Ensoniq Fizmo rack

Status
Please reply by conversation.

Takegawa

Ouwe rot
Alleen de rackversie :)

Graag eentje die gefixt is (voltage regulators aanpassing, voeding etc)

Betaal een nette prijs voor een strak exemplaar. mocht je iets aan te bieden hebben graag even met foto's en je prijs.

Volgens het bericht hieronder zijn er 100 van gemaakt.. Ik heb ooit op SF iemand horen zeggen 500.. maar dan nog gaat het lastig worden iemand te vinden die em wegdoet. Succes met het vinden iig. :)

Nog even gezocht. Forumlid @C738 was het die me het ooit vertelde. Maar hij blijkt zijn Fizmo rack al verkocht te hebben en ik heb het aantal (van 500) kennelijk verkeerd onthouden. Hij spreekt in zijn ebay advertentie (uit 2014) over 50-200. Natuurlijk allemaal niet interessant. Je hebt er maar 1 nodig en geen 200. :) Ensoniq Fizmo Rack | eBay

Je kunt beginnen op internet te verkondigen hoe slecht en onbetrouwbaar deze synth is en dat ie vooral veel te duur is... net zolang in praten op de eigenaren dat ze em toch maar wegdoen.. :D
Maar als je echt een Fizmo voor de sound en features wil kun je beter de keys ook aan je lijstje toevoegen. Die komt heel sporadisch nog weleens voorbij. :)

Laatst gewijzigd:
Nog even gezocht. Forumlid @C738 was het die me het ooit vertelde. Maar hij blijkt zijn Fizmo rack al verkocht te hebben en ik heb het aantal (van 500) kennelijk verkeerd onthouden. Hij spreekt in zijn ebay advertentie (uit 2014) over 50-200. Natuurlijk allemaal niet interessant. Je hebt er maar 1 nodig en geen 200. :) Ensoniq Fizmo Rack | eBay

Je kunt beginnen op internet te verkondigen hoe slecht en onbetrouwbaar deze synth is en dat ie vooral veel te duur is... net zolang in praten op de eigenaren dat ze em toch maar wegdoen.. :D
Maar als je echt een Fizmo voor de sound en features wil kun je beter de keys ook aan je lijstje toevoegen. Die komt heel sporadisch nog weleens voorbij. :)
Ik zit hier met serieus ruimtegebrek dus een keys is echt onhaalbaar helaas... :D

Die Fizmo's zijn ook daadwerkelijk onbetrouwbaar, was fabriek-af vanalles mis mee, alleen met de juiste mods zijn ze prima :)

Die Fizmo's zijn ook daadwerkelijk onbetrouwbaar, was fabriek-af vanalles mis mee, alleen met de juiste mods zijn ze prima :)
Van alles? Was toch alleen de aanpassing van de voeding?

Nou ja, misschien zijn er wel helemaal geen levende Fizmo's meer, dat ie daarom zo schaars is? Een van de onderdelen die vervangen werd bij de modificatie was nogal explosief begreep ik.
Maar ik gok dat elke eigenaar dat wel weet inmiddels.

Van alles? Was toch alleen de aanpassing van de voeding?

Nou ja, misschien zijn er wel helemaal geen levende Fizmo's meer, dat ie daarom zo schaars is? Een van de onderdelen die vervangen werd bij de modificatie was nogal explosief begreep ik.
Maar ik gok dat elke eigenaar dat wel weet inmiddels.
Probleem zat niet alleen in de voeding maar ook in diverse weerstanden.

Probleem zat niet alleen in de voeding maar ook in diverse weerstanden.
Geen weerstanden! Wel 2 condensatoren, voltageregulator + een andere Power supply. Dat was alles. Laat je verder niets wijsmaken.

Parts / Tools Needed

Parts:

1 - rectifier MC7805CT @ 1.5 amp

2 - 1uf Tantalum Capacitors (1.0 MFD 35WVDC maximum)

1 - Screw / washer / lockwasher / nut (to hold down the regulator) I recommend a 4-40 1/2" Steel Machine Screw.

If you are using the ORIGINAL power supply, you SHOULD replace it with a 9VAC 1300ma

Tools:

Low-wattage soldering iron (& solder)

Heat Sink Compound (Radio Shack # 276-1372; to dissipate the heat).

1 or 2 Heat Sinks (Radio Shack # 276-1567A - to prevent the components from over-heating when solding)

"Extra Hands" (to hold the board and leads; a VERY handy tool!
(Radio Shack # 64-2063)

High intensity light (These parts are SMALL!)

Drill and small drill bits

Small needle-nose pliers

Geen weerstanden! Wel 2 condensatoren, voltageregulator + een andere Power supply. Dat was alles. Laat je verder niets wijsmaken.

Parts / Tools Needed

Parts:

1 - rectifier MC7805CT @ 1.5 amp

2 - 1uf Tantalum Capacitors (1.0 MFD 35WVDC maximum)

1 - Screw / washer / lockwasher / nut (to hold down the regulator) I recommend a 4-40 1/2" Steel Machine Screw.

If you are using the ORIGINAL power supply, you SHOULD replace it with a 9VAC 1300ma

Tools:

Low-wattage soldering iron (& solder)

Heat Sink Compound (Radio Shack # 276-1372; to dissipate the heat).

1 or 2 Heat Sinks (Radio Shack # 276-1567A - to prevent the components from over-heating when solding)

"Extra Hands" (to hold the board and leads; a VERY handy tool!
(Radio Shack # 64-2063)

High intensity light (These parts are SMALL!)

Drill and small drill bits

Small needle-nose pliers
Ah check! Ik bedoelde condensatoren. Ben geen techneut...

Mn fizmo rack deed het goed. Geen idee of hij gemod was.

Op een gegeven moment werd ik echt KNETTERGEK van het ding. Je moest hem editten met een kreupele sounddiver die om de zoveel tijd vastliep. En dan heb ik het niet over eens in de maand maar een keer of 5 op een avond als ik zat te editten. Volgens mij liep de fiz heel af en toe dan ook vast.

Wat ik geniaal aan het ding vond: De multistage env, ik dacht 7 steps en hoe je hem kunt laten triggeren, on key down or up, per layer. De filters waren raar. je kon een aantal combinaties van LPF/HPF/BPF doen (2 stuks) en de wavetables waren gaaf, maar sommige wavetables hadden maar 4 verschillende waves. Anderen zaten nokvol.

Een van de beste onderdelen van de fizmo is dat er een DP effect engine in zit. Geen volwaardige DP/2 /4 /pro, maar een beetje gestript.
Ik was en ben nog steeds lyrisch over de DP engines en dat is een bakje dat ik wel weer terug wil ooit. Heeft een sound die me heel erg fijn in het oor ligt :).

Fizmo (rack)... leuke bak om een tijdje mee te spelen, nachtmerrie om te editten, niet fatsoenlijk te editten zonder PC editor. Geen fatsoenlijke PC editor beschikbaar. Ik heb geprobeerd om met CTRLR een panel te maken maar ik werd echt levensmoe van de summiere documentatie. Fizmo's sysex lijkt op 1 van de eerdere wavetable bakken maar had wat exotische componenten en ik kreeg het niet aan de loop (kon ook wel aan mij liggen eerlijk gezegd :-P )

-C-

Alleen de rackversie :)

Graag eentje die gefixt is (voltage regulators aanpassing, voeding etc)

Betaal een nette prijs voor een strak exemplaar. mocht je iets aan te bieden hebben graag even met foto's en je prijs.
Ik weet dat je een Fizmo rack wilt, waarschijnlijk omdat je een wavetable bakje wilt en het gewoon een uniek, zelfzaam ding is.

Waar ik zelf aan zit te denken is om (ooit) een Waldorf Microwave XT te scoren en dr een ensoniq DP/pro achter te hangen.
@quifster Zag ik nou op een andere zender dat je zo'n nieuwe korg wavetable synth hebt gescored?

-C-

Ik weet dat je een Fizmo rack wilt, waarschijnlijk omdat je een wavetable bakje wilt en het gewoon een uniek, zelfzaam ding is.

Waar ik zelf aan zit te denken is om (ooit) een Waldorf Microwave XT te scoren en dr een ensoniq DP/pro achter te hangen.
@quifster Zag ik nou op een andere zender dat je zo'n nieuwe korg wavetable synth hebt gescored?

-C-
@C738 klopt,
zo'n korg modwave is ook wel wat voor jou (en misschien de topic starter ook wel). De wavetable synthese mogelijkheden gaan erg diep op dat ding. Op mijn youtube heb ik al wel wat demos en ook al een tutorial hoe je je eigen wavetable maakt plus wat van de modwave wavetable sound design technieken (zoals de harmonics modifiers op wavetables)

@C738 klopt,
zo'n korg modwave is ook wel wat voor jou (en misschien de topic starter ook wel). De wavetable synthese mogelijkheden gaan erg diep op dat ding. Op mijn youtube heb ik al wel wat demos en ook al een tutorial hoe je je eigen wavetable maakt plus wat van de modwave wavetable sound design technieken (zoals de harmonics modifiers op wavetables)
Ik heb een hele mooie Microwave XT hier, maar heb ooit een Fizmo Rack gehad en ben m'n oude studio terug aan het bouwen uit nostalische overweging :)

ben m'n oude studio terug aan het bouwen uit nostalische overweging :)
Als ik m'n oude studio terug moet (her) bouwen ben ik minstens 300.000 € kwijt. :D (vanwege al de ouwe vintage rommel, bekabeling, Amek mixer en SA monitors die er toen in stonden - 1992 / fok fok fok...30 jaar geleden...) :(

Heb even op Reverb.com gekeken wat ze voor een Fiz vragen...staan er 2 op : 2200 & 2850€
In dat geval zou ik echt naar een Iridium kijken ipv een onbetrouwbare Fiz. My 2 cents.

Onbetrouwbaar = ze lopen risico op mainboard opfikken door PSU. Neen dank u. 8)
En ja ik snap dat als je handige DIY'er bent met een soldeerbout dit niet als onbetrouwbaar word bekeken en eerder een must is om het zieke beestje te helpen.
Maar dat het erg knappe synthengines zijn, dat staat vast.

Status
Please reply by conversation.
Back