Korg Wavestate randomize.. gewoon fenomenaal

DungBeatle

Ouwe rot
Heb de Korg Wavestate nu al een tijdje. Super interessante architectuur, maar die plastieke bak (keys voelen zéér goedkoop aan) bevat een extra feature die de fenomenale diepte en flexibiliteit van de synth echt naar voren brengt: Randomize.

Het is een beetje zoals op de loterij spelen, uitgenomen het is volledig gratis.. dus zoals een fruit machine verslaafde blijf je maar spelen en op die knop drukken !! Om de 3, 4, 5 keer heb je prijs en bekom je een patch die je gewoon niet kunt laten gaan.. en dus moet saven. Ook dat is op de Wavestate een droom: patches worden gewoon op één gigantische hoop gesmeten (geen patch nummers of slot dilemma's, alleen namen). Sommige van die random creaties zijn echte juweeltjes. En het is waarschijnlijk een zinloze oefening om te proberen uit te rekenen hoeveel mogelijke parameter permutaties mogelijk zijn.. dus de Wavestate bevat gewoon een mechanisme om in zijn uniek audio universum te duiken, en iedere keer opnieuw versteld te zijn door wat mogelijk is. Ik heb geen enkele andere synth die dit soort ervaring straight out of the box mogelijk maakt (zonder enige gekoppelde editor op computer, wel te verstaan).

Indien er op dit forum lurkers zijn die feedback van gebruikers doorspelen naar de fabrikanten: randomize is super cool. Alle digitale synths zouden dit moeten hebben.

Welke andere synths hebben zo'n functie?

Ik ken het van de Virus en de Hydrasynth.
Op de Hydrasynth kun je een patch, een module of een enkele parameter randomiseren.

de virus ti heeft een randomize functie die goed werkt, ook de korg modwave heeft een vergelijkbare randomize functie als de wavestate.

en als je ableton live 11 gebruikt dan kun je in principe op elke synth die CC's ondersteunt of op VST's randomize toepassen op maximaal 16 parameters tegelijk. Dat is ook wel erg gaaf om te doen. Bijvoorbeeld je maakt een bass patch en je zet vervolgens een aantal routings op naar de belangrijkste envelopes en filters en lfos en je randomized de ene bass patch na de andere (of pad sound, of lead sound). Dit zit standaard in ableton live 11 om dit te doen.

dan kun je in principe op elke synth die CC's ondersteunt of op VST's randomize toepassen op maximaal 16 parameters tegelijk.

Dat doet de Hydrasynth ook.
Die stuurt van alle parameters die gerandomiseerd worden de CC waarden uit.

Overigens kun je in de Hydrasynth voor elke module een percentage instellen voor de willekeur.
Er is ook nog een andere vorm van randomize die willekeurige waarden uit andere patches haalt.
Het resultaat is vaak wat muzikaler. Ook hier kun je weer voor elke module een percentage instellen.

Omdat ook de Macro's gerandomiseerd worden (tenzij dat niet gewenst is) krijg je ook verrassende en interessante effecten als je aan de knoppen gaat draaien.
Er is zoveel in te stellen dat randomize een manier van patchen op zich is.

Maar voor minder dan een tientje knutsel ze zoiets met midi en wat ic`s voor elkaar.
Dat werkt dan op ieder synthesizer met midi in.
Om op te slaan en te bewaren ben ik nog niet zo ver gekomen.

Ik betwijfel dat men zuiver met MIDI (ten minste, alleen met CC's) zo diep een Wavestate patch in elkaar kan steken. In het geval van de Wavestate worden blijkbaar alle mogelijke dimensies van een patch door elkaar gehaald: iedere voice apart gerandomized (je krijgt dus een multi-timbraal resultaat), de verschillende wave sequence lanes (=explosie van resultaten!), de effecten, maar ook de werking van de macro knoppen. Ik zou versteld staan indien men dit allemaal met CC's kan configureren (met sysex waarschijnlijk wel, maar voor een tientje steek je niets in elkaar dat zulke complexe sysex-en kan uitsturen).

De synth waar ik meteen aan denk is de SY22. Een synth met veel mogelijkheden en niet zo handige interface. Dus gewoon randomize-do-randomize-do-randomize-do tot er een mooie do uit komt. :)

Goh, de randomize... 1 op 30 ? Komt veel shit uit ook. Wat niet weg neemt dat de Wavestate helluva zwart monstertje is !
Neem daarbij zijn prijs in acht en je vraagt je af hoe sommige synth fabrikanten er anno 2021 nog in slagen om te veel geld te vragen voor een synth die dan op zich nog wel ok is, maar gewoon te veel kost. Je kan voor mijn part de WS gerust naast een Iridum zetten. De Iridium is top, maar kost gewoon 500€ teveel !

De software editor vond ik wel een bijzondere meerwaarde aan de WS.

Laatst gewijzigd:
Goh, de randomize... 1 op 30 ? Komt veel shit uit ook.
wel als je alles randomized in de default settings.

Maar je kunt bijvoorbeeld ook een preset van jezelf of een factory preset pakken die je mooi vindt, bijvoorbeeld een arpeggiator pattern die je mooi vindt, maar wil experiementeren met andere samples? enige dat je dan hoeft te doen is de randomize button aan te klikken en dan op de samples knop te drukken, dan worden alleen de samples gerandomized. Of bijvoorbeeld een sound die je mooi vindt kwa samples, maar je wilt experimenteren met andere timings, druk op randomize (houdt die ingedrukt) en druk dan op de timing lane. Zo randomize je supersnel elk element van een sound zonder dat je in totale chaos beland.

Als je wel alles randomizen dan zou ik een lage randomize factor kiezen (minder dan 5 procent bijvoorbeeld).

Prachtig nummer.
Componist?De synth.🥴
...als je nummer uit 1 noot zou bestaan heb je een punt... Het gaat slechts om de patch, niet de muziek. Dus als je "componist" door "arrangeur" vervangt, ben je al wat dichter bij de waarheid. Maar dan nog niet, want de muzikant kiest nog steeds welke random patch hij al dan niet kiest om te gebruiken.

Je zou zeker kunnen stellen dat het de weg van de minste weerstand is wat synths programmeren betreft, voor zover daar iets mis mee is. Maar op een al dan niet mooie patch (of mooi startpunt voor een eigen patch, want zo wordt die functie pas echt krachtig) na krijg je er niks mee cadeau om je dichter bij een afgewerkt nummer te krijgen.

En hoeveel megahits zijn er alweer met presets? Juist. Misschien kan de purist bomen kweken om houten zijkantjes uit te maken voor zijn dhz synth over 20 jaar. Vlotjes.

Mozart gebruikte altijd presets op zijn klavecimbel. Hij had zelfs geen aanslaggevoelig klavier, de amateur.

Anderzijds, met het rare weer deze zomer kreeg mijn akoestische piano een randomize functie die me niet heel erg beviel.

Het prettige van de random functie van de Hydrasynth (en van wat ik hier lees, ook van de Wavestate) is dat hij heel bruikbaar is in combinatie met andere instrumenten (hardware/software).
Er zijn vast genoeg andere oplossingen, maar aangezien de Hydrasynth Explorer ook een uitstekende MIDI controller blijkt te zijn (en voor mij de voornaamste MIDI controller) is dat voor mij de handigste oplossing.

Je kunt het als valsspelen zien, maar ik zie dat zelf anders.
Ik vind het leuk om geluiden vanaf INIT te maken, maar als een preset in de buurt komt heb ik er geen moeite mee om die aan te passen.
Met een preset als uitgangspunt kom ik vaak toch op een heel andere patch uit uiteindelijk.

Hetzelfde geldt voor de Random functie (althans voor mij).
Het gebeurt zelden of nooit dat zo'n patch pasklaar in een nummer past, maar als uitgangspunt kun je er mee aan de gang en dan krijg je soms interessante resultaten die ik op een andere manier niet zou hebben gehad.
Soms is het ook niet meer dan slechts een inspiratiebron. Het is absoluut niet de klank die je wilt, maar er zit iets in dat je triggert om je eigen patch te maken.

Back