Deal: leer synths programmeren met Syntorial

bombario

Gepokt en gemazeld
Misschien hoort hij onder de categorie Deals, maar hier past hij ook.

Met Syntorial leer je speelsgewijs synthesizers programmeren. Het programma werkt als een computerspel met korte opdrachten.

Je krijgt steeds een video met uitleg. Daarna moet je met die kennis een 'hidden patch' zo goed mogelijk (op je gehoor) namaken. Lukt dat, dan heb je het 'level' gehaald.

Het programma ziet er echt interessant uit en bij VST Buzz krijg je nu 50% korting. Er is ook een demo waarmee je de eerste opdrachten kunt uitproberen.

Voor 65 euro (inclusief btw) is dit wel erg verleidelijk 👍

Laatst gewijzigd:
Dat is wel interessant zeg! Nu klooi ik maar wat aan tot het leuk klinkt, maar echt weten wat je aan het doen bent is ook wat waard.

Ze hebben ook add-ons voor Sylenth1 en Massive zag ik. Als je 2 keer een muziekles boekt betaal je hetzelfde. En er zitten 700 (!) opdrachten in. Daar ben ik wel even zoet mee.

Ik had hier trouwens nog nooit van gehoord.

Ah nice! Ik zat al te twijfelen of ik deze ging kopen na het doen van de eerste lessen. Werkt erg tof, thanks voor de tip :)

Er zijn trouwens aanvullende Lesson Packs voor:

Serum
Massive
Sylenth1
Z3TA+ 2
Minimoog Voyager

En die zijn gratis voor geregistreerde gebruikers. Dat had ik niet verwacht, leuke deal zo 👍

P.S. Enig nadeel is dat ik de schermgrootte niet kan aanpassen. Het is op mijn monitor wat klein, maar wel te doen.

Waar zijn die lesson packs te downloaden? Ik heb de software net ook gekocht (nog niet geinstalleerd) maar kan de lesson packs niet vinden? Of denk ik verkeerd en zitten die in de software?

Leuk bedacht vind ik, steeds weer een nieuwe uitdaging voor het volgende level.
En wat als je bij de eindbaas komt, dan krijg je kortsluiting in de synth als je de patch niet voor elkaar krijgt? :dubbel:

Geweldig, dank voor de tip!
Na het proberen van de free download was zeer enthousiast, ik vond alleen de 130 euro echt teveel.
Maar met 50% korting ben ik ook een koper!

En kan m'n later iets met die synth nog doen in je composities?

Dat is een mooi concept. Goede tip...al laat ik hem wel aan mij voorbijgaan...ik koop eigenlijk de laatste tijd nauwelijks nog iets (oké ik moet nog een geluidskaart en ik wil nog Valhalla Shimmer, maar dat komt tzt wel)

Dat vind ik lastig in te schatten. Maar FM, LFO's en ringmodulatie komen ook aan de orde. Het zijn echt de basics van zelf geluiden maken. En vooral snappen en horen wat je doet.
Ik heb hem helemaal uitgespeeld. Alle basis (van subtractive dan, en een klein tipje van FM) komt wel aan bod, maar het gaat niet mega diep, dat is ook helemaal niet de bedoeling van deze opzet. Hier gaat het er vooral om, om te leren luisteren. Daartoe wordt je gedwongen, want je kan pas verder naar de volgende lessen, als je een bepaalde score hebt behaald.

Je kan kan dus niet zomaar een paar lessen overslaan, je MOET de vooorgaande les dus voldoende volbracht hebben. En in het begin gaat dat dus allemaal prima, maar als je verder komt, krijg je oefeningen waarbij je niet alleen het onderwerp van die les moet toepassen (zoals bv alleen het filter toepassen, of alleen met de ADSR van de volumes spelen), maar waarbij je alle theorie van de voorgaande lessen moet combineren, en dan niet echt alle knoppies tegelijk, maar wel een combi van bv een filter, adsr van filter + volume, een delay effect en wat reverb + wat osc settings. En dan kan het wel pittig (en frustrend) worden als het niet direct lukt. Maar doorzetten is dan dus het devies, uiteindelijk zou je verder moeten kunnen.

Er is trouwens wel een hint functie, die kan je toepassen op een knop, en dan geeft de hint aan of die knop setting juist is of niet, dus als je er dan van overtuigd bent dat het wel die knop moet zijn, dan druk je op de hint en geeft software aan of die ene knop juist is of niet, is die niet juist, dan verzet je de knop en druk je nog eens op die hint knop. Dus echt vast zitten kan eigenlijk niet gebeuren, maar je moet natuurlijk wel ongeveer weten wat je aan het doen bent, want anders kan je die hint knop voor elke individuele setting gaan toepassen, en dat wordt dan een langdurig verhaal :D.

Ik heb later ook nog eens de 4 Element Synth van Rob Papen gedaan, voor mij was dat iets teveel theorie (en ook alleen maar basis) en te weinig praktijk.

Als je wilt inschatten hoe diep eea gaat, bekijk gewoon de VST van de tutorial, die is volgens mij ook wel in demo mode volledig te zien, dieper dan de zichtbare knoppen gaat het in ieder geval niet :P, maar eea is ruim voldoende om je de eerste kneepjes van sounddesign bij te brengen.

De add-ons die daarna komen gaan een klein stukje verder, de basis van deze tutorial wordt dan vertaald naar de betreffende synth (Massive, Sylenth1 etc) en daarnaast komen dan de synth specifieke dingen aan bod.

Back