Microkorg XL filters vs Moog Grandmother en SEM

pip

Ouwe rot
Ik vind ‘t altijd erg leuk om te kijken in hoeverre de ene synth als de andere kan klinken. Aangezien ik de laatste tijd veel op mijn Microkorg XL plus zit en erg tevreden ben over het instrument, dacht ik eens wat filtersweeps te doen en deze te vergelijken met wat topklasse synths (middels YouTube filmpjes).

Omdat ik nog wat van mijn avond wilde overhouden heb ik het met de Franse slag gedaan. Toch zeer enthousiast. De SEM vergelijking had nauwkeuriger gekund qua EQ, maar ik vind alles vrij dicht in de buurt komen. Alleen het Moog filter op hoogste resonance klinken echt wat anders. (Sub37 klinkt weer heel anders.) Een setting die ik overigens nooit gebruik.

Hopelijk werkt dit, kreeg de mp3s niet werkend.

Laatst gewijzigd:
klinkt idd niet slecht.
Alleen bij hoge resonance is de korg een stuk minder.
Al hoewel ik een veel groter verschil had verwacht.
maar goed hij heeft zijn eigen charmes.

• Duimpje
Duimpjes: pip
Valt me op dat virtual analogs vaak over 1 kam geschoren worden. Of dat er onderscheid wordt gemaakt tussen oud (=minder accuraat) en nieuw. Nu heb ik bij oudere Novations dat “plastic-achtige” voor mijn gevoel altijd wel gehoord, maar bij de MK XL heb ik dat niet.

Anyway, de Moogs en SEMs blijven natuurlijk nog even aanlokkelijk als voorheen. Maar ik voor de radicaal andere sounds hoef ik het persoonlijk niet te doen. Gaat me dan meer om het uiterlijk van die synths en eenvoud van de user interface.

Nou ja Korg is de maker van de betere VA synths.
Bv de prohecy...wow.....
Dus ik zou ze niet over 1 kam scheren.

Het gaat toch om toon? Het karakter van de synth? Analoog is vaak beperkt maar kan wel weer lekker klinken met die beperking.
Maar als je puur digitale synths programmed kom je erachter dat ook die analoog kunnen klinken en andersom.
Dus dat over 1 kam scheren gaat vaak nergens over.
Zoveel tracks denken mensen analoog te horen maar gaat het om een DX of een wavetable synth.

Inderdaad, ben ‘t helemaal met je eens hoor, klank is het belangrijkst in iedere synth. Qua klank zijn de mogelijkheden van die Microkorg XL eindeloos, en voor mij als liefhebber van vintage jaren ‘70 Stevie Wonder etc. synthpartijtjes meer dan ik ooit nodig heb.

Toch is de aantrekkingskracht van simpele klassieke analoge synths erg sterk. Qua klank zijn ze fantastisch, maar dat haal ik ook grotendeels uit een goede VA. Weliswaar wat verschillen, maar niet per se slechter. Maar 90% van de aantrekkingskracht is toch het apparaat zelf: vintage uiterlijk, lekkere bediening, grote knoppen, eenvoud.

(“Over 1 kam scheren van VA synths”: hier bedoelde ik mee dat de discussie vaak gaat over analoog vs Virtueel Analoog. Terwijl er binnen VA ook veel verschil in kwaliteit zit. Van De Microkorg XL vind ik bijzonder dat ie al een tijdje oud is, maar nog steeds overtuigend klinkt.)

Back