Groovebox/drumcomputer: nieuw pattern programmeren terwijl oude nog speelt?

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Ja welke kan dit?

Dus.. terwijl je oude pattern gewoon blijft doorspelen lekker relaxt een nieuwe inprogrammeren via de step sequencer en daarna naadloos overschakelen....

Dit vind ik eigenlijk wel een must.. bestaat het?

Een Model:Samples kan dit iig niet...

De werkwijze uit het filmpje dat @BlackEyed heeft gepost, kan ikzelf niet reproduceren op de Roland MC-707. Wellicht dat het toch mogelijk is, maar daarvoor zou ik echt de handleiding moeten gaan doorgraven.

Bij de Roland MC-101 en MC-707 kun je in elk geval wél de opnamefunctie handmatig in- en uitschakelen tijdens dat de sequencer draait. Stel je hebt een pattern gemaakt, dan kun je tussentijds het afspelen handmatig nog extra noten toevoegen óf noten verwijderen uit de sequence. Hetzelfde kun je doen voor drum patterns. Je kunt zo ook experimenteren op een lege track (leeg spoor), zodat je bestaande sequence niet om zeep gaat als je foutjes maakt tussendoor. Of gewoon lekker experimenteren op een muted track en dan tussendoor naadloos overschakelen naar dat nieuwe pattern, óf dit pattern tussentijds in- en uitschakelen.

De mogelijkheid bestaat om vier (MC-101) of acht (MC-707) drum tracks te maken, en op iedere track een ander pattern te creëren. Dit kan allemaal live terwijl de sequencer draait. Met de faders kan het volume geregeld worden per track, en op de MC-707 is zelfs een aparte mute knop beschikbaar om tracks volledig in of uit te schakelen (terwijl de fader op dezelfde plek blijft). Volgens mij bestaat voor die laatstgenoemde functie ook een snelkoppeling op de MC-101 (niet met 100% zekerheid te zeggen vanuit mijn kant). Deze werkwijze i.c.m. scenes, kan een grootschalig palet aan variaties opleveren. Zo kan een hele live set worden gecreëerd in één project.

Overigens kunnen per track, en per clip op een track, geluiden worden aangepast. Dus iedere clip in een scene kan bijvoorbeeld een unieke drumkit of uniek synth geluid bevatten.

Okay, enkel Roland tr-8s en waarschijnlijk de tr-6s kunnen dit..
Ik had verwacht dat Elektron dit ook zou kunnen omdat ze bekend staan als 'erg geavanceerde sequencers'..

Back