Synths samplen (bv octatrack) voor live gebruik: Release tails, filters en modulatie?

kobuz

Ouwe rot
Sinds een tijdje heb ik (weer) een octatrack. Ik ben me bewust van de beperkingen, zoals monofoon per track, maar dat leek me dan wel weer een plus. Er zijn veel andere creatieve zaken voor in de plek en ik hou wel van de elektron workflow. Nu ben ik al een tijdje aan het kloten met synth sounds. Bijvoorbeeld een mooie jx8p pad, die erg lekker met de filter in en uit de mix gehaald kan worden. Sowieso natuurlijk lekker om er langzaam in te mixen en langzaam weer uit. Wat ik me afvraag, hoe werken anderen hier mee? Een grote opname maken en bv met slices werken? Of juist verschillende opnames, zodat je kan kiezen uit verschillende filter settings, maar wel voor elke take ook nog een release tail hebt? Zelfde geld bv voor een dikke Moog bass. Af en toe moet die filter env even open, neem je daar dan een aparte take voor op?

Ik probeer dus een werkwijze te krijgen waarin ik mijn muziek "live" kan performen, waarbij de octa opgenomen synth sounds doet en ik daarnaast een rytm en 1 of 2 mono's (303) kan tweaken. Aangezien ik nogal hou van veel beweginig in alle geluiden ben ik dus op zoek naar een mooi evenwicht tussen de vaste opname, maar toch ook de mogelijkheid houden om daar variatie in te brengen.

Ik ben zeker niet op zoek naar DE manier, maar meer dus naar wat inspiratie :)

Je kunt wel stereo samplen toch? en hele tracks? probeer even mee te denken. En zijn er typen van sample formats tegenwoordig? Soundfonds?
En wil je mono pads of arps ook. Zelf hield ik het wel zo simpel mogelijk en vooral op soundquality based. Live of in de studio met een goede mixer en analoge filters zoals een xone 4d of Playdifferently model 1. (maar ik heb nooit performed met de octa zoals je weet kreeg ik zweet haha)

Deze is ook interessant als je the sample lane op gaat..

Ik kan er inderdaad van alles mee, maar ben dus juist op zoek naar wat anderen nu daadwerkelijk ermee doen in live situaties :). En niet perse alleen de octa, maar meer hoe men omgaat met 'al opgenomen geluid' in live sets.

Ik ben er al wel achter dat de soundtrack patch van de jx8p ook lekker klinkt als je hem met de octatrack filter bewerkt. Met andere woorden, in dat geval kan ik bv prima een stukje opnemen van de jx8p met filter helemaal open en vervolgens op de octa moduleren :).

het helpt je misschien niet direct maar dit is een van de redenen dat ik fan ben van de multipoly, met zijn 4 layers kan ik er bv 2 gebruiken om op te spelen en 2 via midi met mijn sequencer aan sturen dan voorkom je dit :)

een andere manier om live beweging toe te voegen zou een end of chain effect pedaal toe te voegen als de golden master daar kun je de stereo imaging live mee aanpassen dat voegt ook veel beweging toe afhankelijk van je type muziek, ik heb mijne net retour gestuurt omdat ik het voor ambient niet zo lekker vond omdat ik al heel veel stereo beweging heb maar op arpjes en minder grote reverbs klonk het wel erg lekker levendig

ik sample dan loops van mijn synths op de sp16 en doe dat dan 8 bars lang.
Filter al in de loop en meer filteren doe ik dan ook weer op de sp16.
Vaak neem ik dan ook nog wat varaties als loops op. Soms die weer slicen... vaak niet.
Ik overweeg ook een Octatrack. lijkt me een leuke combi met de sp16.

het helpt je misschien niet direct maar dit is een van de redenen dat ik fan ben van de multipoly, met zijn 4 layers kan ik er bv 2 gebruiken om op te spelen en 2 via midi met mijn sequencer aan sturen dan voorkom je dit :)
Ook wel een interessante invalshoek ja :)

ik sample dan loops van mijn synths op de sp16 en doe dat dan 8 bars lang.
Filter al in de loop en meer filteren doe ik dan ook weer op de sp16.
Vaak neem ik dan ook nog wat varaties als loops op. Soms die weer slicen... vaak niet.
Zo heb ik vandaag inderdaad ook leuk zitten spelen. Het geeft je ook weer een andere manier van spelen met het geluid op de sampler, helemaal als je gaat slicen inderdaad. De SP16 zat ik ook naar te kijken toen ik ineens een goede deal voor een octa mk2 van een bekende kon krijgen, toen was de keuze snel gemaakt.

Als de JX8P een belangrijk onderdeel is van je (live) sound is het dan niet makkelijker om voor live een JX 08 Boutique mee te nemen? Die is lekker klein en heeft schuiven om de sound live te tweaken.
Zeker ook mogelijk, maar om te beginnen wil ik het even simpel houden. Sowieso ben ik nog ver verwijderd van uberhaubt live te kunnen spelen, maar het idee is om te starten met Octatrack, Rytm en 1 of 2 303's (clones). Als ik vanuit de octatrack oa lekker spacende polys kan halen (en wat fx) kan ik met de rytm en 303 lekker freaken.

Ik ben er ook nog niet over uit of ik de octatrack onderdeel wil laten zijn van het 'muziek-maak-proces' en dus al eea daarin samplen tijdens het produceren. OF juist alles zoals ik gewend ben: sporen opnemen in Ableton en daarin uitwerken. En dan later vertalen naar iets dat werkt met de octatrack....

Ook wel een interessante invalshoek ja :)

Zo heb ik vandaag inderdaad ook leuk zitten spelen. Het geeft je ook weer een andere manier van spelen met het geluid op de sampler, helemaal als je gaat slicen inderdaad. De SP16 zat ik ook naar te kijken toen ik ineens een goede deal voor een octa mk2 van een bekende kon krijgen, toen was de keuze snel gemaakt.

Zeker ook mogelijk, maar om te beginnen wil ik het even simpel houden. Sowieso ben ik nog ver verwijderd van uberhaubt live te kunnen spelen, maar het idee is om te starten met Octatrack, Rytm en 1 of 2 303's (clones). Als ik vanuit de octatrack oa lekker spacende polys kan halen (en wat fx) kan ik met de rytm en 303 lekker freaken.

Ik ben er ook nog niet over uit of ik de octatrack onderdeel wil laten zijn van het 'muziek-maak-proces' en dus al eea daarin samplen tijdens het produceren. OF juist alles zoals ik gewend ben: sporen opnemen in Ableton en daarin uitwerken. En dan later vertalen naar iets dat werkt met de octatrack....
De tangerine van 1010music nanobox is een sampler die automatisch kan samplen multisamplwd.
Heeft 8 pads waar je dan 8 synths gesampled mee lan spelen :)
Totaal polyfo

Je kunt wel stereo samplen toch? en hele tracks? probeer even mee te denken. En zijn er typen van sample formats tegenwoordig? Soundfonds?
En wil je mono pads of arps ook. Zelf hield ik het wel zo simpel mogelijk en vooral op soundquality based. Live of in de studio met een goede mixer en analoge filters zoals een xone 4d of Playdifferently model 1. (maar ik heb nooit performed met de octa zoals je weet kreeg ik zweet haha)

Deze is ook interessant als je the sample lane op gaat..
En endlesswav wil ik ook aanraden om samples in batch te editten(meta data en tracknaam, maar ook wav editor)
is ook grrrrratis.

Back