ChucK

ChucK leek op sterven na dood, maar beleeft nu toch weer een opleving. Zie:

Ja - ChucK werkt puur software-matig, dus heel anders dan een hardware synth of een DAW. Je zit achter je computer regels code te typen. Ik heb eerder even met ChucK gewerkt maar op gegeven moment zag het naar uit die taal niet langer ondersteund werd en er ook geen actieve community rondom ontstond. Toen ben ik zelf ook met andere dingen verder gegaan. Maar nu heeft men kennelijk de draad weer opgepakt.

Ik denk dat Chuck-y vooral in academische kringen nog volop wordt onderwezen, volgens mij is het daar ook ontstaan Berkley, Princeton, Stanford etc ...
ah ja kijk, je link is ook van Princeton blijkbaar : )

Kan me herinneren dat ik wat gratis lessen Chuck heb gevolgd in een academische online omgeving van een zekere Wang !

Is Ge Wang teaching at a university?​

YES — at Stanford University​

He is:

• Associate Professor at Stanford University
  • Member of CCRMA (Center for Computer Research in Music and Acoustics)
  • Senior Fellow at Stanford HAI

📌 Official Stanford confirmation​

“Ge Wang is an Associate Professor at Stanford University in CCRMA… author of the ChucK music programming language”

What he does at Stanford​

Ge Wang is teaching and actively leading research in:

• Computer music systems
  • Programming languages for sound
  • Interactive audio design
  • Laptop orchestras (SLOrk)
  • Mobile music systems

He is also:

• Founder of Stanford Laptop Orchestra
  • Founder of Stanford Mobile Phone Orchestra

Maar top dat het steeds blijft evolueren ! Heb een zwak voor die sound programmeer talen :---)

Ja - ChucK werkt puur software-matig, dus heel anders dan een hardware synth of een DAW. Je zit achter je computer regels code te typen. Ik heb eerder even met ChucK gewerkt maar op gegeven moment zag het naar uit die taal niet langer ondersteund werd en er ook geen actieve community rondom ontstond. Toen ben ik zelf ook met andere dingen verder gegaan. Maar nu heeft men kennelijk de draad weer opgepakt.

Dit lijkt mij dus juist een van die toepassingen waar je héél gemakkelijk AI in zou kunnen gebruiken omdat de code via een LLM is te prompten. Een gemiddeld DAW heeft dit soort features niet ;)

Onlangs zag ik dat Renoise ook een update zou hebben waarin je zaken kon prompten, maar dat schijnt allemaal nogal groot uitgemeten te zijn.. het is ook meer, wat laat je zelf toe en hoe belangrijk vind je het voor de luisteraar dat je geen AI hebt gebruikt, dat je de audio een soort meerwaarde wilt geven, mocht er twijfel bestaan dat het zo goed is en jouw aandeel onmogelijk door AI gegenereerd kan zijn, omdat je sotware AI vrij is. Net zoals DAWless werken vaak een vermelding krijgt, omdat er meningen bestaan dat een DAW als trukendoos gebruiken ook een beetje vals spelen is.

Laatst gewijzigd:
Met het maken van muziek heeft dit natuurlijk vrij weinig raakvlakken.
Ik zie een gast met een binnenmuts wat onverstaanbare klanken in een microfoon blèren en vervolgens klinkt er een totaal verknipte Beatles song....

Met het maken van muziek heeft dit natuurlijk vrij weinig raakvlakken.
De TS vraagt in een ander topic naar tips, software die AI vrij werkt. Misschien is de video hierboven geen goed voorbeeld maar als je AI-vrije software zoekt, kan ik me voorstellen dat je deze software liever niet gebruikt. :)

Muziek maken, wat is dat eigenlijk?? :D In mijn beleving iemand die vlekkeloos een instrument bespeeld door keihard trainen en dit daardoor 'live' kan uitvoeren zonder trucage of beeld manipulatie. Niet iedereen heeft dit talent of de aanleg hiervoor.. neem nu bijvoorbeeld ritme gevoel.
Een beat of audio coden.. of een assembler opdrachten geven, ik vind het ontzettend tof. Maar de skills; shortcuts en commando's die je van buiten leert en dus niet eerst hoeft op te zoeken.. het zal na enige training iets sneller gaan maar welke eer valt daar aan te behalen? En getuigd dat net zo goed van muzikaal talent?
En als je dan toch een trukendoos (software of gear die programmeerbaar is) toelaat. Waarom mag AI dan in het creëren niet de overhand nemen? Als je met een simpele instructie ingeven via prompt ook een ritme uiteenzet. :)

Inderdaad bestaat er inmiddels ook een ChucK versie die AI gebruikt. AI grijpt nu als een pandemie om zich heen, en daarom wordt het ook steeds belangrijker om in de gaten te houden wat wel en wat niet al door AI geïnfecteerd is. De originele ChucK is nog AI-vrij, en naar wat ik ervan gelezen heb is Ge Wang zelf ook nogal kritisch op het gebruik van AI. Maar ja - als je zoals hij aan een onderzoeksinstituut werkt en de meute wil per se AI dan moet je daar ook deels in meegaan. Maar ik hoef natuurlijk niet aan die gekkigheid mee te doen, ik houd het dan ook gewoon bij de oude vertrouwde AI-vrije ChucK.

Verder het vriendelijke verzoek om in dit topic niet ook nog weer eens die vermaledijde pro en contra AI discussie te houden, want dat daar zijn al genoeg topics over. En de argumenten over en weer weten we nu onderhand ook wel...

Nu ik ook weer met Sonic Pi bezig ben, kan ik ChucK er niet meer bij hebben. Mijn hoofd loopt om. Dus jammer maar helaas. Ik bestudeer liever wat minder programmeertalen om daar grondig in thuis raken, dan dat ik van hot naar her moet vliegen om alle ontwikkelingen bij te houden. Wat sowieso onmogelijk is.

Back