier keer zo klein geworden door schakelende voedingen. Zie foto.
Het kan doorbranden of als men even wat langer weg is verbranden. (wat ik mee maakte.)
IMG_1341.JPG

ah, ok. goed advies !
Ja die universele voedinkjes zijn wel hartstikke duur tegenwoordig omstreeks €19 waar je ook kijkt.
Maar alles wat digitaal is zal er niet op kapot gaan als het goed ingesteld wordt.
Ooit had ik een videorecorder met losse voeding die het begeven heeft door overspanning.
De oude voedinkjes zijn ook nog waardevol ! want die schakelen NIET (of minder?) waardoor er geen
hinderlijk `gezaag` op de achtergrond te horen is.
Zoals bij die nieuwe indien verkeerd toegepast.
Storingloos.
En dat is belangrijk bij microfoonversterking waarbij het om zeer zwakke signalen gaat.
Die kunnen storen.
Loop dan niet iets langere tijd weg als alles nog aanstaat bij dat retrospul.
Wordt misschien warm. Te warm.
Want denk niet : "ik krijg toch nooit brand". (Mij overkwam het.)
Bij de milieu-straat kwam ik via een andere `klant` in het bezit van kleine oplaadbare 12V accu `s (droge batterij.)
Die heeft / geeft een prachtige stoorloze vlakke spanning.
Genoeg voor dagen als die maar weer op tijd opgeladen wordt.

Back