Hoe hard moet je snare/clap zijn?

Nightly Build

Go for what you know
Hoe weet je wanneer je snare/slap luid genoeg is maar niet te luid?
Zijn daar tips/truuks voor?

Hoeveel laag moet er in je snare en hoe hard moet je clap zijn tov. van je snare?

Ik solo te beat en breng de snare/clap dan langzaam omhoog totdat ik hem lekker vind klinken maar ik baseer me nergens op.
Doe dan de rest van de instrumenten/vocalen erbij en hoor dan of het nog an te horen is.
Zou wel fijn zijn als er iets is waar ik verder nog op zou moeten letten?

P funk rules! 😎 De audio van deze track in een spectrum analyser als referentie gebruiken? Zit standaard in de Ableton EQ

Valt mij op dat ik nummers waarbij de snare zacht is vaak lekkerder vind klinken.
Volgens mij is bij Atomic Dog de snare ook zachter dan de clap, die best wel weer hard staat volgens mij.

dance is vaak puur kick snare gedreven.
Dus het belangrijkste is dat de groove en accenten er goed uit komen.
een te harde of zachte snare zullen de track erg negatief beinvloeden.
Alles is in context van de track. maar je kunt ook stellen dat de verhoudingen per decenia anders zijn.
zo had hiphop in de vroege jaren 90 een keiharde snare maar rond 2000 werd dat weer subtieler.

Anyhow hoe hard? is altijd in context van de track en in verhouding to de andere parts.
Zoek gewoon de fijnste groove.

Ik solo te beat en breng de snare/clap dan langzaam omhoog totdat ik hem lekker vind klinken maar ik baseer me nergens op.
Doe dan de rest van de instrumenten/vocalen erbij en hoor dan of het nog an te horen is.
Zou wel fijn zijn als er iets is waar ik verder nog op zou moeten letten?

1642065403247.png

En soms ff vergelijken met een referentie plaat die je tof vindt!

"Tot ie klopt" is lekker flauw maar wel waar. Soms is hij vrijwel onhoorbaar aanwezig en soms wil je 'm recht in je snuit. Soms droog en neutraal in het midden, soms breed verby en nat galmend. Dat hangt af van je doel. Ik besteed wel veel aandacht aan de snares moet ik zeggen, omdat de introductie (of weghalen) ervan zo'n lift geeft aan een deun. Hij moet overeind blijven als álles aanstaat in m'n tracks, zonder dat je met je ogen knippert op luid volume elke keer als ie komt.

Maar er zijn meer wegen naar een fijne snare, dus mijn twee cent.

Ik zet eigenlijk altijd een HP filter op m'n snare. Daar doe ik het zelfde als wat jij doet met volume, tot het nog lekker klinkt. Maar dan is iig het laag eruit wat ik niet nodig heb. Zelfde voor hihats en de rest op kick na eigenlijk, zit geen theorie achter verder.

eind 70's early 80's muziek die ik luister heeft vaak n luidere snare dan kick. In hedendaagse muziek is de kick vaak heel luid.

Klopt, het is geen wet van meden of perzen maar het levert wel een leuke discussie op :)
Hier zit de snare lekker hard in en dat is toch wel fijn:

eind 70's early 80's muziek die ik luister heeft vaak n luidere snare dan kick. In hedendaagse muziek is de kick vaak heel luid.
Dan moet je een opnamen van 1966 eens horen van The Hollies: links de gitaar, rechts de zang, en in het midden de drums.
Allemaal analoog natuurlijk.

Laatst gewijzigd:
Back