Motorolla cpu emulation project ( acces virus , waldorf , clavia etcc)

Tof dat de JP-80x0 eraan komt, maar heb toch liever een officiële dan een hack-emulatie. Die Virus TI emu vond ik best tof maar in de praktijk doe ik er dan niets mee omdat het me toch net te CPU-hongerig is en de software me een tikkie te wankel is. Blijft toch een beetje teveel hobby gepruts voor mij.

die ze kunnen namaken
Wel meer impressive deze actie inderdaad. Want die 56300 emulator hadden ze niet zelf geschreven ;)
(die lag al wat jaren op de plank te wachten totdat desktop PCs snel genoeg waren om 'm praktisch in te zetten)

Tof dat de JP-80x0 eraan komt, maar heb toch liever een officiële dan een hack-emulatie. Die Virus TI emu vond ik best tof maar in de praktijk doe ik er dan niets mee omdat het me toch net te CPU-hongerig is en de software me een tikkie te wankel is. Blijft toch een beetje teveel hobby gepruts voor mij.
versie 2+ is wel stabiel enzo hoor, weinig probs mee. Ze hebben het framework en folderstructuur allemaal een beetje aangepast zodat het wat overzichtelijker is. Ik heb net even geprobeerd door hem op interne cpu te draaien (dus niet boxed in een ander process) kost 50% cpu voor een polypatch op bijv de Microwave XT, in boxed zie ik het niet eens terug als load in activitymonitor. De CPU load is ook erg getweaked in de laatste versies.

En voor de TI moet je de snow inladen die is maar 1 dsp en de volle TI firmware zijn er 2, dus 2 x zoveel power nodig.

Ja, ik had met de Snow inderdaad ook betere resultaten. De laatste versie die ik heb uitgeprobeerd is inmiddels alweer een tijd terug (rond de eerste public release). Misschien dat ik de boel eens upgrade naar de laatste stand van zaken als ik ooit weer eens zin heb om met een Virus te spelen. Kan wel weer een paar jaar duren :)

Maar het is echt wel gaaf hoor, al die reuzen die op hun IP blijven zitten. Arturia heeft Roland al de pas afgesneden met hun JP8000 versie, maar ik heb liever een 100% emu via DSP56300.

Stel je voor: Quasimidi Polymorph/Sirus, Novation (super)nova, Nord Modular etc Al die bakken vaak zelf al gehad en nu als 100% code in je DAW is vetter dan vet.

En total recall ook nog eens :)

Ja, ik vind het ook wel gaaf dat het kan en dat het bestaat. Ik hoop ook dat het Roland prikkelt om eindelijk eens iets met die JP-80x0 te gaan doen in hardware en/of software. Kan me bijna niet voorstellen dat ze niet al iets op de plank hebben liggen of in ontwikkeling hebben, maar dat ze gewoon wachten op het juiste melk-moment. Er is al vaak om gevraagd in elk geval.

Roland heb er een handje van om alleen dingen te doen die Roland snapt. Een beetje op een high horse zittend. Kijk naar al die Cloud perikelen die er al sinds 2017 zijn. Als argument vaak; we willen de originele kopers niet benadelen door er een nieuwe versie van te maken die de 2e hands waarde doet kelderen. Kul natuurlijk, maar het is wel wat ze zeggen. Reden waarom er ook nooit een 1-op-1 kopies vande 303/808/909 zijn zeg maar.

Het is goed dat Usual Suspects bestaat, dan gaan de originele makers van bepaalde bakken inzien dat ze ook wat kunnen verdienen met plugins maken van hun legends.

Dat zie je ook bijvoorbeeld bij Waldorf. Vorig jaar Microwave uitgebracht. Ik zie ze wel met Micro Q verschijnen.

Of de samenwerking Novation en GForce. Ze hebben Bass Station uitgebracht en wellicht een (Super)Nova voor in de toekomst.

Roland heb er een handje van om alleen dingen te doen die Roland snapt. Een beetje op een high horse zittend. Kijk naar al die Cloud perikelen die er al sinds 2017 zijn. Als argument vaak; we willen de originele kopers niet benadelen door er een nieuwe versie van te maken die de 2e hands waarde doet kelderen. Kul natuurlijk, maar het is wel wat ze zeggen. Reden waarom er ook nooit een 1-op-1 kopies vande 303/808/909 zijn zeg maar.
Ja, ze hadden toch ook dat 'chasing ghosts' verhaal?

"We are very aware of the very strong passion that synth fans have for the JUPITER-8, and some continue to wait for us to introduce a true analog version. This is something we do not plan to do. Our founder Mr. Kakehashi always said, “Never chase a ghost”, and I really understand his meaning. “Chasing the ghost” of the original JUPITER-8 or TR-808 does not make sense as we will never catch them, and this effort would not align with our vision for the future." (toenmalige CEO, 2019)

Ik geloof wel dat sinds er een nieuwe CEO bij Roland zit, er een wat andere wind waait. Wat misschien ook de TR-1000 met zijn analoge circuits verklaart terwijl ze daarvoor nog 100% ACB gingen.

Het is goed dat Usual Suspects bestaat, dan gaan de originele makers van bepaalde bakken inzien dat ze ook wat kunnen verdienen met plugins maken van hun legends.

Dat zie je ook bijvoorbeeld bij Waldorf. Vorig jaar Microwave uitgebracht. Ik zie ze wel met Micro Q verschijnen.

Of de samenwerking Novation en GForce. Ze hebben Bass Station uitgebracht en wellicht een (Super)Nova voor in de toekomst.
Die Waldorf Microwave is een hele gave plugin (zeker met die mutator upgrade erbij), ding klinkt echt super dik en digitaal en dat is goed :) De XT en MicroQ doe ik via DSP56300, ook top plugs.
De BassStation is ook een hele goede, geen 1-op-1, er zit wat extras bij, mar dat kan je uitzetten/niet gebruiken. Ook echt een hele toffe plugin, staat standaard ingeladen ook.

Ze hebben die CPU van die JP helemaal met een microscoop ontleed en opnieuw in software nagebouwd.

M.a.w. het is dus niet alleen dsp56300 motorola die ze kunnen namaken. Ik hoop nog op een Novation Supernova II, die heeft 4 dsps erin zitten ook weer een uitdaging om dat te clusteren
In dat geval hoop ik vurig op de AN1x!

Die JP-8080 link van @FreddyConfetti gaat naar een google drive en is niet van Roland zelf. Verder zitten in die JP-8080 zip en JP-8000 zip op de Roland site een aantal midi-files (.mid) die je naar de Roland synth moet sturen om de firmware te updaten. Dit gaat niet werken met de DSP emulator aangezien deze tot nu toe altijd een .rom of .bin bestand wil(de) zien.

Er is iemand die velerlei backups heeft van verschillende synthesizers, maar omwille van het grijze gebied qua legaliteit zal ik niet de volledige link plaatsen. Zoek in Google naar "dbwbp 37-synth-eprom-dumps" als je dan op de site zoekt op 8080/8000 kom je er wel.

Heb de bins ondertussen ook als iemand ze nodig heeft.

Die JP-8080 link van @FreddyConfetti gaat naar een google drive en is niet van Roland zelf. Verder zitten in die JP-8080 zip en JP-8000 zip op de Roland site een aantal midi-files (.mid) die je naar de Roland synth moet sturen om de firmware te updaten. Dit gaat niet werken met de DSP emulator aangezien deze tot nu toe altijd een .rom of .bin bestand wil(de) zien.

Er is iemand die velerlei backups heeft van verschillende synthesizers, maar omwille van het grijze gebied qua legaliteit zal ik niet de volledige link plaatsen. Zoek in Google naar "dbwbp 37-synth-eprom-dumps" als je dan op de site zoekt op 8080/8000 kom je er wel.
Ik ben bekend met die site , de jp800-8080 is daar echter (nog ) niet te vinden .
De roland site en bovenstaande link zijn volgens mij de enigste beschikbare links

Back