Je muziek verzameling. Welke software, hoe/wat/waarom?

'k Probeer gezond klimaatbewust te zijn, maar ben geen doorgeschoten klimaatevangelist.

Desondanks kwam ooit wel de vraag op hoe dat nu zit met vaak streamen & energie.

Stel dat je thuis al een album als LP/CD/MP3/FLAC/.... hebt, dan is 't energieverbruik vd fabrikage of download achter de rug,
en komt er bij herhaald afspelen alleen het energieverbruik (van je klasse A buizenHiFi installatie :D ) bij.

Maar als je nu deze dagen bijvoorbeeld eindloos 'All I want for Christmas is you' wilt horen :? 8o) en dat steeds opnieuw & opnieuw streamt...
Geen idee of dat het extra energieverbruik tov locale LP/CD/etc marginaal is, of dat 't voor streamen bizar gigantisch uit de klauw loopt.
Iemand enig idee?

Wat dat betreft verlang ik wel 'ns terug naar de seventies toen nog niet iedereen zich zo druk maakte over het milleu en er geen Zweedse pubers met een zeilboot naar Amerika toe voeren en meer van dat soort gedoe. (ja, ik heb de autoloze zondag meegemaakt)

Desondanks kwam ooit wel de vraag op hoe dat nu zit met vaak streamen & energie.

Stel dat je thuis al een album als LP/CD/MP3/FLAC/.... hebt, dan is 't energieverbruik vd fabrikage of download achter de rug,
en komt er bij herhaald afspelen alleen het energieverbruik (van je klasse A buizenHiFi installatie :D ) bij.

Maar als je nu deze dagen bijvoorbeeld eindloos 'All I want for Christmas is you' wilt horen :? 8o) en dat steeds opnieuw & opnieuw streamt...
Geen idee of dat het extra energieverbruik tov locale LP/CD/etc marginaal is, of dat 't voor streamen bizar gigantisch uit de klauw loopt.
Iemand enig idee?

Streaming kost duidelijk meer energie dan lokaal afspelen. Kan gewoon niet anders, vermits bij streaming je niet één maar *meerdere* computers verplicht om CPU cycles te verbranden aan de tussenliggende communicatie. Een hele keten machines (computers, routers, modems) komt tot leven om de internet verbinding te onderhouden.. en dat is verre van gratis qua totaal Watt-verbruik.

In TCP/IP land heb je zo'n command line commando dat traceroute noemt.. dit laat je toe om te zien welke tussenliggende internet computers er nodig zijn om een verbinding te maken met een willekeurig toestel. Voor de mensen die streamen.. zou interessant zijn om dit eens te lopen naar de streaming servers en zien wat hier uitkomt.

.. ongetwijfeld zullen er (veel) mensen zijn die denken "waar hebben die het nu over?" .. energie kost bijna niets, er is energie zat, etc.. Maar de realiteit is dat energie wel degelijk een grote kost heeft inzake klimaat. Een gelijkaardige analyse is ook de basis voor kritiek op cryptocurrencies.. allemaal energievretende luxe. Lokaal afspelen is dus veel meer milieuvriendelijk.

Een hele keten machines (computers, routers, modems) komt tot leven om de internet verbinding te onderhouden.. en dat is verre van gratis qua totaal Watt-verbruik.

Maar een heel groot deel van die keten staat sowieso al aan, ongeacht of je een track aan het streamen bent, of niet. Ook aan het eindpunt aan de kant van de consument, waar vaak tegelijkertijd veel soorten data over de lijn gaat, in één huis is iemand aan het videobellen, een ander bekijkt filmpjes op YT, iemand doet een aankoop in een webwinkel, etc. Aan die kant van de lijn maakt het niet veel meer uit of ik op dat moment even een track ga luisteren via een stream. Maar slinger ik de dikke klasse A buizenversterker aan voor dat liedje... :D

Maar slinger ik de dikke klasse A buizenversterker aan voor dat liedje... :D

Klasse A is juist energiezuinig joh.. je bent in de war met een klasse D versterker.. Kijk maar:

energielabel-energiewijzer.jpg

M'n zijpaadje opmerking over het energie-aspect van streaming was niet bedoeld de discussie over het eigenlijke topic om te buigen, excuus dan.

En niemand hoeft natuurlijk constant buikpijn te hebben van enig energieverbruik, dat doe ik ook echt niet
(zie m'n relativerende buizenversterker-knipoog, en ja, ik gebruik buizengitaarversterkers ook wel met powersoaks, hoe lomp is dat dan :okdan: ),

En 'alle apparaten staan toch al aan' is het natuurlijk niet..., da's hetzelfde als: dat vliegtuig zou zonder mij ook al gaan vliegen. Nee, natuurlijk niet.
Hoeveel extra data-centers zouden er ter wereld wel niet nodig zijn om [vul de artiest in waar je het meeste van gruwt] te streamen?

Ik hoef die Zweedse puber ook niet te zien of te horen, maar als we sommigen riant vinden doorschieten, kan dat toch nog wel samengaan met 't deels eens zijn met hun standpunt?

Ook van deze post niet de bedoeling dat we er nog allemaal veel extra energie (...) aan besteden, maar ik moest toch wel effe kwijt dat ik (als wederom non-klimaat-evangelist) er wel van beetje van opkeek hoe weinig het sommige mensen aan hun bips kan roesten. Dat konden we ons decennia terug misschien nog veroorloven, maar nu echt niet meer, helaas.

Doej & Back to topic: gave plaatjes draaien! :okdan:

(...)

En 'alle apparaten staan toch al aan' is het natuurlijk niet..., da's hetzelfde als: dat vliegtuig zou zonder mij ook al gaan vliegen. Nee, natuurlijk niet.
Hoeveel extra data-centers zouden er ter wereld wel niet nodig zijn om [vul de artiest in waar je het meeste van gruwt] te streamen?

(...) maar ik moest toch wel effe kwijt dat ik (als wederom non-klimaat-evangelist) er wel van beetje van opkeek hoe weinig het sommige mensen aan hun bips kan roesten.

De vergelijking met een vliegtuig gaat mank, die is voor één doel, als iedereen niet meer gaat vliegen kan die op de grond blijven staan en heb je nul emissie. Met het internet is dat heel anders. Streaming maakt maar een deel uit van het verkeer, er gaat nog veel meer andere data over de lijn, en een groot deel van de keten waar hierboven over werd gesproken staat ook daarvoor altijd aan. Stopt iedereeen met streamen dan is het niet zo dat je alles in de keten uit kan zetten. Als je wil weten wat het kost in termen van energie en uitstoot, je zou precies moeten kijken wat dat streamen inderdaad extra kost. Dat sommetje zou ik wel 'ns willen zien.

Bericht door een moderator:
Mag ik de lezer vriendelijk herinneren aan de doelstelling van Synthforum: het bevorderen van kennis en kennisuitwisseling op het gebied van digitale en elektronische muziek, muziekinstrumenten en muziekproductie-apparatuur. Syntforum is NIET de plek om onderwerpen als het klimaat of racisme te bespreken. Evenmin is het de plek voor verspreiding van mis-/desinformatie of het delen van complottheorieën. Hier willen we niet mee geassocieerd worden.

Ik heb niet ter zake doende posts en delen van posts (en de reacties daarop) nu verwijderd. Ik verwacht dat de discussie on-topic blijft. Ter herinnering nog even het onderwerp van de discussie: Het ordenen van en systematische routines bij je (digitale) muziekverzameling.

Voor de leden die vergeten zijn waarmee ze akkoord zijn gegaan bij de inschrijving:

Ik gebruik JRiver als Library and Tag Editor, die is er ook voor OSX

M'n beste 'vonds' van 2021 is m'n 1000 eigen tracks per 5 stuks op een audio cd te branden,,,
en dat af te spelen met de CDJ, door de DBMax

Ik heb me jaren geergerd aan shuffle algoritme, geen enkele werkt,

Een goeie cd bander is wel intressant,, ik heb geen ervaring met USB powered cd/dvd branders,

itunes gebruik ik enkel om naar 320kbit mp3 te encoden,,
dat doet jriver met z'n free encoder niet goed, die hakt de hoge freqs eraf, dat kun je zien met een spectrascope

Back