Nederlander in Malaga

RobBiggBuss

Nieuwkomer
Gek van zwarte en witte toetsen, jazz, rock, klassiek, jazzrockklassiek. Gear: Roland RD2000, Mojo Crumar, Yamaha X5 (voor de liefhebbers, niet te tillen, maar prachtige sounds), Steinway & Sons vleugel, paar accordeons. Zoek nu naar een synth om mooie lead partijtjes te spelen.

Welkom, Rob. Een vraagje, die Mojo Crumar, kun je daar dat typische hammondgeluid van afzetten, zodat je een klassiek orgelgeluid overhoudt?

Welkom, Rob. Een vraagje, die Mojo Crumar, kun je daar dat typische hammondgeluid van afzetten, zodat je een klassiek orgelgeluid overhoudt?
Het is een heel erg goede Hammond clone, maar je kunt wel kiezen voor verschillende type (transistor-)orgels. Overigens ook klassieke pijporgels. Ook kun je het geluid volledig aanpassen met de gebruikelijke drawbars en reverb en dergelijke.

Lead partijen voor wat voor genres? Voor mij is het een jazzfunky ARP Odyssey maar voor de rockliefhebber is het misschien een Pro One. Maar een toetsenist heeft misschien liever de toetsen en presets van een Nord Lead 2

Lead partijen voor wat voor genres? Voor mij is het een jazzfunky ARP Odyssey maar voor de rockliefhebber is het misschien een Pro One. Maar een toetsenist heeft misschien liever de toetsen en presets van een Nord Lead 2
Goed punt. Vraagstelling was erg vaag inderdaad. Het gaat om cool jazz, lounge, funk. Ik heb al een Roland RD2000 dus zoek geen zwaar materiaal zoals een Nord Lead. Liefst een zo eenvoudig mogelijk, draagbare synth met 3-4 octaven met een aantal goede lead sounds. Ik gebruik mijn Crumar Mojo voor organs en Rhodes.

Goed punt. Vraagstelling was erg vaag inderdaad. Het gaat om cool jazz, lounge, funk. Ik heb al een Roland RD2000 dus zoek geen zwaar materiaal zoals een Nord Lead. Liefst een zo eenvoudig mogelijk, draagbare synth met 3-4 octaven met een aantal goede lead sounds. Ik gebruik mijn Crumar Mojo voor organs en Rhodes.
Ik bedacht net dat er ook nog zoiets als een Bass Station II is. Dat is eigenlijk wel de heilige graal wat betreft features zoals presets, flexibiliteit, knoppen en full-size keys. De sounds is fenomenaal en komt dicht in de buurt van oude Moog en Rolands, maar ook wat snijdendere sounds die ik meer met ARP associeer. Doet eigenlijk alle mono synth sounds goed zeker niet alleen bassen. Maar hij is maar 2 octaven.

Dank voor je advies, Bikkel. Maar twee synths meeslepen naast mijn Crumar wordt wat veel.... :D En 2 octaven is voor mij te krap. Heb ook al eens serieus naar Poly D gekeken. Ook Moog clone natuurlijk van het indertijd niet al te goed bekende staande merk Behringer, maar nu goede reviews. En 3 octaven.
ARP ODYSSEY FS - DUOPHONIC SYNTHESIZER | ASSEMBLED IN NEW YORK | KORG (The Netherlands) is natuurlijk de classic, maar die is ook wat duurder, geen presets en een wat minder breed klank palet: de synth is wel heel flexibel maar klinkt echt altijd als vintage ARP.

Of koop ze gewoon allebei ;)

Back